JANGAN TERTIPU LAGI

Terjemahan oleh:  WRLR


Penganalisis politik melihat kerjasama antara Anwar dan Mahathir sebagai bukan jalan menuju kejayaan jika berjaya menubuhkan kerajaan lagi.

Malaysiakini - Pelantikan Awang Sariyan bagai sirih pulang ke gagang


Awang Sariyan dari Universiti Malaya berkata Anwar seharusnya melihat kepada peritiwa lepas apa yang berlaku ke atasnya jika mempercayai Mahathir dan menyerahkan jawatan PM kepada beliau.

Beliau mengulas mengenai usul untuk melantik Mahathir sebagai Perdana menteri , sementara beliau sebagai TPM.

Menurut beliau lagi, Anwar tidak akan kehilangan apa apa dan kerugian apa apa jika tidak menerima lantikan sebagai TPM dan ini membolehkan beliau menumpukan kepada kekuatan parti dan menggerakkan jentera pilihanraya, sementara keadaan ekonomi yang semakin merudum dan tidak teratur.
James Chin dari Universiti Tasmania Asia berpendapat jika sekali pun berlakunya pertukaran pemerintah, ianya lebih menjurus kepada pilihanraya yang akan datang.Ini adalah kerana selain sedang mencukupkan jumlah penyokong dikalangan ahli parlimen PH, ianya juga kerana kedua duanya mempunyai kelebihan, dimana Anwar mempunyai sokongan di kalangan Melayu bandar, manakala Mahathir pula di kalangan Melayu luar bandar.

Beliau juga berkata kunci kepada kerjasama ini ialah MP dari Borneo iaitu Sabah dan Sarawak dimana mereka menyokong Mahathir, manakala MP dari Sarawak pula tidak bersetuju dengan DAP.
Chandra Muzaffar dakwa Tun M ketepikan Rukun Negara | Nasional ...
Chandra Muzaffar pula menjelaskan bahawa ianya bukan sesuatu yang mudah untuk menjadi kenyataan bagi PH kerana sekiranya ianya berlaku, Muhyiddin akan mengadap YDPA dengan saranan untuk membubarkan parlimen dan mengadakan pilihanraya.

Adakah YDPA akan melantik beliau untuk menjadi PM kali ke 3 dengan usianya yang sudah mencapai 95 tahun dan semunya ini berpunca dari beliau sendiri yang meletakkan jawatan ketika di lantik sebagai Perdana Menteri interim dan tidak mendapat sokongan dari rakyat .


No comments: