KEDUDUKAN MAHKAMAH SYARIAH, AGAMA ISLAM KEKAL UTUH






 Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) memberi jaminan Mahkamah Syariah akan kekal dan terus terjamin selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Hal itu susulan, keputusan Mahkamah Persekutuan membatalkan 16 kesalahan syariah dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019, pagi tadi

Justeru menterinya, Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar berkata, pihaknya mengambil maklum keputusan itu dan sebagai tindakan segera, akan mengarahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) berusaha mendapatkan alasan penghakiman bertulis kes berkenaan untuk tujuan kajian dan perancangan selanjutnya.

Jelasnya, selaras alasan penghakiman kes itu, perancangan-perancangan lanjut akan dibuat segera bagi memastikan agenda penambahbaikan dan pemerkasaan Mahkamah Syariah akan terus berjalan di Malaysia.

“Beberapa penyesuaian terhadap pelan dan rancangan sedia ada juga akan dilaksanakan selaras dengan keputusan kes ini. Segala ruang dan peluang yang wujud untuk pemerkasaan Mahkamah Syariah akan dilaksanakan,” katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan akan segera menghadap Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim dan Sultan Nazrin Shah, timbalan Yang di-Pertuan Agong untuk menyembah maklum keputusan mahkamah hari ini.

“Selain itu saya juga akan segera memohon menghadap Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor selaku Pengerusi Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia (MKI) dan DYMM Raja-Raja Melayu untuk menyembah maklum perkara yang berkaitan,” ujarnya.

Tambahnya, semua pemegang taruh dan pihak yang terlibat dengan Mahkamah Syariah akan sama-sama berbincang pemerkasaan Mahkamah Syariah dan jika terdapat keperluan melakukan apa-apa pindaan atau reformasi undang-undang, akan segera dilakukan.

“Jawatankuasa Khas Mengkaji Kompetensi Dewan Undangan Negeri untuk Menggubal Undang-Undang Islam yang dipengerusikan mantan Ketua Hakim Negara Tun Datuk Seri Zaki bin Tun Azmi, mengkaji isu-isu yang berkaitan dengan kompetensi Dewan Undangan Negeri serta bidang kuasa Mahkamah Syariah sebagaimana yang diperuntukkan di bawah butiran 1, Senarai II-Senarai Negeri, Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan,” jelasnya.

Hasil kajian itu, kata Naim akan dibentangkan dalam Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia (MKI) dan Majlis Raja-Raja.

“Semua pihak adalah diseru untuk bertenang serta tidak melakukan apa-apa provokasi yang boleh mengundang kepada keresahan awam,” katanya.




No comments: