KISAH VAKSIN

 


Tulisan panjang pasca lepas bebas!

Sebenarnya, sejak dari awal ura-ura rakyat bakal ditikam bahu, aku dah layan kerenah itu sebagai endemik sendiri pun (itu buat diri aku). Aku baca info dari pelbagai hala, dalam dan luar negara, yang paling banyak memberikan kesan kepada aku ialah semuanya menjurus kepada menatang itu tidak bagus, ada agenda mereka tersendiri.

Sepanjang inipun banyak aku perhatikan orang-orang mengadu itu dan ini, ada yang mati mengejut, mati ketika kayuh basikal, mati jatuh bilik air. Tak kurang juga yang mengadu sesak nafas, pekerja sawit yang sebelum itu gagah perkasa menjulang tandan ke lori jadi lembik tak bertenaga. Yang cerita sakit itu ini ramailah. Malas aku nak tulis sebab orang akan kata aku merapu je kecuali bila tuan tubuh itu sendiri menderita kena, baru dia ada akai.

Aku sendiri kena demam dan selsema, dada rasa macam berapi dan aku sedar Allah uji juga terpaksa menerima sakit itu. Tapi aku sentiasa positif dan percaya setiap sakit yang Allah turunkan ada ubatnya. Sebenarnya flue biasa aje, cumanya wajib ada asas rawatan dan persediaan ubat yang nak digunakan semasa rawatan.

Rasulullah SAW sendiri ketika sakit berat ketika hampir wafat menolak untuk menerima ubat. (Rujuk hadis berkaitan). Dan lagi satu, Nabi sarankan pelbagai kaedah cara merawat. Yang penting, jangan makan ubat kalau tidak sakit! Dan jangan rawat dengan benda haram.

Yang jadi masalah ialah bila orang suka panik. Kononnya macam nak kena pi mati' dah kalau diserang flue itu. Rilek lah. Duk dengaq cerita orang tak betul guide kita untuk pi spital akhirnya yang tak apa-apa jadi masalah, yang stage 3 jadi 4 jadi 5 dan terus tidur. Anda tahu kan apa terjadi lepas ditidurkan!

Aku termasuk salah seorang yang tidak menyahut seruan gomen. Aku bukan anti menatang itu, tapi aku tak suka badan aku diuji kaji. Aku telah bina kekuatan dari muda sampailah ke hari ini dengan baik sebagai amanah Allah. Alhamdulillah, masih kekal sihat dengan imun dan antibodi sendiri. Aku yakin ayam cucuk harganya murah saja, tapi ayam organik mahal gila! Mungkin orang macam aku ni kalau pompuan ada peluang hantaran yang tinggi sebab organik.

Berbalik cerita macam mana menangani sendiri penyakit menular. Pertama, yakinlah Allah yang memberi penyakit dan Allah yang Maha Menyembuh dengan kita berubat. Ikut panduan Nabi dan berubat dengan benda halal. Jangan berbalah dengan orang lain sebab mereka nak mati dengan cara mereka, ikut suka mereka.

Bila anda rasa tak sedap badan, mula sakit hidung, sakit kepala itu ada petanda serangan sakit itu. Mulakan dengan lemon 5 biji sehari. Kalau boleh vitamin C wajib ambil 2000mg maksimum (kalau kurang dari itu pun boleh) tak dapat lemon, limau nipis atau paling koman limau sambal.

Pergi farmasi beli zinc. Minimum 40mg. Beli Habbatus Sauda, madu kelulut dan kalau dapat madu tualang.

Semua itu wajib makan dengan tersusun mengikut aturan dan protokol merawat menatang tu secara tersendiri. Jangan skip dan jangan peduli musuh anda yang menghasut.

Berjemur di panas matahari itu perlu. Mula awal pagi sampailah pukul 10, dah stop. Yang paling utama dalam menangani menatang ni, anda wajib kena prepare ubat yang doktor Tiktok kata untuk lembu tu. Mereka menipu kita supaya sakit tambah mudarat dan dihantar ke wad. Makan ubat tak boleh sebut nama tu paling maksimum 2 biji sehari ketika tengah flue berat. Lepas rasa sembuh, slow jadi 1 biji sehari. Sampai hari ke 5 anda rilek. Ambil seminggu sebijik atau ketika perlu.

Dalam kita berbalah sekian lama antara yang terima dan menolak untuk ambil menatang tu, kita sebenarnya jadi mainan. Kita diberi cubaan yang bukan sedikit. Ekonomi punah, yang meniaga jadi mangsa, marhaen jadi tak keruan. Jangan lagi kita dibuat seperti bola dengan es oh pi yang merepek meraban.

Akhirnya semua jadi seperti kereta control. Agama jadi celaru dengan solat jemaah yang melanggar perintah Nabi. Gunakanlah akal kenapa anda harus mengorbankan semua itu hanya kerana menurut kehendak orang lain.

Itu sahaja celoteh aku buat semua yang bertanya macam mana aku boleh survive tanpa pi spital, tanpa jadi Zorro cekup hidung, tanpa segalanya!

Yang penting, kita jangan gaduh. Jangan tuduh sana sini. Aku mengaku aku anti gomen. Aku meluat dekat budak Rembau tu. Dan yang paling utama aku sayang warga Malaysia yang dah hampir dua tahun kena bohong. Akhirnya PM Mael umum juga Malaysia bakal kembali kepada normal bulan depan. Harap itu bukan gimik Aprilfool.

Aku harap celoteh ini tak bawa aku dengan kena gari dan masuk penjara lagi. Sekianlah saja. Hangpa mesti lenguh otak baca coretan yang tak bermanfaat ni kan?

Hehe

Baim 

Maaf: video tiada kaitan 



 

No comments: