APA CARA YG BERKESAN HENTIKAN KES BULI??



1) Alhamdulillah pelajar yg lari dari Sekolah Berasrama Penuh di Cheras ditemui selamat. Pada saya, dia ambil tindakan terdesak yg betul supaya "didengari". Guru mungkin tak suka dia buat begitu tapi sebagai parent, saya anggap dia berjaya selamatkan nyawa dan mental dia. Kita tidak tahu tahap buli itu sampai fizikal atau ke tahap mana?


2) Kes buli di SBP memg berlaku. Sukar dielak. Ramai yg kena. Anak saya yg sulong pun pernah kena buli dgn senior tapi tidaklah fizikal. Dia bersabar walaupun dia ada ilmu mempertahankan diri. Saya larang dia bertumbuk sbb dia pernah ada kes bertindak sendiri di sekolah rendah apabila dibuli oleh sekumpulan pelajar.


3) Skrg, giliran anak saya yg bongsu pula jadi salah seorg yg dibuli. Di sekolah rendah, depan guard dia pernah bertumbuk dgn budak yg ejek2 dan buli dia. Teruk saya marah anak bongsu saya tu supaya jgn gaduh dan dia dihukum tak boleh ke mana2. Grounded.


4) Sbb itu saya dan abg dia yg nasihat dan larang bimbang berlaku kecederaan. Dia marah sbb saya tak benarkan dia melawan secara fizikal, so dia merayu nak keluar dari sekolah tu tapi saya minta dia bertahan. 


5) Report pada guru pun dianggap remeh. Disuruh anak saya sendiri yg tulis, bukan surat dari saya meskipun surat dari saya adalah apa yg anak saya ceritakan. Bila anak saya tulis, isinya tentulah sama seperti apa yg saya tulis sebelum itu tapi dikata isu remeh.


6) Dari "remeh" itu lah boleh bertambah teruk. Guru mcm pandang ringan shj. Parent pelajar terbabit tidak dimaklum pun. Kawan2 terus ejek, pulau dan kata sape yg bgtahu guru adalah "spy" dan barua, jd budak2 junior ni takut. Setiap kali anak saya boleh outing, saya akan tanya dia beberapa kali apa berlaku kali ni? Dia sudah keberatan nak cerita dan kata ok shj. Selagi saya tak nampak kecederaan fizikal, saya tak akan bertindak.


7) Dalam group Telegram ada parent yg marah2 anak dia kena buli dan wang dicuri. Dia berulangkali tegur parents tolg nasihat anak2 janganlah buli kawan2 satu dorm, junior dan jangan mencuri. Offcoz No response. Sape yg tahu anak dia buat kerja tu? Saya shj mintak dia bertenang dan cuba sejukkan hati dia bhwa semua parents taknak anak dia jd kaki buli.


8.) Tapi jauh di sudut hati saya berharap sebagai parents kita cakna dan sering bertanya serta nasihat ulangkali pd anak2 sygi kawan2 jangan buli, pertahankan kawan2 yg kena buli. Saya beri pesanan yg sama pd anak saya yg sulong sehingga yg bongsu begitu dan jgn buli sesiapa bila kamu dah jd senior sebaliknya pertahankan pelajar yg dibuli dan laporkan pd guru.


9) Sejak zaman kita bersekolah masalah buli ini sukar diatasi sehinggalah ke anak2 kita. Apa kaedah berkesan utk atasi masalah buli? Tiada kepastian. Budak2 kaki buli ni datang dari parents dan latarbelakang yg mcm mana? Saya rasa satu perkara yg menarik juga utk dikaji dan diatasi. Juga bagi memahami apa sebenarnya difikirkan oleh kaki2 buli ini sehingga ada kes pelajar mati dan cacat kekal.


10) Saya tulis artikel ini supaya kita semua mengambil ibrah dari kejadian ini dan kpd parents yg anak mereka sedang atau akan belajar di SBP nasihatlah anak SELALU dan BERULANGKALI supaya JANGAN JADI KAKI BULI dan bencikan perbuatan itu. Samada pertahankan kawan2 atau laporkan pd guru.


Wallahualam.


- Zus Din 

10122023


Newslink : https://newswav.com/A2312_RfcUze?s=A_xaivTS0&language=en



No comments: