BRAVO PEGUAM NEGARA.....YE...YE...YE..JET DAH BOLEH TERBANGGG.....

Mesin jet Dicuri kembali M'sia

KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak akan membayar pampasan kepada pihak yang di Uruguay untuk membawa kembali dua enjin pesawat F-5E ke Malaysia kerana mereka mencuri aset nasional.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata enjin pesawat pejuang milik Malaysia, kerana itu, kerajaan tidak bertanggung jawab untuk membayar ganti rugi walaupun enjin telah dibeli oleh sebuah syarikat antarabangsa yang berpusat di negara (Uruguay).

"Tidak ada pampasan perlu dibayar kerana enjin adalah aset yang dicuri dari Tentera Udara Diraja Malaysia (RMAF), dan kerajaan Malaysia mempunyai hak untuk mendapatkan mereka kembali," katanya selepas menyerahkan sijil kepada kakitangan Defence Services Asia (DSA 2010) Pameran dan Persidangan, di sini, Isnin.

Wahid juga didedahkan bahawa mesin telah dibawa kembali ke Malaysia setelah perundingan antara Hakim Mahkamah Agung Tan Sri Abdul Gani Patail dan pihak berkuasa Uruguay.

"Mesin 38 tahun dibawa kembali seperti kargo biasa dan akan dihantar ke bengkel yang telah dikenalpasti, untuk perbaikan akan," katanya namun menolak mengungkapkan saat mesin tiba di Malaysia. Wahid berkata, mesin tidak lagi untuk pesawat garis depan tetapi untuk pesawat yang digunakan dalam latihan.

Pada bulan Februari, Abdul Gani dilaporkan akan Uruguay membuat perjanjian untuk membawa kembali dua enjin F-5E yang dilaporkan hilang dari Sungai Besi pengkalan udara di Kuala Lumpur dan RMAF Skuadron 12 (Scorpion) pangkalan di Butterworth.

Pada kapal selam Scorpene kedua-dua negara itu, KD Tun Abdul Razak, Wahid berkata telah meninggalkan Sri Lanka dan diharapkan tiba di Malaysia.

No comments: