HELLO SHAHRIL HAMDAN. RAKYAT MAHU TAHU 6 BILLION TETAPI AUTA YANG RAKYAT DAPAT, INGAR RAKYAT BANGGANG MACAM KAMU KAH?







Salam saudara Shahril Hamdan,

Ketua Penerangan UMNO Malaysia

Dari segi kepimpinan politik, saya sangat meminati saudara. Been following you for a while now. And I’m impressed still. Harap-harap saudara Shahril menang PRU15 kali ni. Nak juga dengar suara saudara Shahril di Parlimen. Bukan hanya di socmed dan di dada akhbar.

Saudara,

Seminggu kebelakangan ini, rakyat dihidangkan dengan isu dan propaganda mengenai kapal perang LCS. Daripada banyak2 penerangan yang saya dengar, dalam dua2 kem, video saudara saya rasa yang paling best. Jelas, adil dan juga penuh fakta dan data.

Saudara nyatakan, kapal2nya ada cuma terlewat serahan kepada Kerajaan.

Cuma bila bab terlewat ni, penerangan dan alasan yang UMNO dan saudara berikan ialah kerana:

1. “Stop work order” atau arahan pemberhentian kerja oleh Pakatan Harapan pada tahun 2018. PH membalas dengan menyatakan perkara tersebut berlaku ketika BN masih lagi dalam Kerajaan.

2. Pada tahun 2019, Pakatan Harapan memberhentikan terus Projek ini. Itu punca sebenar kelewatan, kata UMNO lagi.

Saya telah membaca Laporan PAC dan Hansard2 mesyuarat yang ada. Masalahnya fakta dan data untuk back up 2 kenyataan itu saya tak jumpa cari. Dan saya dapati:

1. Tiada arahan daripada mana-mana Kerajaan untuk hentikan projek. “Stop work” itu sebenarnya tindakan subkontraktor OEM syarikat kerana mereka tidak berbayar berbulan2. Mereka mula berhenti kerja pada April 2018. UMNO masih lagi dalam Kerajaan.

Pohon rujuk Hansard PAC di link Parlimen di sini. Muka Surat 21. Ini dikatakan sendiri oleh KSU Kementerian Pertahanan kepada PAC.

https://www.parlimen.gov.my/.../Prosiding%20Bil.%201%20(b...

2. Saya juga tak jumpa cari dalam mana2 dokumen yang tunjuk Pakatan Harapan menghentikan projek secara total pada tahun 2019. Yang saya dapati projek terhenti terus pada Oktober 2020 selepas Sheraton move. UMNO dalam Kerajaan pada masa itu.

Pohon rujuk Hansard PAC di link Parlimen di sini. Ini dirumuskan dalam infografik yang PAC sediakan. Mengenai Progres Kemajuan Kerja. Muka surat 71.

https://www.parlimen.gov.my/.../Prosiding%20Bil.%201%20(b...

Saya amat berharap agar saudara Shahril, bakal YB kita, dapat tunjukkan pada rakyat, di mana dalam Laporan PAC dan Hansard mesyuarat, yang boleh mendokong kenyataan UMNO.

Iaitu Pakatan Harapan memberhentikan projek dan seterusnya melewatkan serahan kapal. Sebab dapatan saya projek ini telah tenat dan lambat sejak 2016 lagi. Pohon rujuk infografik yang sama di atas.

*****************************************

Kami hanya mahukan mana2 pegawai yang bertanggungjawab ke atas kelewatan dan ketirisan tidak masuk akal ini, dibawa ke muka pengadilan segera. Tambah RM6b sudah kita belanja, kapalnya tak muncul tiba. Satu pun tak diserahkan kepada Kerajaan lagi. Walaupun dah 11 tahun.

Sekiranya ada pendakwaan dan sabitan, MENHAN dan PM yang terbabit perlu ambil tanggungjawab juga. Kerana kejadian berlaku di bawah pemerintahan mereka.

Saya harapkan saudara dapat membantu kami dengan menjelaskan perkara di atas. Bukan lagi yang dispin2.

Terima kasih dan semoga saudara sentiasa di bawah barakah Allah jua.

Salam hormat,

Liyana Marzuki

Geng Atas Pagar dan tidak berparti

#manabaikkitasokong #manasalahkitabantah

cc Shahril Sufian Hamdan

 

 

No comments: