MODERATOR GAGAL…WACANA KECOH

 



NORMAN RADZUAN


Wacana Sinar Harian paling panas 2023

MODERATOR GAGAL…WACANA KECOH

Sedikit ulasan mengenai Wacana semalam ‘Adakah Bom Jangka Kedua?’… ia adalah Wacana paling panas 2023. Segalanya bermula kelemahan moderator, Herleena anyg saya anggap paling gagal sepanjang mengikuti Wacana Sinar Harian.

Bermula dgn soalan pertama moderator membiarkan siapa yg mahu menjawab soalan tersebut.Sepatutnya dia sudah bersedia untuk bertanya kepada siapa soalan yang diajukan… sedikit melucukan.

Lokman Adam dilihat agak emosi dan adakalanya menganggu panelis yabg lain ketika berucap. Namun berbanding dengan Chegu Bad yg saya lihat berhujah tanpa fakta yang tepat… saya tetap mengkagumi Lokman Adam dalam emosi masih boleh membalas hujah dengan fakta.

Paling melucukan apabila Lokman Adam menyamakan kedua panelis iaitu Tun Faizal dan Che Gu Bard level pemikiran Papagomo apabila tidak faham Akta Lompat Parti. Ia berlaku apabila Chegu Bad memberitahu PN dahulu yang menghantarkan lengkap SD kepada Istana.

Suasana menjadi kecoh apabila penonton juga bertindak provokatif. Tidak pasti samada tukang sorak di dlm dewan tersebut team Chegu Bard atau Tun Faisal anyg saya lihat agak agresif dan provokatif kepada epanelis. Yang melucukan saya apabila Tun Faisal bertanya pandangan kpd penyokong sendiri utk menyokong dakwaannya… ia ibarat syok sendiri.

Arafat saya anggap tidak sesuai utk bergandingan dgn Lokman Adam. Arafat telah membuatkan suasana tidak balance dlm berlawan hujah dgn Chegu Bad dan Tun Faisal.

Disebabkan itulah saya melihat Lokman Adam terpaksa mencelah bebarapa kali bagi mengimbangi tekanan serta provok panelis pihak PN. Sepatutnya PKR menapis jemputan dari pimpinan mereka mengikut kesesuaian. Datuk Amiruddin, Datuk Romli, Iswardi Morny, Dr Mazlee, adalah nama2 yg lebih sesuai utk Wacana seperti ini.

Kegagalan mengawal emosi panelis serta membiarkan penonton berteriak telah memperlihatkan moderator gagal pada malam itu.

Walaupun ramai yang komen moderator dilihat bias atau berat sebelah kepada PN… saya ‘No comment’. Bagi saya dia gagal secara keseluruhan program…bagaimanapun saya dpt sedikit memaafkannya kerana paras rupanya.



No comments: