JIKA NEGARA CHINA BOLEH MEMAAFKAN,BEGITU JUGA CHIN PENG.



Terjemahan dari Neville Spykerman
Oleh Amiruddin Ahmad.



KUALA LUMPUR, June 13 — Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengeluarkan satu kenyataan bahawa kepada sesiapa yang menyatakan bahawa kepulangan Chin Peng ke Malaysia sebagai suatu isu hubungan kaum adalah tidak bertepatan sama sekali.


Beliau menjelaskan bahawa bekas ketua PKM itu adalah merupakan seorang warga emas dan hanya mahu menghabiskan sisa -sisa hidup beliau di Malaysia

Anwar menjelaskan jika Malaysia sanggup memaafkan negara China yang pada suatu ketika dahulu menyokong perjuangan PKM , ianya tidak ada sebab kenapa kes Chin Peng itu tidak boleh di maafkan.

"Kita sekarang sedang mengadakan usaha memulihkan hubungan dengan negara China ,dan negara komunis tersebut, maka kenapa kes Chin Peng tidak diambil kira? beliau melemparkan pertanyaan kepada kerajaan pimpinan Najib yang baru-baru ini telah melakukan lawatan ke negara komunis tersebut.


Anwar yang berucap dalam perhimpunan khas parti Keadilan Nasional di mana beliau menjadi penasihatnya menjelaskan memang beliau juga tidak mengharapkan atau memaafkan perbuatan yang dilakukan oleh pengaganas komunis di waktu tersebut, namun , apa yang beliau maksudkan telah disalahstafsirkan oleh media arus perdana.

Beliau juga menjelaskan bahawa ada sesetengah media tempatan yang menyatakan bahawa PKR menyokong perjuangan PKM namun mereka sebenarnya tidak bertanggungjawab malah membahayakan kepada pembaca umum malah tidak menolong parti mereka sendiri.

Beliau yang juga merupakan ketua pembangkang menjelaskan bahawa beliau juga menentang perjuangan PKM sewaktu mudanya dan itu tidak akan merubah sebarang tindakan beliau.

No comments: