PENSYARAH BELETER SEBAB PELAJAR TAK BELI KOMPUTER

 

Aku tak salahkan pensyarah ni. Betul . kerana dia pernah susah. Anak Melayu sanggup bergaya beli motosikal  dari keperluan asas belajar. Aku pernah berada di kawasan pedalaman. Anak hantar belajar di kolej swasta kerana tak dapat masuk Universiti awam. Mak bapak susah kat kampung. Menoreh. Tapi bapak tadi cerita pada aku anak nak motosikal. Aku yang makan gaji pun tak mampu nak belikan motosikal pada hal anak aku di universiti awam.


Aku bukan kedekut. Tapi memang aku takut anak aku naik motosikal dan silap silap berlumba , atau macam macam boleh berlaku. Aku tahu sebab aku pun belajar di Universiti. Baik..berbalik kepada pakcik  tadi. Anak minta motosikal dan bulan bulan sudah tentulah perbelanjaan bertambah. Mak ayah dikampung sanggup buat apa sahaja..pagi jaga kedai..petang jaga kedai..kedai barang dan kedai makan. Mak pula ada kebolehan memasak. Jadi buatlah masakan untuk kakitangan kerajaan di kawasan pedalaman dan orang kampung yang nak membeli.

Anak pula kerjanya minta duit. Satu hari anak kemalangan. Pulak...itu yang paling aku takut , kalau anak aku ada motosikal. Jadinya habis motosikal tadi. Alkisahnya wal hasil balik asal. Hilang lah motosikal. 


Aku ada cakap pada pak cik tadi. Aku kata "saya tak mampu nak belikan motosikal pada anak saya". Sebabnya takut apa yang berlaku seperti cerita tadi. lagi pula memang aku tak mampu. Alhamdulillah , anak aku dah bekerja dan kini dah memiliki kenderaan sendiri. 


KISAH INI.


Manusia sombong! Bongkak dan takabur wahai profesor doa orang yang dizalimi ni ALLAH makbul jangan sampai kiffarah kena ke kamu wahai manusia yang Hina

😡
0:00 / 1:45
Ni Prof mana ni? Hina Sangat ke Golongan B40 ni?
Wah sedap mulut je prof? Bongkak sangat sampai nak hina B40?
Kalau ye pun marah, jangan sampai menghina.
At least budak ni walaupun hanya phone takda laptop, dia tetap nak join online class.
Prof? Bijak Akademik tak semestinya bijak segalanya.
Kau kaya? Kaya Harta tak semestinya kaya Hati Budi.
Memalukan profession professor dan professor lain.
Maju sistem Pendidikan Kita, kan?
Nak marah budak tu, tu satu hal.
Pegi hina B40 apasal?

No comments: