Isu rasuah di Kementerian Kesihatan jika di tutup dengan batu konkrit. Adakah anda fikir bau busuk tidak keluar.

MACC investigating RM30 million contract related to Covid-19 testing


MACC RM30 million contract between a company and the Health Ministry involving mass 

Covid-19 tests and PPE supplies to front-line medical workers. – The Malaysian Insight pic

 by Irwan Majid, May 4, 2020THE Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC)

 is investigating a company over its RM30 million contract to supply mass testing labor

ZAHARIN MAT YASIN



Khabar seorang pegawai Menteri kata.. 'Saya buat utk boss'. Dari segi moral apa yang berlaku kes rasuah di satu Kementerian itu arahan Menteri. Punya bongkak pegawai khas menteri ini. .

Khabanya melibatkan juga berapa orang pemimpjn UMNO di peringkat Bahagian.. Kerja mereka nak menyamun aja..

Pegawai Khas Menteri dahulu dan hari ini.

Saya pernah kerja dengan Menteri. Menteri itu selalu nasihatkan pegawai dan saya. 'Kamu jangan sekali ambil rasuah wang ringgit dan rasuah lain' dan 'jangan libatkan diri dengan tender'.

2. Tetapi di zaman now dan berkerja di zaman 'norma baru'. Pegawai Menteri lantikan politik semuanya akan berubah hidup. Ada yang berubah dalam setahun dua .. Ada yang berubah dalam masa yang singkat.


3. Maka bermulalah dia berlagak sombong.. Dulu masa sama2 menjadi rumput di atas bumi, dia bertegur sapa. Sekarang dia sudah memandang langit. Bila bercakap macam baru kenal.


4. Itu sebab Menteri saya dulu.. ada juga berbelas pegawainya.. Hanya SetPol sahaja orang politik. Lain pegawai termasuk pegawai khas semuanya jika tidak PTD, pegawai kerajaan yang dipinjamkan.

5. Bila PTD jadi pegawai khas.. semua urusan dia sama dia dalam PTD. Semua masalah rakyat dapat diselesaikan.

6. Kini orang Politik.. Di peduli pun tidak oleh PTD di Kementerian. Itu sebab kerja mereka ini menyamun aja. Bukan ada pun mereka terlibat dalam keputusan tender.

7. Tetapi kerana mereka di pejabat Menteri, keputusan itu diketahui awal. Maklumat itu digunakan untuk mengambil rasuah dari syarikat yang menang tender. Modes operandi ini dah dipakai 40 tahun dahulu.

Satu lagi pegawai politiknya ialah Pegawai Wakil Peribadinya di kawasan Piilihanraya, sekarang menggunakan juga nama Pegawai Khas. - Sang Kelembai

Kuala Lumpur
Mei 5, 2020

No comments: