Gesaan Presiden disambut kegembiraan ribuan penyokong

 

NORMAN RADZUAN



TERIMA KASIH DS ANWAR

Semalam saya lihat ribuan ahli dan penyokong PH/PKR gembira dan mengucapkan terima kasih dan tahniah DS Anwar kerana menggesa kerajaan utk membenarkan pengeluaran KWSP.

Walaupun ia sekadar gesaan ketua pembangkang yg belum tentu di terima PM tetapi ahli dan penyokong gembira kerana ia isu populis org Melayu ketika ini. Sekurang kurangnya mereka tidak terbeban PH tidak bersama rakyat dlm isu2 populis.

Sebelum ini tidak ada pemimpin2 PKR yg berani menggesa kerajaan isu KWSP. Ya kita faham kerana mereka menghormati Presiden parti. Malah ada juga pemimpin kecil dan ahli juga tidak senang dgn saya apabila acapkali meminta parti memainkan isu populis ini.

Berita ini ( Anwar gesa kerjaan luluskan KWSP) walaupun ada yg tag saya… bagi saya ia kegembiraan buat kita semua walaupun ia tidak byk membantu pada PRN Johor yg tinggal beberapa hari lagi. Sekurang kurang satu bebanan bersoal jawab dgn lawan sudah terlerai.

Ini kerana dlm kempen PRN Johor sebelum ini tiada seorang yg berani menggesa atau mencabar kerajaan utk meluluskannya RM10k KWSP kerana bimbang bertentangan dgn prinsip parti. Mudahan mulai esok ramai2 bersuara gasak kerajaan utk rakyat melihat PH juga perjuangkan nasib rakyat terutama org Melayu.

Najib, Zahid, Muhyiddin, Lokman, Asyraf dan pemimpin2 PAS dilihat hero dlm perjuangkan isu KWSP hingga semalam apabila DS Anwar bersuara mengenainya. Sekurang kurangnya isu populis rakyat kita tidak ketinggalan. Kalau diluluskan PH tidak dilihat tidak menyokong kehendak rakyat.

Ada kawan2 yg mengungkit cerita lama di wall dan ada yg personal message mengenai isu pendebatan saya dgn seorang MP PKR di Utara sana sebulan yg lalu.

Pendebatan hingga berlarutan jam 3 pagi apabila MP itu berhujah dari sudut akademik tetapi saya berhujah dari sudut populis hingga hilang kesabaran saya sindir YB salah profession. Sepatutnya Yb jadi Prof bukan YB.

Saya beritahu tak mahu lanjutkan isu tersebut. Cuma kalau u all mahu, mintalah MP tersebut ulas dan lahirkan tanda tidak bersetuju dgn gesaan Presiden minta kerajaan luluskan RM10k tersebut. Ada berani..? Saya yakin MP itu tidak akn berhujah dgn Presiden sepertimana dia berhujah dgn saya dahulu. Ok kita lupakan dan move on.

Bila kita berpolitik kita seperti berniaga. Parti adalah wadah. Maksudnya ia umpama Pasaraya2 yg ada seperti Giant, Tesco, Mydin dan lain2. Siapa offer harga paling murah di situlah rakyat pergi membeli. Jgn salahkan rakyat jika berminat ke Mydin jika pasaraya tersebut menawarkan harga paling murah.

Begitu juga parti politik… setiap parti di seluruh dunia akn bermain isu sentimen populis di negara masing2. Jika negara itu isu bail out, peluang pekerjaan maka kempen Presiden ke arah itu.

Dlm politik kita bukan mahu pengundi ikut kemahuan kita dlm berkempen tetapi kita memilih isu populis pengundi dan berjanji utk menunaikannya. Bila dah menang barulah perjelaskan kenapa begitu begini.

Umpama kau nak meminang gadis pilihan… kalau awal2 kau beritahu dia nanti bayar duit sewa rumah, duit elektrik dia kena bayar, raya setiap tahun di rumah kampung suami… memang kena reject la pinangan kau. Lagipun semua org waktu bercinta janji yg indah2 belaka.

Begitulah juga jika ingin berpolitik di Malaysia. Kenali dulu demografi dan yg penting penduduk majoritinya. Kenali sikap org2 Melayu. Apa yg dia suka, apa yg dia benci, apa yg mereka sensitif dan apa kelemahannya barulah boleh berpolitik dgn mereka.

Ada juga secara sinis personal message saya waktu jumpa DS Anwar berjam jam tu tak tegur ke Presiden atau saya berani menulis di media sosial. Saya beritahu bukan teguran tapi lebih kpd beri pandangan.

DS Anwar ini pemimpin intelektual, rajin membaca, pandangannya kritikal dan byk pengalamannya. Pun begitu DS Anwar juga bukan seorang yg maksum. Kita bersyukur DS bersikap profesional dan bukan arrogant seperti sesetengah pemimpin parti yg lain.

Bapa angkat saya dahulu Syed Hussein Al Attas berkata, menegur bukan bermakna membenci. Malah katanya dlm politik menegur/memberi pandangan itu jauh lebih baik dari membodek. Bila kita cerita yg manis sahaja utk menyedapkan hati ‘bos’ ia akn membuatkan ketua kita alpa dan tidak tahu apa sebenar weakness dlm organisasinya.

Selepas bertemu dgn DS Anwar, saya berpendapat beliau seorang yg berfikiran terbuka. Malah beliau juga seorang pendengar yg baik. Ada yg beliau setuju dan ada yg beliau tidak bersetuju. Kadang2 saya pertahankan pandangan saya…dan beliau bertolak ansur mengenainya. Kadang2 beliau tegas dgn pendiriannya dan saya mengalah.

Ramai selepas pertemuan itu hubungi dan bertemu dgn saya. Apa yg dibualkan, apa pandangan diberikan…? Saya ceritakan secara umum 10% sahaja pertemuan tersebut agar mereka tidak berkecil hati.

Saya berpegang kpd prinsip bila kepercayaan seseorang diberikan kpd saya ia patut dihargai. Sekali org tak percayakan kita sampai bila2 org tidak percaya dan kepercayaan itu tak akan kembali.

Ada juga yg sindir betulkah saya suarakan… saya jelaskan setiap pertemuan itu ada beberapa saksi terutama Setpol DS. Jadi tak perlu persoalkan adakah saya tidak berani memberi pandangan secara bersemuka. Lagipun tiada apa yg ingin dibanggakan utk dihebahkan.

Yg kita mahu kebaikan utk parti. Mudahan impian kita utk melihat insan yg sentiasa memikirkan soal rakyat hingga sanggup korbankan dirinya hingga dipenjara menjadi PM akn jadi kenyataan utk membetulkan Malaysia sebuah negara yg sdg sakit.

 

No comments: