Kembali seketika...coretan Gino Marvela panjang sikit bermaklumat.


Dalam ketidakpuasan hati antara barisan para penyokong Amanah & Keadilan ini, perlu di nyatakan bahawa telah ada caitrooper yang menyamar melaga-lagakan kepanasan hati 2 pihak penyokong ini. Dan malangnya penulis hat di katakan senior pihak PH pun hancur luluh hati termakan hasutan.

Punca masalah ini ada 3:

1. Mahathir yang kecewa parti Keadilan tidak mahu mencalunkan dirinya buat kali ke 3 yang akhirnya ambil jalan bertentangan di mana dirinya adalah juga individu yang merancang mengeluarkan PPBM dari PH di tambah pengkhianat dari kem Azmin yang dapat sentuhan dari besannya Hishamuddin.


2. Salah andaian kunun nak selamatkan Anwar dari Najib, hat yang di katakan menyokong Anwar dan reformasi tapi tidak mahu dengan perompak & pengkhianat (umno baru & bn) & halatuju ini yang di pegang Amanah.


3. Hat masih lagi nak bawa Mahathir ke dalam PH, bukan musuh...bukan lawan pada harapan akan bersama.

Hari ini kami akan jelaskan beberapa isu tersebut. Hat yang kata proposal di tolak, tekanan hilang jawatan setelah pentadbiran bertukar, perjanjian itu dan ini macam-muncul lagi.

Dah kami katakan, meja majlis presiden tu dah tersedia ada...tapi pimpinan kalian jarang/tak mahu guna. Buleh tanya dan bincang banyak hal, tanya secara berhadapan apakah perjumpaan Hamzah & Muhyiddin hingga ada yang menggelar perjanjian setan tu semua, kunun SD Najib menyokong maka Anwar akan di tipu dan lebih parah kepada andaian Anwar nak bagi Najib jawatan. 

Akhirnya masing-masing cuba berlagak nak jadi hero termasuk pemimpin itu sendiri & penyokong. Jadah apa yang hangpa buat? 

Sdra Md Sabu dalam ucapannya pada tarikh 23/9/2020 menyatakan 11 ahli parlimen Amanah menyokong Anwar membentuk kerajaan selepas mendakwa dapat majoriti kukuh. Kemudian...

Pada 18/10/2020 sdra Mujahid Yusuf Rawa menulis di FB dengan tajuk "Membuang Sial Langkah Sheraton", merayu rakan-rakan ahli parlimen rentas politik kepartian berganding bahu bina negara kembali waktu krisis dan mengajak umno untuk bersama Anwar membentuk kerajaan.

👉 Kami tak berapa ingat tarikh awal dalam kenyataan media AMANAH oleh Md Sabu antara bulan 3 rasanya mengatakan beri kepercayaan pada Anwar untuk berunding dengan mana-mana pihak bagi ambil kembali pentadbiran ini. Jika kalian ada kenyataan media & tarikhnya, sila beri dan ruangan perenggan ini akan di edit kembali. 👈

Semua arahan, nasihat, perbincangan pimpinan kalian itu cuba sehabis baik untuk berganding bahu bersama Anwar ambil alih kembali pemerintahan yang caca marba kini. Itu yang Sdra Anwar itu lakukan... itu adalah agendanya!

Hari ini kenyataan siapa PM 9 di kalangan PH itu telah di nyatakan kepada Presiden PH secara kekal. Malah Salahudin Ayub dalam Parlimen sendiri kata kekal bersama Anwar & reformasinya...tetapi tidak kepada penyangak dalam nada yang buleh di jangka adalah Najib & Zahid Hamidi. Bagaimana pula hat Mahathir yang buat meeting tertutup Bersatu dengan nada suara kukuh & yakin berkata tidak suka DAP & Anwar serta bawa Bersatu keluar dari PH? Perlu untuk kalian tutup mata & telinga?

Hari ini kalian nak ambil semula @ tidak?

Sdra Anwar dah mulakan dengan SD. Cirit birit di IJN, tangguh...tunggu sembuh...dapat peluang serahkan SD...tangguh panggil ahli parlimen dengan alasan covid.... Muhyiddin jumpa untuk Darurat...tak dapat darurat, kenyataan demi kenyataan media dari istana, akhirnya dapat Darurat di Sabah... banyak halangannya.

Wahai Amanah, Keadilan & DAP... Sdra Anwar itu berjalan sendirian dengan kapasiti dirinya sendiri cari dan kumpulkan sokongan agar kalian buleh memerintah kembali. Selain SD tersehut, usul undi tidak percaya yang dibuat 11 pemimpin Amanah & kumpuln Mahathir itu sendiri dah cuba di desakkan percepatkan usul ka belum? 

Ini pun pelbagai acara ketua dewan cuba pelbagai helah. Nak pendekkan masa bersidang, sekat ahli parlimen bersidang, cuba guna provokasi dan menghalau ahli parlimen PH keluar yang kelak PH tidak cukup kuota. Itu belum lagi banyak hal lain nak di buat.

Mengapa dengan siaran media Amanah dan kenyataan pimpinan itu sendiri beri sokongan, merayu kepada lawan tetapi setiap kali mula melangkah kehadapan tiba-tiba di pusing ke belakang teringat Mahathir?

Mahathir & Pejuang itu dah nyatakan mereka bukan PH. Ya benar, kami sendiri pun tidak membenci Mahathir malah rasa lebih kesian dengan dirinya yang di permainkan atas permainannya sendiri. Dia nak pi mana ? Halatujunya ke mana? 

Kita hanya ada PH untuk kehadapan, dalamnya ada Keadilan...Amanah...DAP!

Seharusnya kalian yang menulis ini dan termasuk pimpinan sendiri itu senyap & menasihati anak buah agar kekal dalam satu gabungan. Bukan pimpinannya sendiri turut palu gendang lawan dalam nada setuju tapi hatinya tak!

Jika Najib, Zahid & beberapa kalangan pimpinan umno cuba menyokong Anwar... itu juga yang di sentuh dalam rayuan Mujahid Yusuf Rawa pd 18/10/2020 dahulu... mengapa tidak ? Bukankah cara itu selangkah kalian kembali ke Putra Jaya ?

Dengan sokongan dari kem kleptokrasi itu, Anwar bukan nak lantik mereka dalam pentadbiran jadi menteri atau apa-apa jua jawatan. Benar jika mereka sokong pun bukan utk Anwar, tapi arahnya ke PRU15 segera. Ini adalah fakta yang ada. Mereka tidak peduli pun pada PH mahupun Anwar.

Jalan yang kami nampak pun memang ke PRU15 juga. Tetapi setidaknya jika pengambil alihan itu berlaku dengan sokongan SD @ usul tidak percaya, kalian buleh perbaiki terlebih dahulu di bahagian Judiciary & Legislative.

Najib, Zahid & ramai lagi telah ada kes di mahkamah. PH juga tidak buta untuk melantik sewenangnya penyangak duduk di kabinet. 

Di hadapan mata, PH perlu buat perubahan selamatkan ekonomi terdahulu dan perhalusi masalah Covid. Bukn kita biarkan pentadbiran atap ni buat sewenangnya duit cukai rakyat, perbelanjaan tidak di nyatakan, pinjam loan pun di masukkan sekali sebagai hasil keuntungan, guna Covid untuk agenda politik, sebelum Darurat yang terbaru di perolehi kes harian lebih 1000, dah dapat darurat tiba-tiba turun 2 angka, selang beberapa hari naik lagi lebih 1000. Apa niiii...

Selangkah kehadapan, terkenang wajah Mahathir...pusing balik. Lepaihtu jalan lagi ke hadapan, tengok balik dan patah balik. Tengok Najib & Zahid, terencat pasai depa penyangak, tengok Assmin hati marah tapi dok pi tunjuk pungkok genit kepadanya, tengok Muhyiddin hati sakit.

Abihtu nak buat apa? Serang menyerang sesama sendiri asalkan hati puas? Bila nak ambil balik Putra Jaya...apakah tengok wajah Anwar ternampak Shafie Afdal?

Kita dah tempuhi Pakatan Rakyat berpecah di sebabkan agenda Trojan Horse hadi & pasukannya untuk berselingkuh dengan umno dalam diam. Nik Abduh nafi akhirnya mengaku, kes 90j yang di tenggelamkan. Akhirnya hari ini agenda mereka betul-betul berlaku. 

Jadi nak buat apa... nak ambil kembali pentadbiran ini, atau kalian warga Melayu ini sememangnya suka berpolitik sambil tunggu wang turun dari langit? Apa jadahnya yang hampa lakukan!

Haduiii...!!! 

nota/bgku secara peribadi sangat sukar utk matsabu n beberapa pengikutnya berpatahbalik tanpa mahathir..Matsabu bukan seorang politikus yg berpandangan jauh apalagi kebijaksanaan.


No comments: