Perang dalam Umno lagi hebat



Mat Dahari Ali

Satu puak nak kekalkan sokongan pada Najib, satu lagi  xnak Najib tapi  kekalkan Zahid, satu lagi xnak Najib dan Zahid sebab jadi beban pada Umno.

Alasan puak ketiga tu ada asasnya sebab Najib dan Zahid akan 'kedalam' dan parti akan hilang arah sebab tiada pimpinan.

Alasan puak kedua pulak, tak perlu pertahan Najib sebab beliau dan isterinya memang telah merosakkan umno dan keyakinan rakyat pada umno. Dan.. Zahid perlu jadi sandaran sebab beliau dipilih dari akar umbi.

Puak yang nak kekalkan sokongan pada Najib pulak melihat Najib tak bersalah dan apa yang berlaku sekarang semata-semata usaha PH memenjarakan Najib. Ini berlaku dalam mana negara apabila kerajaan lama tumbang. Dan...tindakan Najib bersuara menentang PH dilihat sebagai pemimpin yang berani.

Dari ketiga- puak  puak ni, puak yang tak nak Najib dan Zahid paling dominan namun enggan menzahirkn protes memandangkan situasi tidak sesuai ketika ini.

Berdasarkan sentimen dalaman umno, gerakan puak ketiga ini berpaksi kepada sokongan golongan pemuda kepada bekas pemimpinnya, Khairi Jamaluddin.

Umno perlu diberi nafas baru yang perlu datang dari sayap pemuda yang masih di anggap 'suci' dari aroma koleptokrasi yang dipromosi hebat oleh PH terhadap pemimpin-pemimpin umno yang sedia ada.

Gerakan 'senyap' oleh golongan ini disaat kes Najib dan Zahid berada ditakok puncak mungkin disedari oleh akar umbi dan pemimpin tertinggi dlm umno. Namun terpaksa dibiarkn bagi menenangkan keadaan.

Disinilah letaknya kebijaksaan puak ketiga.


No comments: