SOSIAL : Masjid di China Dirosakkan oleh Pemerintah Komunis.


Assalamualaikum WBT.



Di sini saya ingin berkongsi keadaan terkini di Linxia Hui Autonomous Prefecture, di Gansu Province Barat China. Akibat kawalan ketat terhadap media dan internet, berita ini sukar untuk tembus ke luar China.

Linxia ialah sebuah wilayah autonomi untuk suku Muslim Hui di Gansu, China.
Wilayah ini juga digelar the Little Makkah of China.
Masjid-masjid di Linxia telah mula dirobohkan kubah dan menaranya atas alasan seni bina masjid yang bukan China (foreign architecture).
Sebelum ini wilayah lain seperti Xinjiang-Uyghur, Ningxia juga mengalami nasib yang sama. Tetapi Linxia tidak diganggu.
Sehinggalah baru-baru ini.
Pemerintah Parti Komunis China mengambil kesempatan ketika masjid ditutup kerana COVID-19 untuk memusnahkan masjid-masjid yang indah ini.
Sebelum ini, pemerintah China juga menurunkan semua logo حلال tulisan arab yang terpampang di restoran. Ini diturut oleh penduduk/peniaga Muslim tanpa bantahan.
Tetapi kali ini benar-benar melampaui batas, pemerintah telah menyentuh masjid yang menjadi lambang mulia syiar Islam.
Saya sertakan foto yang kebanyakkannya diambil sendiri oleh kami (kecuali foto 6). Kebanyakkan foto diambil pada 2 dan 3 Mei 2020.
Mohon pihak tuan dapat meminta penjelasan dan bantahan keras kepada pihak kerajaan/kedutaan China. Mohon agar kita umat Islam seluruh dunia dapat membela dan memberi sokongan kepada Muslim China yang ditindas rejim zalim Parti Komunis China.
Penduduk Islam di China tidak ada daya dan upaya untuk melawan dan bersuara.
Keterangan Foto
Foto 1 dan 2 ialah Masjid Qianheyan yang sudah diruntuhkan kubah dan menaranya.
Foto diambil sendiri oleh kami.
Foto 3 ialah keadaan asal Masjid Qianheyan (kubah hitam) dan masjid Tiejia (kubah putih). Foto diambil oleh kami pada bulan Oktober 2019.
Masjid Qianheyan beraliran Salafi manakala masjid Tiejia mengamalkan mazhab Hanafi.
Foto 4 ialah Masjid Tiejia yang dirobohkan menara dan kubahnya.
Foto 5 ialah keadaan asal Masjid Tiejia (sebelah kiri) dan Masjid Qianheyan (sebelah kanan). Foto ini diambil oleh kami pada bulan Oktober tahun lalu. Bandingkan dengan foto 11.
Foto 6 saya perolehi dari laman Twitter DOAM @doamuslims. Foto ini yang membuatkan kami di China datang sendiri ke Linxia bagi melihat kebenarannya.
Foto 7 dan 8 ialah keadaan Masjid Laohua yang sudah dirobohkan kubahnya. 2 menara masjid juga dalam proses dimusnahkan.
Foto 9 dan 10 diambil oleh saya pada bulan Oktober 2019, menunjukkan keindahan Masjid Laohua dengan kubah dan menaranya. Ini ialah antara masjid terbesar di Linxia dan berusia lebih 600 tahun.
Foto 11 Keadaan masjid Tiejia dan Masjid Qianheyan disebelahnya. Bandingkan dengan foto asal nombor 5 pada bulan Oktober lalu.


No comments: