Berita besar Politik dunia hari ini.


Fordaus


 Berita besar Politik dunia hari ini. 




The Hague Group, penubuhan koordinasi 9 negara untuk ambil tindakan antarabangsa pada Israel. 


Salah satu negara adalah Malaysia. 


Alhamdullillah...Hebatkan Malaysiaku!


https://thehaguegroup.org/


#MalaysiaMadani

#SalamRahmah




NAK MELINGKUP BAGI KE DIA.. SEMBANG SEMUA NAK BUAT. TU PUN JANGAN... WALAU KATA MB KAMI SEMPOI.. KAH..

 


Nak kuasa macam-macam tapi ada kuasa pun 𝘁𝗮𝗸 𝗿𝗲𝘁𝗶 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮, nak buat apa?



Sanusi ni, 𝗟𝗼𝗷𝗶 𝗥𝗮𝘄𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗔𝗶𝗿 pun tak boleh uruskan. Ni nak jaga beras pulak? Aje 𝗺𝗮𝗺𝗽*𝘀. Sanusi ni 𝙜𝙤𝙤𝙙 𝙛𝙤𝙧 𝙣𝙤𝙩𝙝𝙞𝙣𝙜. Nafsu besar, kudrat kecil. Otak lagi la.


Kerajaan pusat dah usaha macam-macam. Sarawak pun bakal jadi 𝗷𝗲𝗹𝗮𝗽𝗮𝗻𝗴 𝗽𝗮𝗱𝗶 𝗯𝗮𝗿𝘂 negara. Tanam padi bukan macam Sanusi sembang. Cuma buka mulut. Ia perlu masa sebelum dapat hasilnya.


PAS jaga balak ada 𝗽𝗲𝗺𝗯𝗮𝗹𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗵𝗮𝗿𝗮𝗺. Jaga 𝗥𝗘𝗘 ada 𝗽𝗲𝗿𝗹𝗼𝗺𝗯𝗼𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗵𝗮𝗿𝗮𝗺. Kalau jaga padi dan beras tak tahu apa pulak benda haram yang timbul nanti.


Sanusi ni ala-ala 𝗠𝗮𝘁 𝗝𝗲𝗻𝗶𝗻. Berangan lebih. Tapi tak pandai apa-apa. Cakap berdegar tapi habuk pun 𝘁𝗮𝗿𝗮𝗸. 𝗠𝗲𝗻𝗴𝗮𝗯𝗶𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗯𝗼𝗿𝗲𝗵 𝘆𝗼. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


BEKAS MENTERI PERNAH BAGI SAHAM PADA MENANTU... TERCABUT TAPAK KASUT DIA BILA MAHAZALIM UMUM NAK BERHENTI.. HA HA...

 


𝗥𝗮𝗳𝗶𝗱𝗮𝗵 𝗔𝘇𝗶𝘇 ni ingatkan bijak sangat. Tapi rupanya otak 𝘁𝗮𝗿𝗮𝗳 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 je. Tapi nak terkejut apa. Sebab dia bekas 𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶 𝗸𝗲𝘀𝗮𝘆𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗠𝗮𝗵𝗮𝘁𝗵𝗶𝗿. Kita pun tahu Mahathir memang suka orang yang macam ni.




Niat PMX untuk 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗲𝘁𝘂𝗮𝗶 𝘂𝘀𝗮𝗵𝗮 𝗺𝗲𝗺𝘂𝗹𝗶𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗚𝗮𝘇𝗮 bukan kena lihat dari sudut 𝗮𝗴𝗮𝗺𝗮 𝗱𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗺𝗮𝗻𝘂𝘀𝗶𝗮𝗮𝗻 je. Tapi dari sudut ekonomi pun akan 𝗯𝗲𝗿𝗶 𝗶𝗺𝗽𝗮𝗸 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗽𝗼𝘀𝗶𝘁𝗶𝗳. Ia akan menaikkan nama Malaysia.


Bantu orang susah. Itu kan satu perbuatan yang baik! Semua manusia 𝘀𝘂𝗸𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗮𝗶𝗸 𝗸𝗲𝗰𝘂𝗮𝗹𝗶 𝗣𝗔𝗦.  PAS suka yang jahat. Sebab tu siapa 𝘀𝗮𝗸𝗮𝘂 ke, 𝗿𝗮𝘀𝘂𝗮𝗵 ke, PAS pasti akan sanjung dan angkat jadi pemimpin.


Bila Malaysia mengetuai usaha baik pulih Gaza, nama Malaysia akan 𝗺𝗲𝗻𝗶𝘁𝗶 𝗱𝗶 𝗯𝗶𝗯𝗶𝗿 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝘀𝗮𝗻𝗮. Sebab itu kerajaan buat 𝗠𝗮𝘀𝗷𝗶𝗱 𝗞𝗲𝗺𝗯𝗮𝗿 𝗦𝗵𝗮𝗵 𝗔𝗹𝗮𝗺, 𝘀𝗲𝗸𝗼𝗹𝗮𝗵 𝗱𝗮𝗻 𝗵𝗼𝘀𝗽𝗶𝘁𝗮𝗹 𝗠𝗮𝗹𝗮𝘆𝘀𝗶𝗮. Biar nama Malaysia diingati.


Bayangkan, masa tu, bila Gaza dah semakin pulih, kita eksport barangan kita ke sana. 𝗣𝗲𝗹𝘂𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗶𝘀𝗻𝗲𝘀 akan terbuka luas. Bukan sekarang tapi akan datang. Inilah yang dinamakan 𝗽𝗲𝗹𝗮𝗯𝘂𝗿𝗮𝗻 𝗷𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮 𝗽𝗮𝗻𝗷𝗮𝗻𝗴.


Nak tumpukan isu dalam negara? Apa isunya yang tak diberikan tumpuan sekarang ni? Rafidah tak tengok ke 𝗽𝗲𝗺𝗯𝗲𝗻𝘁𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗷𝗮𝘄𝗮𝗻 𝗱𝘂𝗹𝘂? Semua dah masuk dalam senarai. Dari pendidikan ke kesihatan. Semua cukup.


Lagi pun ada banyak pihak yang ikut sama. Bukannya semata-mata dari 𝗸𝗮𝗻𝘁𝘂𝗻𝗴 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗣𝘂𝘀𝗮𝘁. Negeri pun ada sumbangan. Sultan pun ada menyumbang. Orang ramai pun rasanya akan diberi peluang untuk menyumbang. Jadi apa isunya di sini?


Isu besar Malaysia sekarang ni 𝗳𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵 dan 𝗸𝗲𝗯𝗼𝗱𝗼𝗵𝗮𝗻  je lagi. Dan yang itu susah nak selesaikan selagi ada PAS/PN dan selagi ada 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗮𝗰𝗮𝗺 𝗥𝗮𝗳𝗶𝗱𝗮𝗵 ni. Ia memang takkan selesai.


Lagi satu, kaya ni 𝘀𝘂𝗯𝗷𝗲𝗸𝘁𝗶𝗳. Kita cuma boleh mengaku kaya kalau dibandingkan dengan orang miskin. Jadi kita ni memang 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗸𝗮𝘆𝗮 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗮𝗻𝗱𝗶𝗻𝗴 𝗣𝗮𝗹𝗲𝘀𝘁𝗶𝗻. Kan memang jadi norma, yang kaya tolong yang susah.


Nak tunggu kita jadi 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮 𝗽𝗮𝗹𝗶𝗻𝗴 𝗸𝗮𝘆𝗮 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗱𝘂𝗻𝗶𝗮 ni baru nak bantu orang? Kalau begitu, itu namanya 𝗸𝗲𝗱𝗲𝗸𝘂𝘁. Ada faham?


Rafidah punya otak ni 𝗱𝗮𝗵 𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴𝗴𝗮𝗹𝗮𝗻 𝘇𝗮𝗺𝗮𝗻. Dia sekali dengan 𝗧𝗲𝗻𝗴𝗸𝘂 𝗥𝗮𝘇𝗮𝗹𝗲𝗶𝗴𝗵 dan 𝗠𝗮𝗵𝗮𝘁𝗵𝗶𝗿 pun dah 𝘁𝗮𝗸 𝗿𝗲𝗹𝗲𝘃𝗮𝗻. Baik tak payah bersuara la. Suaranya pun tak diperlukan lagi. Lebih baik bertaubat, dekatkan diri dengan Tuhan. Guane boh?


 

Raja Gelap II



MUKA TAK MANEH JANGAN BAGI DOK KAUNTER DEPAN....


 

HAAH.... GURU PASTI MEMANGBTAK PASTI SAMPAI BILA GAJI NAK NAIK...


 

KALI NI KEDAI SELERAK MEMANG TAK BOLEH ADA DAH... KEDAI PATI KA APA... TERMASUK KARTEL BAZAAR RAMADHAN.


 

BAIK LA CINA DAP GUAN ENG.. TAK MAKAN SOQANG.. DIA SEDEKAH BAGI KATIL KE HOSPITAL PENANG.. 600K...


 

BANYAK PEMIMPIN DAP DAPAT ANGPAU


 

BAIK HANG JANGAN CAKAP LA... KELANTAN TAK HARAM ARAK YANG KALUT DI OERAK NEGERI BERCAMPUR BERBAGAI BANGSA. MAKAN UBAT ELOK ELOK.


 

KEH.. KEH.. KEH....

 

Ana Tahu


Teruskan bercakap Pak Teh. Walaun tak sabar nak derma jihad kepada DAP lagi....



MALAYSIA ANTARA 5 NEGARA PENYUMBANG AL QURAN.


 Malaysia kini diiktiraf sebagai antara lima negara utama yang aktif dalam wakaf al-Quran peringkat global, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.



Ahmad Zahid yang juga Penaung Program Wakaf Al-Quran peringkat kebangsaan berkata pengiktirafan itu antara lain merupakan hasil usaha Yayasan Restu dan Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) yang menyumbang lebih 100,000 naskhah al-Quran ke luar negara termasuk Indonesia, Thailand, Kemboja, China serta Afrika Selatan.


Sementara di Malaysia, lebih 500,000 naskhah telah diwakafkan oleh pelbagai institusi dan organisasi menerusi Program Wakaf Al-Quran yang bermula sejak 2007 dengan matlamat menyebarkan kitab itu kepada masyarakat yang kurang berkemampuan.


Sumber: BERNAMA


#MediaSelangor #Wakaf



MASAK MASTURA KALI NI. TAK HABIS LAGI RUPANYA.


Tengku  Adam


 

Perghhhh 10j guys....kerana mulut badan binasa....masak guys.



Amal Maarof


10 jt SGD klu convert kpd RM lbh 30jt kut.. ini bkn mastura je bankrupt, PAS pn bleh goyang ni🤣🤣

  Walaun boleh la, mula kerja keras himpun duit. Yg ada tanah tu bleh la cari geran, stand by nk pajak kt bank.

  Razman pula boleh la intai2 pemimpin luar negara mana yg nk di fitnah. Tak kn nk mengalah dgn prestasi mastura tu. 

  Sblum ni rancak bersaing. Mastura fitnah sepupu, Razman b8das pula dgn ank beranak. Tp setakat ahli DAP je. Mastura dh mara lbh jauh dgn berjaya mendapatkan saman dr luar negara. Tokoh fitnah terunggul msih hj hadi dgn bicara kes fitnah di london. Dia saman dan dia kena byr . Rekod byr saman dlm negara tertinggi pn hj hadi rm 2jt. Luar negara rm1.4 jt. Jk Mastura klh smn ni, kedudukan hj hadi rank teratas sbg pakar fitnah akan tumbang.

 Jd razman perlu kerja keras dn lbh aktif memfitnah jk ingin menyaingi mastura yg skrg laju menuju tangga teratas. Jk hj hadi jtuh 1 ank tangga bagaimana pula kedudukan razman. Pasti Nusi, ust dusuki tdk tnggl diam, mrk pn pasti ingin mengekalkan kedudukan mrk dlm top 5 carta fitnah Pas. 

  Nmpk nya semenjak fatwa jihad mmbantu pemfitnah dikeluarkn. Carta fitnah pas semakin panas. Masing2 mengidamkn kedudukan tertinggi sbg pakar fitnah pas yg skrg dipggng hj hadi...🤣🤣🤣

  (Ini hnya cereka, tiada kena mngena dgn yg hidup dn yg mati. Jk ada persamaan kesah, nama watak dsb hanyalah kebetulan semata2)


PETUA HIDUP



 Beberapa panduan yang saya pelajari sepanjang perjalanan hidup ini dan masih terus mengamalkannya:


1. Pilih kawan dan pasangan hidup dengan berhati-hati kerana mereka boleh membina atau meruntuhkan anda. Elakkan hubungan yang toksik kerana ia boleh membawa penderitaan. Lebih baik elak awal daripada menyesal kemudian.


2. Luangkan lebih banyak masa dengan keluarga, rakan, dan hobi berbanding di pejabat. Hidup bukan hanya tentang bekerja.


3. Jangan ulangi kemarahan anda berkali-kali. Apa gunanya? Belajarlah untuk move on dengan memaafkan.


4. Jika diberi peluang, mengembaralah sebanyak mungkin. Pengembaraan meluaskan perspektif hidup.


5. Jangan merokok kerana anda akan menyesal di kemudian hari. Berhenti sekarang.


6. Jauhkan diri daripada orang yang toksik seperti wabak. Mereka membawa tekanan yang tidak perlu. Sesetengah orang memang dilahirkan toksik.


7. Bersenam secara berkala kerana manfaatnya akan dirasai pada usia tua. Makan secara sederhana. 


8. Berdamailah dengan takdir. Setiap awan mendung ada hikmahnya.


9. Sentiasa bersikap baik dan sopan dengan orang lain, walaupun sesetengahnya tidak akan membalasnya.


10.  Lakukan kebajikan setiap hari walau sekecil mana pun. Senyuman boleh membawa keajaiban.


11. Sentiasa tiba awal untuk temu janji. Tiada istilah “Tepat pada Masanya” (Just In Time).


12.  Penampilan diri yang sedikit rapi, pakaian yang sesuai, dan bau yang menyenangkan memberikan kesan pertama yang baik. Ia membuka banyak pintu peluang.


13.  Banyakkan mendengar, kurangkan bercakap. Abraham Lincoln pernah berkata, “Lebih baik diam dan disangka bodoh daripada bercakap dan mengesahkannya.”


14.  Fikir dahulu sebelum bercakap. Kadangkala, diam itu lebih bermakna.


15.  Milikilah lebih ramai kawan daripada musuh.


16.  Kawal kemarahan. Orang yang pemarah tidak selalu bijak kerana kemarahan adalah kegilaan sementara.


17. Tolonglah orang lain sebanyak mungkin, tetapi ingatlah bahawa segalanya ada batasnya.


18.  Sekali-sekala, bersenang-senanglah dan berkelakuan santai. Jangan terlalu serius dan nikmati hidup seadanya.


 

19. Sadaqah, sadaqah, sadaqah. Rezeki yang dilimpahkan kepada anda bukan semuanya milik anda.


20. Maafkan orang lain (yang paling sukar dilakukan) kerana ia akan membebaskan hati anda.


Ir. Hj. Zainuddin Bin Hj. Omar

FB: Zainuddin Omar



AKIBAT SELALU BERCERAMAH BOHONG DAN FITNAH


 𝗧𝗿𝗼𝗹𝗹 𝗱𝗮𝗻 𝗙𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵 𝗽𝘂𝗻 𝗣𝗮𝗸 𝗧𝗲𝗵 𝗧𝗮𝗸 𝗧𝗮𝗵𝘂 𝗕𝗲𝘇𝗮𝗸𝗮𝗻. 




Pindaan RUU 588: Satira, parodi bukan lagi jenayah selagi tidak ‘jelik melampau.


Razman Zakaria membuat laporan polis terhadap akaun Facebook ‘𝗛𝗮𝗿𝗮𝗸𝗮𝘁𝗱𝗮𝗶𝗹𝘆 𝗛𝗗’ yang didakwa menyebarkan berita palsu berkait kontroversi membabitkannya 🤣🤣🤣



KERJASAMA BN PH FORMULA KEMENANGAN DI KELANTAN.

Che Ibrahim



Tahun 2004 BN menang 22 kerusi di Kelantan. 

Tahun 2022 PH menang 1 kerusi di Kelantan. 


Jika semangat 2004 digembelingkan dengan semangat 2022, BN PH boleh menang di Kelantan sekurang kurang 23 kerusi, bahkan mungkin lebih lagi untuk membentuk kerajaan di Kelantan. 


Dengan syarat semua parti buangkan sikap agah dan meto, Allah pun marah sifat agah dan meto, apalagi pengundi..



CERDIK SIKIT DARI MENATANG


RMS 


Level kebodohan walaun PN ni begitu menakutkan..level bodoh paling rendah sekali, perbezaan dgn otak haiwan hanya 0.00001% saja.



LAWATAN AKHIR KE PERAK.

 


Mengakhiri lawatan kerja di Perak hari ini, saya ke SJK(C) Chong Hwa Kanthan Baru untuk memenuhi undangan ke Jamuan Teh Tahun Baharu Cina bersama rakyat.








Saya menghargai sambutan yang begitu meriah dari luar hingga ke dalam dewan serta persembahan unik sama ada tarian singa dan naga, muzik serta pertunjukan wushu yang dipersembahkan anak-anak pelajar.


Dalam ucapan, saya nyatakan rasa senang hati melihat sambutan Tahun Baharu Cina di seluruh negara diraikan dengan semangat perpaduan dan menghormati perbezaa oleh pelbagai kaum.


Malaysia bukan negara yang mudah ditadbir kerana berbilang kaum, agama, dan wilayah dengan cabaran dan keperluan yang berbeza-beza. Tetapi kita punya matlamat yang sama, yakni mahu melihat anak-anak membesar dengan baik, mendapat pendidikan berkualiti, anak muda punya pekerjaan bermaruah dan ibu bapa hidup selesa. 


Matlamat ini mampu direalisasikan sekiranya negara kekal aman serta usaha ini digerakkan secara bersama oleh Kerajaan dan rakyat keseluruhannya.


Di peringkat antarabangsa, Malaysia semakin menerima penghormatan oleh negara-negara  dan pelabur-pelabur asing. Bermula minggu depan, saya akan menerima kunjungan pembesar-pembesar asing yang berminat dengan Malaysia berikutan kestabilan, pertumbuhan ekonomi, dan peluang pelaburan yang meyakinkan.


Namun kita masih punya cabaran yang harus ditangani, umpamanya kenaikan harga barang yang masih membebankan rakyat meskipun ekonomi berkembang dan inflasi terkawal. Isu ini bukan hanya di Malaysia, malah turut dibincangkan pimpinan dunia tatkala saya berkunjung ke negara-negara luar. 


Justeru, penting untuk semua pihak bersama-sama mencari jalan penyelesaian ketimbang mencetus perbalahan tanpa kesudahan.


#MalaysiaMADANI

#MADANIBekerja



ULU BARAM PERLUKAN GURU BESAR YANG BERDEDIKASI.

 


Nama : Encik Salleh Mohd Nor

Jawatan : Guru Besar KPM (Kuala Kangsar)

Kepakaran : Anti-Kerajaan (dlm semua post kat medsos)




'Kerana bukan dari mereka'



1. Kerana bukan mereka yang mulakan projek Bandar Waqaf Malaysia di Palestin, maka segala komen negatif berlegar di media sosial.


2. Saya pernah tulis bagaimana Malaysia sejak dahulu lagi membantu pelbagai negara lain seperti Bosnia, Afghanistan, selatan Thai, Selatan Filipina, Kemboja dll.





Link 

https://www.facebook.com/share/p/1D3ijnRtyi/


3. Apabila Anwar mula bantu Palestin sebagai seorang Perdana Menteri, PAS mula tak senang. Organ penerangan parti PAS Harakah siap buat gambar Anwar berlatar belakangkan bendera Israel lagi.


4. Sedangkan Anwar sebenarnya sebagai PM sangat perform. Benda ni saya tulis dah disini.

Link 

https://www.facebook.com/share/p/14kuKtLKC9/


5. Pelbagai usaha lain Anwar juga berlaku diperingkat Antarabangsa sehingga merisaukan sesetengah pihak terutamanya bab pelaburan dari USA dan EU.


6. Malaysia dibawah PMX Anwar juga adalah antara beberapa negara yang membawa warga Palestin untuk bantuan perubatan.


Link https://www.facebook.com/share/p/1YfSHPAWxs/


7. Saya yakin usaha-usaha juga akan dilakukan oleh PN jika mereka memerintah.


8. Lebih-lebih lagi PAS kerana isu Palestin sangat dekat dengan umat Islam.


9. Tapi kemampuan PAS tidak setara Anwar Ibrahim. Anwar bukan sahaja bekerja dengan sepenuh jiwa, tetapi beliau mempunyai rangkaian kenalan yang ramai diseluruh dunia disamping bijak dan keupayaan berkomunikasi dengan sangat baik.


10. Sedangkan PAS semasa dalam kerajaan, hanya mampu koordinasikan NGO. Itu pun beberapa NGO adalah dari PAS sendiri dengan sasaran kutipan pun hanya RM1 juta.


Link https://www.sinarharian.com.my/ampArticle/138371


11. Malang bagi Malaysia dan umat Islam apabila PAS lebih mengutamakan politik dari agama dan kemanusiaan. 


13. PAS sanggup lawan dan fitnah segala usaha baik PMX untuk Palestin walaupun asalnya PAS lah yang terpaling Palestin. 


14. Hanya kerana ianya bukan dari mereka.


15. Dalam isu pembangunan Bandar Waqaf Malaysia, PAS sanggup berdiam diri dari menyatakan sokongan. Mungkin terkejut dengan tindakan pantas PMX.


16. Sikap bisu PAS terhadap usaha baik ini menyebabkan cyber trooper mereka menganggap ianya sebagai tanda PAS tidak setuju dan cadangan ini perlu diserang.


17. Mereka bersama golongan liberal mencaci mempertikaikan bantuan mendesak untuk Palestin, seperti pembinaan hospital.


18. Pelbagai alasan dangkal yang diberikan untuk mewajarkan bantahan mereka.


19. Membaca komen mereka seolah-olah kemudahan hospital di Malaysia ini amat teruk dan seolah-olah seluruh penduduk Sabah dan Sarawak pergi sekolah menaiki bot.


20. Kebencian yang ditanam oleh mereka amat teruk sehingga hilang nilai kemanusiaan. 


21. Sedangkan orang Melayu sejak ratusan tahun lalu sangat mulia pekertinya, sopan bahasanya, sehingga kita mampu menerima pelbagai kaum luar yang berhijrah ke sini.


22. Semua kejelekan yang berlaku adalah kerana BUKAN DARI MEREKA. Kalaulah cadangan ini dari mereka dan mereka yang mengetuainya...tentu lain nadanya. 


23. Sedarlah bahawa segala bantuan ke Palestin walaupun mungkin ada menggunakan duit kerajaan, ia tidak sedikit pun mengurangkan bantuan dan keperluan rakyat Malaysia. 


24. Apatah lagi apabila ianya adalah WAQAF dan DANA ASIA TIMUR.

25. Marilah kita menjadi rakyat yang bersyukur dan menyumbang kepada yang memerlukan. 


Terima kasih 


ATADAFA (ambil tahu dan faham)


Fairul al Qasas



Mengetuai Kunjung Hormat kepada:


Jufitri Bin Joha






H.E. Muhammad Alfar (Abu Usamah) 

Ketua Perhubungan Am, Kementerian Luar Negeri, Syria.


Rakyat Syria sudah penat berperang, mereka mahu bina semula negara mereka yang musnah teruk. Rakyat Syria sangat baik namun Allah uji mereka dengan perang saudara selama hampir 14 tahun. 


Paling tinggi pendapatan pun 22 USD sebulan. Gaji guru 15 USD sahaja sebulan. Keutamaan kepada ekonomi rakyat dan pendidikan.


Emir Qatar, negara pertama hadir ke bumi Syria. Malaysia ada peranan penting pembinaan semula negara Syam yang diberkahi ini.


Syria semakin aman dan rakyat Malaysia tak perlu visa untuk masuk, 15 hari di benarkan masuk berada di Syria. Urusan di imigresen  sangat mudah dan mereka sambut rakyat Malaysia dengan gembira.



ISU TOKSIK.

 Isu bendera asing


Satu ketika, warga Malaysia amat berbangga dengan kehadiran bendera Malaysia di negara asing sempena ulang tahun kemerdekaan negara.


Dubai dan Bangkok


Chicago USA


           Dubai






Antaranya di Dubai, Hungary, Bangkok dan Chicago 


Sebagai negara bersahabat, Malaysia juga ada memaparkan bendera negara asing pada hari khas seperti kemerdekaan, lawatan pemimpin atau sambutan ulang tahun diplomatik khas.


Antara negara yang pernah kita 'pasang' pada bangunan ikonik kita ialah Indonesia, UAE, China dan India.


Perkara ini adalah normal dalam kalangan negara yang matang dan bertamadun.


Bagaimana pula boleh tidak normal apabila kita suka dan bangga bendera kita dipaparkan dibangunan ikonik mereka seperti Burj Khalifa.


Teringat pula saya satu slogan yang sedang viral.


#nakmundurundiPas


Nampaknya seperti benar sekali slogan tersebut. Perkara diplomatik jadi isu perkauman oleh pihak Pas.


Mundur ke belakang apabila hubungan baik dua negara dirosakkan dengan sentimen negatif.


Apa lagi agaknya akan dirosakkan oleh geng ini agaknya? 


Pesan saya, walaupun anda tak cukup jumlah.


Tapi cukup-cukuplah mengamalkan politik toksik yang merosakkan negara.


Ingat ya...Cukup-cukuplah. 


Terima kasih. 


ATADAFA 


Fairul al Qasas



NEGARA BRICK DAN PERANAN USD DALAM PERDAGANGAN ANTARABANGSA. .

 

Nazri Hamdan


Trump kata dia akan kenakan tarif 100% bagi negara BRICS yang cuba keluar dari sistem US Dollar. Yang dimaksudkan oleh beliau ialah bila negara-negara BRICS dah tak simpan USD sebagai matawang rizab negara mereka.


Matawang rizab ni ialah simpanan matawang asing yang disimpan oleh bank pusat. Kenapa bank pusat simpan matawang asing iaitu USD sebab ia diguna untuk import.


Bolehkah bank pusat tukarkan simpanan USD mereka pada matawang asing yang lain. Jawabnya boleh. Tapi tak ada sebab nak buat macam tu kalau perdagangan antarabangsa masih guna USD.


Nak pindah dari USD ke matawang lain bukan perkara yang boleh dibuat dalam masa singkat. Ia hanya boleh dibuat secara beransur-ansur.


BRICS pula tak boleh tiba-tiba nak cipta matawang mereka sendiri. Nak cipta matawang ni proses rumit. Kena ada bank pusat sendiri. Dalam masa terdekat saya langsung tak nampak perkara ni boleh dibuat.


Yang boleh dibuat dalam masa terdekat ialah negara-negara BRICS gunakan matawang mereka sendiri untuk berdagang sesama sendiri.


Ini secara automatik akan kurangkan kebergantungan pada USD dan perlahan-lahan dan bank pusat masing-masing kurangkan rizab USD secara berperingkat.


Point di sini, bank pusat pegang USD bukan semata-mata sebab mereka suka-suka nak pegang. Tapi sebab utama ialah perdagangan. Jika perdagangan tak perlukan USD, pegangan rizab USD akan secara automatik menurun.



𝗟𝗮𝗹𝗮𝘁 𝘃𝘀. 𝗚𝗶𝗹𝗮







Bila 𝗡𝗴𝗮 𝗞𝗼𝗿 𝗠𝗶𝗻𝗴 kata dia tak mahu layan 𝗔𝗸𝗺𝗮𝗹 dan guna perumpamaan 𝘀𝗶𝗻𝗴𝗮 𝗱𝗮𝗻 𝗹𝗮𝗹𝗮𝘁, aku nampak ada beberapa 𝗶𝗯𝗹𝗶𝘀 yang cuba menghasut dengan memutar belitkan kenyataan tersebut.


Nga Kor Ming tujukan kepada Akmal. Tapi ada si tua yang kaitkan dengan 𝗨𝗠𝗡𝗢. Dia kata Nga Kor Ming samakan UMNO dengan lalat. Datang pulak seorang lagi 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗸𝗵𝗶𝗮𝗻𝗮𝘁 𝗨𝗠𝗡𝗢. Pun sama. Dia punya cakap macamlah dia ahli UMNO lagi. 𝙋𝙖𝙩𝙝𝙚𝙩𝙞𝙘.


Tapi bagai sudah tertulis, MCA 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗼𝗻𝗮𝗿 dengan buat 𝘱𝘰𝘴𝘵𝘪𝘯𝘨 yang menyerlahkan 𝘄𝗮𝗿𝗻𝗮 𝘀𝗲𝗯𝗲𝗻𝗮𝗿 mereka. Nampak sangat MCA sebuah 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶 𝗿𝗮𝘀𝗶𝘀 yang seolah 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗲𝗻𝗰𝗶 𝗱𝗮𝗻 𝗶𝗿𝗶 pada Melayu.


Dalam isu ini ramai 𝘄𝗶𝗿𝗮 𝗰𝗲𝗹𝘂𝗽 𝗠𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂 yang gagal beri  respon. Sebab 𝗠𝗖𝗔 𝗸𝗮𝘄𝗮𝗻 𝗸𝗶𝘁𝗮 kan. Mereka lebih nak gambar gemburkan cerita lalat yang 𝘁𝗶𝗱𝗮𝗸 𝗯𝗲𝗿𝗶 𝗸𝗲𝘀𝗮𝗻 pada Melayu pun. Ia percakaran 𝗶𝗻𝗱𝗶𝘃𝗶𝗱𝘂, bukan kaum. Yang betul sentuh Melayu dan Islam dia 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗽𝗮𝘀𝘂.


Tapi malangnya ia tak berakhir di situ. MCA masih lagi sakit hati pada Melayu, jadi belum puas lagi menghina orang Melayu. Keluar lagi satu 𝘱𝘰𝘴𝘵𝘪𝘯𝘨 kebencian dari 𝗽𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝗠𝗖𝗔 𝗝𝗼𝗵𝗼𝗿. 


Kali ni lagi padu. Sebab 𝗮𝗽𝗲𝗸 𝗿𝗮𝘀𝗶𝘀 ni ada jawatan di dalam 𝗠𝗮𝗷𝗹𝗶𝘀 𝗕𝗮𝗻𝗱𝗮𝗿𝗮𝘆𝗮 𝗣𝗮𝘀𝗶𝗿 𝗚𝘂𝗱𝗮𝗻𝗴. Ahli Majlis. Jawatan yang 𝗱𝗶𝗸𝘂𝗿𝗻𝗶𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗨𝗠𝗡𝗢 𝗝𝗼𝗵𝗼𝗿 yang menguasai pentadbiran negeri.


Aku rasa 𝘱𝘰𝘴𝘵𝘪𝘯𝘨 tu ditujukan 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗗𝗔𝗣. Dia tuduh DAP yang terjemahkan 𝘱𝘰𝘴𝘵𝘪𝘯𝘨 MCA sebelum ni yang mengutuk dasar kerajaan 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗮𝗻𝘁𝘂 𝗚𝗮𝘇𝗮 dan 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 dan tunjukkan kepada orang Melayu. Dia nak hasut orang Cina benci DAP dan kerajaan.


Dia nak marah DAP tu lantak dialah walaupun gunakan sentimen kaum tu 𝗮𝗺𝗮𝘁 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵. Yang masalahnya dia 𝗴𝗲𝗹𝗮𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗠𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂 𝗴𝗶𝗹𝗮 tu apa hal? Bukannya setakat Melayu Keadilan atau Amanah je tau. 𝗦𝗲𝗺𝘂𝗮 𝗠𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂.


Dari situ boleh nampak 𝗯𝗲𝘁𝗮𝗽𝗮 𝘁𝗲𝗯𝗮𝗹 𝗸𝗲𝗯𝗲𝗻𝗰𝗶𝗮𝗻𝗻𝘆𝗮 𝘁𝗲𝗿𝗵𝗮𝗱𝗮𝗽 𝗠𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂. Rasanya perasaan tu dah lama tu. Dan rasanya ia memang 𝘤𝘰𝘮𝘮𝘰𝘯 𝘵𝘩𝘦𝘮𝘦 dalam MCA. Kalau tak, takkan dia berani nak tulis begitu.


Yang mana lebih 𝗯𝗲𝗿𝗮𝘁? Nga Kor Ming kata Akmal lalat atau MCA kata 𝗠𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂 𝗴𝗶𝗹𝗮?


Yang 𝘣𝘦𝘴𝘵 kita tengok reaksi 𝗔𝗸𝗺𝗮𝗹, 𝗣𝗔𝗦 𝗱𝗮𝗻 𝗕𝗲𝗿𝘀𝗮𝘁𝘂 nanti. Sebab MCA ni 𝘀𝗲𝗸𝘂𝘁𝘂 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 walaupun MCA berada dalam kerajaan persekutuan. Berani tak PAS dan Bersatu nak serang MCA?


Tapi rasanya tak. Sebab pertama, kita tahu pemimpin PN memang 𝗽𝗮𝘁𝘂𝗵 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗖𝗶𝗻𝗮. Sebab tu Gerakan yang tiada kerusi pun 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗔𝗯𝗮𝗻𝗴 𝗕𝗲𝘀𝗮𝗿 dalam PN. Berkuasa penuh.


Sebab kedua, apa yang MCA buat tu menguntungkan PN. Sebab tujuan PN nak 𝗷𝗮𝘂𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗻𝗴𝘂𝗻𝗱𝗶 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗠𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂 daripada PH. Biarlah MCA hina Melayu asal saja PN dapat kuasa. Itu konsepnya.


Satu lagi aku nak tengok reaksi 𝗠𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶 𝗕𝗲𝘀𝗮𝗿 𝗝𝗼𝗵𝗼𝗿. 𝗕𝗮𝗰𝘂𝗹 𝗮𝘁𝗮𝘂 𝘁𝗶𝗱𝗮𝗸. Berani tak 𝗢𝗻𝗻 𝗛𝗮𝗳𝗶𝘇 nak singkirkan 𝗮𝗽𝗲𝗸 𝗿𝗮𝘀𝗶𝘀 𝗻𝗶. Atau Onn Hafiz ni pun sebenarnya 𝗹𝗲𝘃𝗲𝗹 𝗺𝗮𝗰𝗵𝗮𝗶 𝗠𝗖𝗔 juga. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



GURU BESAR KOMEN HENTAM KERAJAAN. MENTERI PENDIDIKAN JANJI NAK BAGI PERHATIAN KAN.? SILAKAN.


 Hasnul Zulkarnain


Salleh Mohd Nor ini seorang Guru Besar di daerah Kuala Kangsar. Saya dah lama perhati komen2 dia yang hentam kerajaan secara terbuka. 





Cuma kali ni SS sebab komen dia seolah persendakan teks khutbah Jumaat Perak.

Dia merupakan rakan lama saya dlm parti Islam kawasan Kuala Kangsar.


Tlg tag SuPol YB KPM 

CC Tuan Safuan Haji Rabaai Pengarah JPN Perak.



PEMFITNAH BERSIRI PUN ADA GAK PERASAAN.

 


𝗣𝗲𝗺𝗳𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵 𝗯𝗲𝗿𝘀𝗶𝗿𝗶 ni lapor polis terhadap 𝘱𝘢𝘨𝘦 𝘵𝘳𝘰𝘭𝘭 𝘍𝘉 𝗛𝗮𝗿𝗮𝗸𝗮𝘁𝗱𝗮𝗶𝗹𝘆 𝗛𝗗. Katanya, akaun tersebut sebarkan 𝗯𝗲𝗿𝗶𝘁𝗮 𝗽𝗮𝗹𝘀𝘂 𝘁𝗲𝗻𝘁𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗶𝗿𝗶𝗻𝘆𝗮.



Yang paling 𝙢𝙚𝙣𝙮𝙖𝙮𝙖𝙩 𝙝𝙖𝙩𝙞, Razman kata dia laporkan polis kerana dia 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗮𝗵𝘂 𝗺𝗲𝗻𝗶𝗽𝘂 𝗱𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗼𝗵𝗼𝗻𝗴𝗶 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗯𝘂𝗱𝗮𝘆𝗮.


Memang jenis tak tahu malu betul la orang tua ni.


Pertama sekali, jujur aku tak sangka dia 𝘀𝗲𝗻𝘀𝗶𝘁𝗶𝗳 𝗷𝘂𝗴𝗮 𝘁𝗲𝗿𝗵𝗮𝗱𝗮𝗽 𝗯𝗲𝗿𝗶𝘁𝗮 𝗽𝗮𝗹𝘀𝘂. Jika tengok keadaannya yang suka buat fitnah, aku ingatkan dia 𝘁𝗮𝗸 𝗵𝗲𝗿𝗮𝗻 sekiranya cerita tak benar tentangnya tersebar.


Kedua, Harakahdaily ni 𝙥𝙖𝙜𝙚 𝙩𝙧𝙤𝙡𝙡. Cerita yang mereka siarkan semuanya dengan tujuan untuk 𝘀𝗮𝘁𝗶𝗿𝗮. 𝗕𝗼𝗱𝗼𝗵 𝗹𝗮 𝗸𝗮𝗹𝗮𝘂 𝗮𝗱𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗽𝗲𝗿𝗰𝗮𝘆𝗮.


Ketiga, menipu dan membohongi rakyat memang 𝗱𝗮𝗵 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗯𝘂𝗱𝗮𝘆𝗮 𝗽𝘂𝗻. Cuma bukan budaya rakyat la tapi 𝗯𝘂𝗱𝗮𝘆𝗮 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗹𝗲𝗯𝗮𝗶.


Contoh paling dekat, Razman sendiri. Kalau 100 yang dia cakap hampir 100 juga 𝗽𝗲𝗺𝗯𝗼𝗵𝗼𝗻𝗴𝗮𝗻. Berapa kali dia terpaksa minta maaf sebab memfitnah.


Bukan dia je. Lebai lain pun sama. Kira peliklah kalau lebai bercakap benar. Menipu dan membohongi tu kan 𝗺𝗲𝗺𝗮𝗻𝗴 𝘀𝗲𝗻𝗷𝗮𝘁𝗮 𝗣𝗔𝗦. 𝘾𝙝𝙞𝙚𝙛 𝗹𝗲𝗯𝗮𝗶 pun dah fatwakan menipu itu 𝗱𝗶𝗵𝗮𝗿𝘂𝘀𝗸𝗮𝗻.


Lebai mangkuk ni dah berapa kali 𝗸𝗮𝗻𝘁𝗼𝗶 menipu pun masih nak berlagak suci. Memang dia lahir tanpa rasa malu agaknya. 𝗛𝗶𝗻𝗮 𝗯𝗲𝘁𝘂𝗹 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗹𝗲𝗯𝗮𝗶. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


APA YANG DI TAKUTKAN SANGAT DENGAN AMANAH Ahmad Shahir.


Ahmad Shahir. 



Baru terbaca satu tulisan seorang budak PAS yang kata Fitnah PAN terhadap agama lebih bahaya. 


Amanah adalah parti baru. Baru nak masuk 10 tahun. Parti yang sedang jadi sebahagian Kerajaan Persekutuan. Parti yang ada rekod dan trade mark “RAHMAH”. Seorang Menteri dari Amanah meninggal dunia dalam keadaan membawa mesej RAHMAH yang diterima rakyat terbanyak. 


Biasanya, orang lama memang CEMBURU  dengan orang baru. Lebih-lebih lagi kalau orang baru tu lebih baik dari dia. Biasa dalam ofis, orang baru yang datang dengan imej baik dan latar belakang yang lebih baik, orang lama akan kata “ ni mesti pakai kabel”. Macam itulah AMANAH. Awal-awal lagi PAS tuduh AMANAH parti Tajaan DAP, PANDAP. Warna kain tok sami. Sama macam kisah ofis tadi. 


Memang Amanah ini ada rekod yang baik apabila jadi kerajaan. Itulah kemuncak dalam berpolitik. Mahu menjadi kerajaan. Dengan kuasa, AMANAH berjaya meletakkan dasar Rahmatan Lilalamin dalam Kerajaan. Ia telah dibentang dalam Mesyuarat Majlis Raja-Raja. Ini fakta yang tiada siapa boleh sanggah. Berbeza dengan orang Lama- PAS. Jadi kerajaan di Kelantan lebih 30 Tahun dan Persekutuan 33 bulan, tapi tiada yang boleh disebut sebagai dasar kerajaan. Membangun bersama Islam tinggal kenangan. Kalau bukan isu Balak, isu Sampah. Belum lagi Perlis. Duit minum air Tuanku pun Anak MB nak kelepet jugak. 


Amanah pernah jadi KETUA MENTERI MELAKA. Rakyat sangat dekat dengan Ketua Menteri. Kediaman Rasmi jadi tempat rakyat mengadu kepada Ketua Menteri. Presiden AMANAH sendiri pernah menjadi Menteri Pertahanan dan sekarang Menteri KPKM. Tugas Presiden jauh lebih berat sebab sedang membaiki kerosakan lama yang melibatkan sumber asas keperluan rakyat. 


AMANAH juga berada di posisi EXCO dalam kerajaan Negeri. Setakat hari ini, tiada seorang pun yang terpalit dengan RASUAH termasuk semasa pilihanraya. Tidak seperti PAS. Ada kerusi PARLIMEN terpaksa dibuat PRK sebab rasuah pengundi. 


Jadi, apa yang fitnahnya AMANAH kepada Islam? Sebab bersama DAP? Sebab AMANAH dikatakan senyap bila ada isi yang melibatkan DAP. Ok meh sini saya bagi tahu.


1. DAP adalah sebuah parti. Dia terikat dengan UNDANG-UNDANG MALAYSIA. Jika betul DAP ini terlalu jahat dan boleh mengancam MALAYSIA, mengapa tidak diHARAMKAN DAP? Tuhan bagi 33 bulan kepad PAS untuk HARAMKAN DAP. Tapi haram… 


2. DAP hanya bertanding lawan di kerusi MCA, MIC dan GERAKAN. Dalam keseluruhan parlimen Malaysia yang 222 tu, dia hanya boleh 44 kerusi sahaja. Tapi PAS buat seolah2 DAP menang 190 kerusi. 


3. Ini MALAYSIA lah. Negara yang guna SISTEM RAJA BERPELEMBAGAAN. Saya ulangggg… RAJA BERPELEMBAGAAN. Kalau ada 100 Cina DAP yang bercakap nak ubah perlembagaan pun, dia tetap kena lalu RAJA2 MELAYU KITA. Yang selalu takut-takut kan orang Melayu tu LUPA KUASA RAJA-RAJA? ATAU TIDAK PERCAYA KEPADA RAJA-RAJA? Setakat hari ini, DAP hanya bergerak IKUT PERLEMBAGAAN. Kalau dia salah, dia akan diHUKUM ikut PERLEMBAGAAN. Bukan kena terajang macam ORANG MELAYU BUAT PADA OKU DI TERENGGANU. 


Jadi, bagi ahli-ahli AMANAH, apa yang budak PAS tu tulis, dia sebenarnya menunjukkan rasa CEMBURU dia pada AMANAH. Sebab AMANAH tiada orang seperti RAZMAN, MASTURA, ZUL JASIN DOA LAKNAT. Budak PAS tu jugak CEMBURU apabila AMANAH bukan parti yang ahlinya kena cucuk hidung macam lembu. Ahli AMANAH Steady. 


Ahli AMANAH jugak berbilang kaum. Cuba tengok gambar di bawah. Semua tu Pemuda AMANAH. Ada melayu, Johan Silat, ada orang OKU, johan SUKMA, ada Cina usahawan berjaya dan ada India Influencer terkenal yang diterima pelbagai bangsa. Itulah CITRA AMANAH. 


Bukan macam PAS, sebut siapa influencer PAS? Ada cina sorang tu, pun dah sama macam kaki Fitnah yang lain. Siap kena siasat dengan PDRM sebab Fitnah YDPA dan PMX. Rujukan PAS , TIktok PAPAGOMO, RATUNAGA.. 


Jadi, begitulah kalo orang CEMBURU dengan AMANAH. Dikatanya kita pulak FITNAH. Sedangkan dia yang KAKI FITNAH. So, AMANAH boleh teruskan usaha. Kita tak perlu buat slogan AMANAH GANTI PAS. Kita tak perlu ganti. Kita adalah AMANAH. AMANAH akan berada di mana-mana dan diterima kerana AMANAH nya kita kepada RAKYAT. ISLAM? Itulah teras utama AMANAH walau parti ini berbilang bangsa. 


Inilah wajah sebenar AMANAH. Parti masa depan rakyat MALAYSIA.



KETUA ATM YANG BARU



 KUALA LUMPUR, JAN 31 - Asisten Ketua Staf Perkhidmatan Anggota, Datuk Mohd Nizam Jaffar, dilantik sebagai Panglima Angkatan Tentera (PAT) Ke-23, berkuat kuasa hari ini.



Lantikan Mohd Nizam itu dibuat bagi menggantikan Jeneral Tan Sri Mohammad Ab Rahman yang bersara wajib selepas berkhidmat hampir empat dekad bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM).


Beliau adalah individu kedua dilantik sebagai PAT yang bukan dalam kalangan Panglima Tentera Darat, Laut dan Udara sedia ada, selepas Allahyarham Jeneral Tun Ibrahim Ismail yang juga PAT Ketiga.


Mohd Nizam adalah graduan Royal Military Academy Sandhurst, England, memulakan kerjaya ketenteraan sebagai Ketua Platun di Batalion Ke-19 Rejimen Askar Melayu Diraja, diikuti juruiring bekas Timbalan Panglima Tentera Darat dan bekas PAT, Jeneral Tan Sri Mohamed Hashim Mohd Ali.


Anak kelahiran Johor itu juga pernah diberi tanggungjawab sebagai juruiring Yang di-Pertuan Agong Ke-14, Allahyarham Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah.


Di peringkat antarabangsa, Mohd Nizam pernah mencipta sejarah sebagai Pegawai Kanan Tentera Darat Malaysia pertama yang terpilih menghadiri Global Peace Operations Initiative (GPOl) Peace Support Operations Contingent Commander Course di Monterey, Amerika Syarikat sebelum dilantik sebagai Komander Batalion Malaysia MALBATT) 2 di Lubnan.


#BeritaKS



Bersih tidak, stabil pun tidak.






Penuh dengan kes-kes mahkamah ada lah. Dari pemimpin tertinggi hingga orang kanan, masing-masing punya skandal berjuta-juta. Kemudiannya, bila fail kes dah makin meninggi, kuasa pula terancam, mulalah meliar nak tebuk atap. Siap ada yang satu tu, belum apa-apa dah pergi tinggalkan negara. Inilah yang pepatah bilang, lepas kaki leher terjerat.


Rakyat hari ini rata-ratanya celik dan tidak mudah diperdaya. Sentimen politik mungkin boleh  direkayasa, tetapi fakta dan bukti nyata adalah hakikat yang tidak mungkin tersangkal. Umpama bangkai gajah, mana boleh ditutup dengan nyiru?



KUTIP SAMPAH DAN FITNAH UNTUK WALAUN


Penarik Beca


 Kalau Amanah jadi fitnah lebih besar kepada agama kerana tak tegur kelaku Dap, lagu mana pulak Pas yang membisu terhadap "Becoming Hannah" masa zaman Pakatan Rakyat sampai la depa berada dalam kerajaan tebuk atap?


Tu aku bagi satu contoh ja. Sebab budak tu mulakan tuduhan dia dengan isu buku tu.


Malas la nak sebut Pas tak lawan pun cabutan judi naik sampai 22 kali dari lapan kali, arak Timah dan berdolak dalik pasal pakaian pramugari yang depa terjerit2 pasal pakaian tu ketika belum berada dalam kerajaan. 


Semua tu tak pulak budak tu kata fitnah besar kepada agama.


Yang pasti aku nampak ialah Harakah kutip segala sampah dan fitnah untuk disogok kepada pembaca2nya.



PENANG DI SERBU..!!!!!!!

Penang Press










Sempena cuti sekolah dan perayaan Tahun Baharu Cina, Pulau Pinang menerima lonjakan pelancong yang luar biasa.


 Antara destinasi tumpuan utama ialah Bukit Bendera, yang dipenuhi ribuan pengunjung yang ingin menikmati keindahan alam semula jadi serta panorama bandar dari puncaknya.


 Suasana di lokasi ikonik ini bertambah meriah dengan kehadiran pelancong tempatan dan antarabangsa yang tidak mahu melepaskan peluang meneroka keunikan tarikan terkenal di negeri Pulau Mutiara ini.


BAS PERCUMA 👍👍



SANUSI PUN MACAM ULAQ.

 


Aku tengok 𝗧𝘄𝗶𝘁𝘁𝗲𝗿 tadi pengakuan 𝗦𝗮𝗻𝘂𝘀𝗶 yang dia sendiri pun ada 𝗱𝗮𝗿𝗮𝗵 𝗸𝗲𝘁𝘂𝗿𝘂𝗻𝗮𝗻 𝗖𝗶𝗻𝗮 dari sebelah ayahnya. Katanya, datuknya berasal dari 𝗦𝗵𝗮𝗻𝗴𝗵𝗮𝗶, 𝗧𝗮𝗻𝗮𝗵 𝗕𝗲𝘀𝗮𝗿 𝗖𝗵𝗶𝗻𝗮.


Mujur aku bukan Cina. Kalau tak, aku rasa inilah satu 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗵𝗶𝗻𝗮𝗮𝗻 𝗽𝗮𝗹𝗶𝗻𝗴 𝗯𝗲𝘀𝗮𝗿 bait seluruh keturunan Cina di Malaysia. Berlaku pada 𝗵𝗮𝗿𝗶 𝗯𝗲𝘀𝗮𝗿 pulak. Tahun ular Sanusi pun 𝗻𝗮𝗸 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝘂𝗹𝗮𝗿.


Oklah tu. Dah ada darah Cina, boleh la lepas ni boleh la masuk 𝗚𝗲𝗿𝗮𝗸𝗮𝗻. Gerakan tu pun dah lama tak gerak, sebab tu tak makan. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


MCA TALAM DUA MUKA .. topeng PN



Saya paling pantang pemimpin yang depan kita kata lain, belakang kita lagi kemain. 


Pemimpin yang berterusan bodohkan rakyat. Demi kerana kemaruk kuasa bukan sangat nak berkhidmat. 


Bila MCA Johor hari tu beralasan menyalahkan Admin lama mengenai hasutan ke atas bantuan Palestin & JAKIM. Saya langsung tak percaya. Ramai tahu lakonan mereka. 


Depan Melayu, jadi terpaling Melayu. Depan Cina, dengan penuh licik tulis dalam tulisan Cina, jadi terpaling Cina. 


Ini bukan kali pertama ya. 


Dulu tahun 2020, isu pengenalan tulisan Jawi di sekolah. Di media arus perdana berbahasa Kebangsaan, tunjukkan dia punya lah sokong Jawi. Siap boleh buat khat sekali. 


Tetapi dalam akhbar berbahasa Cina, Presiden MCA ni bantah tulisan Jawi nak ambil hati pengundi. Siap menganjing parti DAP yang menyokong tulisan jawi. 


Itu sebabnya MCA ini, dulu dari dapat 2/3 undi, sekarang merudum tinggal 2 kerusi. Masyarakat Cina tahu betapa hipokrit nya mereka. Depan Melayu lain, depan Cina lain. 


Berhati2 lah dengan musang berbulu ayam ini. Mereka 60 tahun dalam Kerajaan, banyak sudah hilang kepentingan. 


Sebagaimana ramai pandang UMNO Parti rasuah. Jangan ingat orang Cina tak pandang MCA sama. Tu sebab sekarang ke laut dalam jua. 


Kerajaan harus monitor semua posting dan propaganda MCA ini, terutamanya yang ditulis sepenuhnya dalam bahasa Mandarin. Banyak kali kantoi, ada gerakan2 halus buat hasutan, melaga2kan rakyat. 


Saya dapat rasakan MO mereka sama. Serupa talam dua muka. Rakan Cina sudah lama sedar, jangan rakan Melayu tertipu pula. 


~LM~



Pulau Pinang Paling Selamat


Zuwairi Md Yusof




Berkat kepimpinan Chow Kon Yeow bukan Char Kuey Tiau dan barisan EXCO2 PHBN,Penang berjaya mendahului senarai negeri paling selamat di Malaysia.


Ini di buktikan lagi dengan kejayaan PDRM menangkap sebuah bot yang cuba menyeludup masuk senjata2 api ke dalam Pulau Mutiara baru2 ini.Saya berbangga dengan ape di capai Pulau Pinang sejak 2008 sehingga ke hari ini.


Berbaloi dan bertuah sekali berpindah ke sini sejak 1991 dahulu.Jika saya berpindah ke Kelantan,Terengganu 1991 dulu pasti lain jadinya dan perasaannya.Semoga kekal begini Penang sampai bila2 dari pengaruh Syiah anasir jahat bawaan PAS sekian.