UMNO MONOPOLI PENGAMBILAN PEKERJA BANGLADESH




Akhbar Bangladesh mendedahkan bagaimana Kerajaan Umno Terdahulu Menjana `Monopoli 'Dalam Pengambilan Pekerja Bangladesh -  Wang Rasuah Dihantar Kepada Zahid Hamidi

Akhbar Bangladesh telah mendedahkan bagaimana kerajaan Malaysia sebelum ini didakwa mencipta sindiket tenaga kerja yang memonopoli pengambilan pekerja Bangladesh ke negara ini. 

The Daily Star melaporkan bahawa ia telah bercakap dengan pegawai dan mendapatkan dokumen yang menunjukkan bahawa sindiket itu meraih berbilion ringgit daripada  dua juta pekerja Bangladesh yang datang ke Malaysia sejak awal tahun 2017. 

Setengah wang yang dibuat dikatakan telah dicuci ke Malaysia, untuk dikongsi dengan "ahli politik yang kuat" di negara ini. 

Ia juga mendedahkan majikan Malaysia terpaksa bergantung kepada ejen atau broker untuk mendapatkan permohonan untuk pekerja Bangladesh yang diluluskan.

Daily Star melaporkan bahawa monopoli dalam pengambilan pekerja Bangladesh telah diwujudkan selepas bekas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan bahawa pengambilan pekerja akan dilakukan melalui sektor swasta dan bukannya kerajaan kepada kerajaan (G2G).

No comments: