WAH...KAYO ORANG JERANTUT NANTI.

Bekas menteri persoal pembinaan pusat teknologi getah RM100 juta

Bekas menteri industri utama Teresa Kok.
PETALING JAYA: Bekas menteri industri utama Teresa Kok melahirkan kebimbangan berhubung keputusan Lembaga Getah Malaysia (LGM) yang ingin membina pusat teknologi getah (RTC) bernilai RM100 juta, yang menurutnya mungkin bertukar menjadi projek gajah putih seperti projek LGM sebelum ini.
Kok berkata keterburuan LGM mengumumkan projek itu membangkitkan banyak persoalan adakah kajian yang tepat dilakukan sebelum ia diluluskan oleh lembaga.
Dalam kenyataan hari ini, beliau berkata kajian biasanya akan memakan masa lebih daripada setahun.
“Saya pasti LGM tidak dapat menjalankan kesemua kajian yang diperlukan untuk menjustifikasi perbelanjaan RM100 juta bagi membina RTC dalam tempoh yang singkat ini,” katanya sambil bertanya apakah prosedur fidusiari dan Kewangan Kewangan telah dicabuli dalam kes itu.
Kok berkata, Pengerusi MRB Ahmad Nazlan Idris, yang mengumumkan projek itu, baru dilantik kira-kira sebulan yang lalu tetapi “nampaknya bekerja dengan cepat” untuk mendapat kelulusan yang diperlukan untuk projek tersebut di kawasan parlimennya, Jerantut.
Beliau bimbang sejarah akan berulang lagi di LGM seperti projek yang diumumkan bekas pengerusinya, Ahmad Hamzah di kawasannya di Jasin, Melaka, yang menelan belanja RM44 juta dan masih belum siap sehingga hari ini.
Mengatakan ia adalah projek yang tidak seharusnya diadakan dan ternyata membazir wang yang diluluskan yang berselindung di sebalik nama seperti model teknologi getah, beliau meminta Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menyatakan sama ada beliau sedar atau tidak projek RTC itu, khususnya pada waktu di mana dana awam sepatutnya digunakan secara berhati-hati.
Kok menegaskan Malaysia sudah mewujudkan beberapa teknologi getah dan pusat kajian getah di Sungai Buloh (dahulunya Institut Penyelidikan Getah Malaysia) dan Pusat Penyelidikan Tun Abdul Razak di England dan di Kota Tinggi, Johor Bahru.
“Adalah lebih baik bagi Ahmad Nazlan menaik taraf kemudahan penyelidikan di Sungai Buloh untuk menggalakkan kakitangan dan kepakarannya demi meningkatkan lebih inovasi baru.
“LGM memang mempunyai tanah yang besar di Sg Buloh dan di tempat lain di Lembah Klang untuk mencapai halatuju ini.
“Kita memang tidak perlu membina satu lagi RTC di Jerantut ataupun di mana-mana tempat sekarang, kecuali ia dibina atas sebab politik dan bukannya atas wujudnya keperluan,” tambahnya.

No comments: