Terus tanda tangan petisyen pelanjutan sidang Parlimen


Ketika artikel ini ditulis, lebih 50,000 telah menandatangani petisyen yang menggesa lanjutan sidang Parlimen.
Petisyen atas talian yang dilancarkan oleh  pertubuhan pendesak pembaharuan, Aliran bulan lalu itu — yang menyeru sekurang-kurangnya dua minggu persidangan Parlimen bermula 18 Mei — menyatakan:
“Kami memohon agar sekurang-kurangnya sidang Parlimen selama dua minggu bermula 18 Mei (tidak termasuk cuti Raya) – mungkin melalui telesidang atau penjarakan sosial yang teratur – untuk diadakan secepat mungkin supaya isu-isu kritikal dapat dibentang dan dibahas serta merta.”
Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang juga telah menyeru semua rakyat Malaysia untuk menandatangani petisyen atas talian ini.
Jelasnya, ia bagi membolehkan isu-isu berkaitan dengan pengendalian wabak Covid-19 dibahaskan dan bukan persidangan sehari di mana ahli Parlimen tidak diberi ruang untuk berbahas.
Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) dalam satu kenyataan sebelum ini turut mencadangkan persidangan Dewan Rakyat dijalankan selama dua minggu.
Menurut kenyataan itu, masalah rakyat memerlukan perhatian khusus Parlimen, termasuk isu kebajikan, pekerjaan, malah juga semak dan imbang perjalanan kerajaan bagi menjamin ketelusan pengurusan dan kebertanggungjawaban pihak eksekutif.





No comments: