Thursday, June 4, 2020

RAMAI PEMIMPIN DUNIA DARI PENJARA KE PUNCAK KUASA...


Mail Seman

PM India Mahatma Gandhi, Presiden Nelson Mandela, Presiden Chile Micheal Marchelet, Perdana Menteri India Jawaharal Nehru, PM Myanmar Aung San Suu Kyi, Presiden Turki Erdoğan, Presiden Republik Czech Vaclav Havel, Perdana Menteri Turki NECMETTIN ERBAKAN, Perdana Menteri Palestin ISMAIL HANIYEH, Perdana Menteri Pakistan BENAZIR BHUTTO, Presiden Cuba FIDEL CASTRO, Presiden Brazil LULU DA SILVA, Presiden Brazil DILMA Rousseff, Presiden Venezuela HUGO CHAVEZ, Presiden Uruguay JOSE PEPE MUJICA, Presiden Bolivia EVO ORTEGA, Presiden Vietnam HO CHI MINH, Napeleon Bonapart dari Perancis yg dua kali menjadi banduan...

Anwar Ibrahim on Twitter: "Malam ini bersama @drwanazizah ...
dan banyak lagi.....Mereka adalah pemimpin besar dunia dan mereka adalah adalah BEKAS banduan.
Malaysians Must Know the TRUTH: Dr Mahathir Gets 'Buggered ...

Sajalah nak habaq sebab ramai budak-budak tadika kata bekas banduan tak boleh jadi Perdana Menteri...Termasuklah seorang mamat yang jadi Setiausaha Agong satu parti tu🤣🤣🤣

Anwar Ibrahim - WARKAH AL-SYAYKH PROF. DR. YUSUF...


KISAH NABI YUSUF AS MASUK PENJARA

NABI Yusuf dipenjarakan bukan kerana mencuri atau membunuh tetapi kerana desakan isteri pembesar Mesir iaitu Zulaikha. Zulaikha mahu Nabi Yusuf dipenjarakan kerana ingin menutup malunya akibat cuba menggoda Nabi Yusuf.

Setelah itu, tinggallah Nabi Yusuf dalam penjara. Kehidupan baginda lebih tenang dan damai. Di sini hidup baginda tidak lagi diganggu oleh wanita-wanita yang selalu menggoda dan mendorongnya untuk melakukan kejahatan.

Tempoh hukuman penjara yang dikenakan ke atas Nabi Yusuf tidak ada seorang pun yang tahu. Semua itu ditentukan oleh pihak berkuasa negeri semata-mata.

Bagi Nabi Yusuf, hidup dalam penjara yang gelap dan sempit lebih baik kerana jiwanya tidak tertekan dan terhindar daripada segala godaan serta tipu daya yang akan menjerumuskannya ke lembah kemaksiatan.

Semasa dalam penjara, Nabi Yusuf dapat menyampaikan dakwah, memberi bimbingan dan nasihat kepada penghuni-penghuni yang lain agar mereka insaf serta tidak melakukan dosa lagi.

Harapan baginda hanya satu, agar orang yang telah melakukan dosa itu akan kembali ke pangkal jalan dan bertaubat dengan sesungguh hati. Bagi mereka yang dimasukkan ke penjara kerana kesilapan pemerintah, Nabi Yusuf telah menyarankan mereka supaya bersabar dan bertakwa kepada Allah supaya kesengsaraan mereka dapat diakhiri dengan cepat.

Pada hari yang sama Nabi Yusuf dimasukkan ke dalam penjara, terdapat dua pegawai istana yang masuk bersama-sama dengannya. Mereka telah berkenalan dengan Nabi Yusuf. Akhirnya mereka telah menjadi sahabat baik dan akrab dalam penjara.

Kedua-dua mereka terlalu sayang dan kasih kepada Nabi Yusuf. Lagipun baginda merupakan seorang yang sangat baik hati.

Pada suatu hari, dua orang sahabat ini telah berkata kepada baginda, "Wahai Yusuf, sesungguhnya kami amat kasih dan sayang kepada engkau".

Nabi Yusuf pun menjawab, "Moga Allah memberi berkat kepada kamu berdua. Lagipun dahulu orang yang menyayangiku akan selalu mendatangkan kecelakaan kepadaku.

"Dahulu saudara perempuanku amat sayang kepadaku, kemudian ia membawa padah terhadapku, kemudian ayahku pula menyayangiku dan ia mengundang sifat cemburu saudara-saudaraku yang lain," jelas Nabi Yusuf.

Kata baginda lagi: "Mereka telah mencampakkan aku ke dalam telaga. Kemudian aku dicintai pula oleh isteri pemerintah maka beginilah jadinya nasibku. Sesungguhnya aku amat bimbang sekiranya ada orang yang menyayangi dan menyintai diriku".

Walaupun Nabi Yusuf berkata begitu, tetapi dua orang sahabat ini masih menyayangi Nabi Yusuf dan berkata, "Meskipun demikian katamu, demi Allah, tidaklah kami sanggup membebaskan diri daripada menyayangi engkau".

Selepas itu mereka pun meneruskan persahabatan seperti biasa selama mana mereka masih tinggal dalam penjara itu.

1. NELSON MANDELA, BUKAN SETAKAT BEKAS BANDUAN, TAPI PERNAH DIBUANG PENGAJIAN

Nelson Mandela | Biography, Life, Death, & Facts | Britannica

Korang semua mesti kenal dengan nama Nelson Mandela kan? Nelson Mandela adalah merupakan Presiden Afrika Selatan pada tahun 1994 sehingga tahun 1999. Dia amat terkenal sebagai sebagai seorang individu yang telah berjaya menghapuskan sistem Apartheid di negara mereka. Sejak muda lagi Mandela memang sering terlibat dengan gerakan aktivis politik.

Dia telah dibuang daripada pusat pengajian setelah menyertai parti Kongres Nasional Afrika (ANC) pada tahun 1943 dan ditangkap buat pertama kalinya pada Disember 1956 atas dakwaan cubaan khianat bersama 156 aktivis lain dan dibicarakan tanpa berjaya dibuktikan bersalah.

Semasa berada dalam penjara, Mandela dibicarakan atas tuduhan lain iaitu melakukan sabotaj ke atas kerajaan yang berlaku di Johannesburg. Atas tuduhan itu serta semua tuduhan yang lain, Mandela akhirnya dikenakan hukuman penjara seumur hidup bermula pada tahun 1964.

Pertukaran selepas itu tidak banyak membantu nasib Mandela sebelum era 80-an apabila rundingan bagi pembebasannya mula digerakkan dengan lebih kukuh hasil kerjasama daripada Presiden Afrika Selatan PW Botha dan timbalannya F.W. de Klerk.

Mandela berjaya dibebaskan selepas mendapat persetujuan kabinet pada tahun 1990 dan terus menggerakkan usaha membebaskan negaranya daripada dasar Apartheid yang mengganggu masyarakat mereka selama ini. Pada 10 mei 1994, Nelson Mandela telah mengangkat sumpah menjadi Presiden kulit hitam pertama Afrika Selatan selama sepenggal.

2. VACLAV HAVEL, PENULIS YANG KELUAR MASUK PENJARA

Vaclav Havel | Biography, Plays, & Facts | Britannica

Mula terkenal sebagai seorang penulis skrip teater, Vaclav Havel telah menyertai pemberontakan yang digelarkan sebagai Prague Spring pada tahun 1968 dalam usaha membebaskan mereka iaitu Czechoslovakia daripada terus didominasi oleh Kesatuan Soviet. Bakat menulis yang Havel ada telah digunakan untuk menerbitkan sebuah buku yang bertajuk “The Power of The Powerless” yang penuh kritikan terhadap rejim pemerintah negara Chile.

Akibat daripada penulisannya, dia telah dipenjarakan selama 4 tahun setengah atas tuduhan terlibat dengan gerakan subversif yang mahu menggulingkan kerajaan yang sah.

Pada tahun 1983, dia telah dibebaskan namun dia telah masuk semula ke dalam penjara pada Januari 1989 selama 9 bulan atas tuduhan cuba menimbulkan kekacauan dan dibebaskan semula pada Mei 1989 selepas satu protes besar-besaran menuntut untuk Havel dibebaskan. Dia buat penjara tu macam hotel, main keluar masuk.

Havel yang telah mendapat sokongan orang ramai akhirnya diangkat menjadi Presiden Republik Czech selepas berjaya membentuk kerajaan. Dia telah memegang jawatan tersebut bermula pada 26 Januari 1993 sehingga Februari 2003. Lama tak?

3. JAWAHARLAL NERU, PERDANA MENTERI INDIA YANG PERTAMA

The Jawaharlal Nehru today's India does not know — Quartz India

Kalau korang semua nak tahu, Perdana Menteri pertama India iaitu Jawaharlal Nehru ni mempunyai peranan yang hampir sama dengan Tunku Abdul Rahman tau kalau kat negara kita. Pemberontakan yang berlaku pada tahun 1910 telah melonjakkan nama Nehru sebagai seorang calon pemimpin muda tau yang mana membuka ruang kepada dirinya untuk membawa agenda kemerdekaan India.

Nehru menyertai Barisan Kongres yang telah ditugaskan untuk membawa tuntutan kemerdekaan India ke peringkat antarabangsa namun tindakannya sangat kurang disenangi. Dia telah dipenjarakan kali pertama pada tahun 1921 dan telah dibebaskan pada tahun 1922. Dia telah dipenjarakan semula pada tahun 1923 selepas melanggar larangan mengunjungi beberapa kawasan tertentu.

https://www.youtube.com/watch?v=bQ-z1Mt8sSU

Setelah dibebaskan, dia telah dilantik sebagai presiden Kongres India namun telah dipenjarakan sekali lagi pada tahun 1930. Setelah tamat hukuman penjara, pada tahun 1947, Neru telah dilantik sebagai Perdana Menteri pertama India selepas kerajaan British bersetuju memberikan tampuk pemerintahan kepada kerajaan yang berjaya dibentuk oleh Neru.

4. MICHELLE BACHELET, DITANGKAP DAN DISEKSA BERSAMA IBUNYA
Michelle Bachelet - Wikipedia


Michelle Bachelet merupakan Presiden Chile selama 2 penggal iaitu pada tahun 2006 hingga 2010 dan pada 2014 hingga 2018. Untuk pengetahuan korang, Bachelet merupakan individu pertama yang berjaya menjawat jawatan Presiden Chile sebanyak dua penggal.

Ayahnya adalah merupakan Jeneral Alberto Bachelet Martinez telah didakwa melakukan pemberontakan terhadap kerajaan Chile semasa dibawah pimpinan diktator Jeneral Augusto Pinochet yang mana ayahnya telah dipenjarakan dan diseksa sehingga menyebabkan kematiannya pada tahun 1974.

Setahun berikutnya pula, Bachelet dan ibunya telah ditangkap dan diseksa pada Januari 1975 akibat daripada hubungan mereka dengan mendiang ayahnya. Diseksa dengan cara psikologi semasa siasatan, Bachelet telah dipindahkan ke pusat tahanan Cuatro Alamos. Bachelet bernasib baik kerana telah diselamatkan oleh diplomat Argentina di Chile yang bernama Roberto Kozak. Bachelet akhirnya mendapat kebenaran untuk kembali ke Chile pada tahun 1978.



No comments:

Blog Archive

My Blog List

Followers