IN MAT JARGON WE TRUST...



Papa Bob: Mat Jargon ni dari PASTI mana kah..?? Pandai xbole diikut, bodo xbole diajar...


KOH KOH KOH...


Dalam setiap Kabinet dan setiap Kerajaan mesti ada Menteri, Timbalan Menteri, Ahli Parlimen dsbnya yang membuat kenyataan yang dunggu dan tidak masuk akal.Kekadang Menteri atau YB hanya tersilap cakap atau kurang faham satu atau dua perkara saja.  Menteri atau YB dalam kategori 'dunggu setahun sekali' ini adalah sangat rare atau jarang dijumpai. Contohnya Menteri Kereta Terbang. Sejak isu kereta terbang sudah reda, menteri itu pun tidak mengeluarkan sebarang kenyataan dungu yang baru (kuda terbang ke)?  

Sewaktu pemerintahan BN dulu jaguh-jaguh dungu jenis repeat offender ini termasuk Mat Maslan IQ 3.85, YB Kebinatangan, Stupid Nazri dan adalah satu dua karakter lagi. 

Dalam Kabinet PN pula terdapat juga beberapa Menteri, Timbalan dan YB yang sering membuat kenyataan atau ambil tindakan tanpa fikiran akal logik yang akibatnya lebih memalukan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Antara mereka ialah Menteri Kesihatan, Menteri Tik Tok, Menteri Wanita, Menteri Air dan Timbalan Menteri Sukan, Wan Ahmad Fayshal Wan Ahmad Kamal aka Mat Jargon.

Timbalan Menteri Sukan aka Mat Jargon ni pula sering membuat kenyataan serong di luar bidang kuasa dan tanggungjawabnya. Yang latest ialah cadangan beliau suruh kerajaan cap duit kertas dan duit itu dibagi percuma kepada orang. Sebelum ini, Mat Jargon mengundang kegemparan awam apabila menyatakan dia boleh membantu ahli Armada dengan memberikan surat sokongan apabila mempunyai jawatan dalam parti dan kerajaan.

Cap Duit ini pernah dibuat oleh beberapa negara lain dalam dunia ini.  Contohnya Banana Money atau Duit Pisang yang dicetak oleh Jepun sewaktu mereka menduduki Malaya sewaktu Perang Dunia Kedua. Bila nilai matawang jatuh kita terpaksa beli sesuatu dengan harga yang mahal sebab nilai ringgit tidak lagi berharga..

Zimbabwe yang mencetak duit kertas yang berlebihan. Kerajaan Weimar di Jerman yang cetak duit kertas dengan banyak pasca Perang Dunia Pertama. Akibatnya nilai matawang mereka semua jatuh dengan begitu teruk  dan hyper inflation pula berlaku. Hyper inflation maksudnya kena bawa satu bakul wang kertas untuk membeli sedikit garam. dan ini bakal berlaku di Malaysia kalau cadangan T. Menteri Mat Jargon diterima.

Mat Jargon harus baca soal jawab antara laman Web "The Conversation" dengan seorang kanak 12 tahun bernama Clementine dari London, United Kingdom berjudul "Curious Kids: why don’t poorer countries just print more money?"  Clementine nak tahu kenapa negara-negara miskin tidak cetak lebih banyak duit? Nampaknya Clementine cerdik sikit dari menteri-menteri kita...



No comments: