GUA BERSEJARAH TIDAK DIURUS

 



SAVE KELANTAN






Sebelum pulang keluar dari Pos Gob, singgah sebentar ke Gua Cha, di dalam wilayah Depak, Gua Musang.

Gua Cha mencatat pelbagai peristiwa sejarah penting. Antaranya ia menjadi tempat bukti kewujudan & bermulanya tamadun Orang Asli Temiar di negara ini serta menjadi lokasi penemuan rangka tulang manusia terpanjang di dunia dan pelbagai artifak mempunyai artifak yang membentuk kronologi sejarah awal Kelantan sejak beribu tahun lalu.

Gua ini telah terjejas terus akibat mendapan lumpur daripada aktiviti pembalakan yang mengundang kepada banjir besar.

Malangnya, Gua ini bukan sahaja tidak terurus, tetapi akan lenyap selama-lamanya apabila ditenggelami air daripada pembinaan empangan hidroelektrik Nenggiri.

Kesimpulannya, Kerajaan Negeri Kelantan memang tidak pandai menjaga & menguruskan khazanah alam, warisan dan sejarahnya kerana mementingkan duit, kepentingan kapitalis & ekonomi tidak mampan sahaja.

credit : hafizuddin nasiruddin

 

No comments: