BODONYA LEBAI NI.




 Aku tengok ramai walaun dan tak kurang lebai yang 𝘴𝘩𝘢𝘳𝘦 gambar harga petrol dan dieswl murah zaman 𝘁𝗲𝗯𝘂𝗸 𝗮𝘁𝗮𝗽 𝗱𝘂𝗹𝘂. Tapi macam biasa, dorang 𝘴𝘩𝘢𝘳𝘦 tanpa ceritakan 𝗸𝗼𝗻𝘁𝗲𝗸𝘀 𝘀𝗲𝗯𝗲𝗻𝗮𝗿.


Aku bekerja di bahagian huluan (𝘶𝘱𝘴𝘵𝘳𝘦𝘢𝘮) industri minyak dan gas (𝗢&𝗚). Aku ingat sangat sangat masa ni. Memang petrol dan diesel murah. Tapi sebab apa? Sebab 𝙘𝙧𝙪𝙙𝙚 𝙤𝙞𝙡 𝗽𝘂𝗻 𝘀𝗮𝗻𝗴𝗮𝘁 𝗺𝘂𝗿𝗮𝗵.


Sangat murah pada tahap sampaikan 𝘀𝗲𝗺𝘂𝗮 𝘀𝘆𝗮𝗿𝗶𝗸𝗮𝘁 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗲𝗹𝘂𝗮𝗿 𝗺𝗶𝗻𝘆𝗮𝗸 𝗯𝗲𝗿𝗼𝗽𝗲𝗿𝗮𝘀𝗶 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗸𝗲𝗮𝗱𝗮𝗮𝗻 𝗿𝘂𝗴𝗶. Bila harga minyak mentah lebih rendah daripada kos pengeluaran, begitulah yang terjadi.


Bagaimana harga minyak mentah boleh jatuh? Sebab waktu itu, ekonomi ditutup. Banyak kilang yang tidak beroperasi. Manakala 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗱𝗶𝗸𝘂𝗿𝘂𝗻𝗴 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗽𝗲𝘁𝗿𝗼𝗹.𝘁𝗮𝗸 𝗮𝗱𝗮 𝘀𝗶𝗮𝗽𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗹𝗶. Tak laku.


Kalau ikut harga 𝘤𝘳𝘶𝘥𝘦, harga petrol yang diesel yang dalam gambar ni masih mahal sebenarnya. Mungkin waktu harga petrol sepatutnya 𝗱𝗶 𝗯𝗮𝘄𝗮𝗵 𝗥𝗠1.


Minyak murah tapi tak tak boleh nak guna. Nak buat apa? Nak pergi kerja tak boleh, nak balik kampung pun tak boleh. Nak beli bekalan makan pun 𝗰𝘂𝗺𝗮 𝗸𝗲𝘁𝘂𝗮 𝗸𝗲𝗹𝘂𝗮𝗿𝗴𝗮 𝘀𝗮𝗷𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗸𝗲𝗹𝘂𝗮𝗿 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗷𝗮.


Lebih dari itu, yang 𝗯𝗲𝗿𝘀𝗼𝗹𝗮𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗷𝗲𝗺𝗮𝗮𝗵 𝗽𝘂𝗻 𝗸𝗲𝗻𝗮 𝘁𝗮𝗻𝗸𝗮𝗽. Minyak dalam tangki kereta tak bercuit. Yang beli petrol 𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶. Sebab menteri ada yang main golf, ada yang 𝘵𝘦𝘴𝘵 𝘥𝘳𝘪𝘷𝘦 kereta baru, yang juga yang jalan bawa artis wanita. Rakyat kena kurung.


Tapi paling pelik, pada ketika harga diesel 𝗺𝘂𝗿𝗮𝗵 𝗴𝗶𝗹𝗮 masa tu, harga barangan lain 𝘀𝗲𝗺𝘂𝗮𝗻𝘆𝗮 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹. Telur dan ayam hilang dari pasaran. Kalau ada pun, berkali ganda harganya berbanding sekarang.


𝗠𝗶𝗻𝘆𝗮𝗸 𝗺𝗮𝘀𝗮𝗸 𝗽𝘂𝗻 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹. Rupanya ada anak menteri tulang sorok. Semua mahal. Yang murah cuma, selain petrol dan diesel, maruah Mahiaddin dan para menteri kabinetnya. Sebab 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻𝗽𝘂𝗻 𝘁𝗮𝗻𝗽𝗮 𝗺𝗮𝗻𝗱𝗮𝘁, tetap buat mula selamba lantik diri.


Beginilah sifat walaun dan lebai. Bercerita tanpa beri konteks sebenar adalah 𝗽𝗲m𝗯𝗼𝗵𝗼𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗵𝗮𝗺𝗽𝗶𝗿 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗳𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵. Tapi bagi lebai dan walau, bohong itu sebahagian dari zikir mereka. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: