SEBENARNYA AZMIN BUAT PERANGAI DAH LAMA !




OLEH : BOB KELANANG DAN NIZAM AKA


Image result for azmin zuraida amiruddin




Ya sesuai dengan tajuk di atas admin nak cerita sedikit sejarah Azmin dalam parti. Ini cerita sejak awal penubuhan Parti Keadilan Nasional dan kemudiannya Parti Keadilan Rakyat.

Cerita lama ini admin nak bagitau si Zuraidah waktu itu tiada dalam radar. Apatahlagi MB Selangor sekarang dan barisan cicak mengkarong yang cuba menafikan Anwar menjadi PM ke 8.

2 september 1998 Anwar dipecat. 20 September 1998 selepas perhimpunan terbesar rakyat di Masjid Negara yang kemudiannya berarak ke Dataran Merdeka , Anwar ditahan.

Dalam tempoh 18 hari ini masyarakat pelbagai lapisan masyarakat dan NGO berkumpul di jalan Setiamurni 2 untuk bergabung menumbangkan kerajaan.

Allahyarham Fadhil Noor , Allahyarham Haron Din, Lim Kit Siang dll pimpinan masyarakat mengenepikan pandangan politik dan bertemu Anwar. Muhyidin Yasin antara individu awal ziarah Anwar selepas pemecatan.

Admin ingat lagi kata Muhyidin selepas Anwar dipecat... 'Saya sedih apa yang berlaku'. Waktu ini Zuraidah takde lagi dalam radar.

Kumpulan aktivis ini menubuhkan GERAK dan kemudiannya ADIL dalam usaha mengembeleng tenaga menentang kerajaan.

April 1999, Parti Keadilan Nasional ditubuhkan. Ia merangkumi pelbagai kumpulan masyarakat bergabung mewujudkan parti. Keputusan PRU 1999 semua tahu.

Pemilihan PKN admin pertama adalah tahun 2001. Di sini, Azmin buat perangai apabila kumpulan darah UMNO dalam PKN ini bergabung menendang keluar pimpinan parti yang berasal dari NGO seperti ABIM dan JIM.

Nama-nama besar pimpinan awal PKN seperti Anuar Tahir (kini Amanah), Chandra Muzaffar dll terkeluar dalam cai Azmin.

Pada pemilihan parti yang pertama ini Azmin dilabel kumpulan UMNO manakala lawannya digelar Pakatan Utara.

PKN bergabung dengan Parti Rakyat Malaysia pimpinan Dr Syed Husin Ali. Anwar memberitahu ahli PKN perlu dilihat multiracial supaya lebih ramai kaum lain datang dan menyokong perjuangan reformasi Anwar.

Inilah tujuan asal penggabungan PKN dan PRM. PRM yang berjuang puluhan tahun sanggup membubar dan beralih arah menyokong PKN kerana kepercayaan yang Anwar berikan.

Nama besar seperti Syed Husin Ali, Rustam A Sani, Dr Sanusi, Faizal Sanusi, Latheefa Koya dll menyertai PKN pada tahun 2004.

Sepertimana biasa dalam pemilihan parti kali ke 2 ini, Azmin sekali lagi berdegil tidak mahu mendengar cakap Anwar. Azmin melanggar Dr Syed Husin Ali untuk jawatan Timbalan Presiden.

Azmin besar kepala sudah lama. Dalam krisis parti yang berlaku Azmin yang banyak menjadi punca. Saifudin Nasution bekas SU pemuda UMNO yang bersama Anwar pada hari 2 September 1998 pun akhirnya angkat kaki pada awal tahun 2000, kerana malas melihat rakus Azmin.

Nasib baik Anwar jemput masuk Saifudin masa kongres PKR di Seremban .

DUA (2) cerita di atas orang lama sahaja yang tahu sejarahnya. Ramai pimpinan awal parti terpelanting keluar kerana perangai bos Zuraidah.

Langkah Kajang perangai no 3.

Kini perangai no 4. 

Nak lawan Anwar dan mahu jadi PM ke 8. Antara sebab besar orang melayu terutamanya undi PH bila Anwar sanggup mengenepikan semuanya dan bersalam dengan Tun M di mahkamah sebelum dibebaskan !!

Ini antara faktor besar orang melayu hatta penyokong UMNO pun undi PH. Jiwa besar ada pada Anwar, dan jiwa sailang ada pada Azmin.

2001 dia sailang.

2004 dia sailang.

2014 langkah Kajang dia sailang.

2019 pun kau berani sailang ya min??!!!

Hodoh perangai kamu !


No comments: