AKHIRNYA UMNO TERJERAT OLEH PAS




Oleh: Mat Zahari Ali


Image result for umno pas bergabung



Dua bulan lalu hadi awang menyatakan beliau tak 'berselera' dengan PH setelah DrM menjemput Pas sertai bersatu demi perpaduan ummah.

Nyata selera gairah hadi lebih kepada umno yang baru saja hilang kuasanya. Sekali imbas ditilik seolah Pas punya pendirian tersendiri selepas pasca pru14.


Namun dunia politik mudah dibaca selepas tindakan yang diambil pas untuk kuasai keahlian umno.
Pas sedar sejak awal lagi bahawa akan tiba detiknya Umno aakan diharam ekoran skandal Najib. Siri-siri kes mahkamah ketika ini dilihat lebih memihak kepada kesalahan najib yang setentunya akan membawa kepada pengharaman Umno oleh pendaftar pertubuhan.

Pembekuan akaun-akaun  hampir semua pejabat perhubungan Umno di seluruh negara juga menjurus kepada parti tersebut akan menerima nasib yang buruk.

Penganalisa politik telah membayangkn setelah kekalahan Umno selepas pru14 parti-parti politik yang kalah akan membentuk pakatan pembangkang.... Dan ianya telah berlaku. Namun Pas berjaya melihat peluang lebih besar dari kesepakatan yang telah terjalin antara umno dan pas.

Pas dilihat telah.membantu calon-calon umno secara total hinggakn 3 prk yang dijalankan pada awal 2019 berjaya dimenangi calon Umno.
Manakala himpunan muafakat ummah yang blangsung hari ini dianggap sebagai puncak kepada dua musuh politik tersebut sebelum ini.

Pas sedar walau berkerat rotan pun ahli pas dan pemimpinnya tidak akan serta umno disebabkan sentimennya terlalu mendalam antara keduanya.

Justeru Pas telah melihat ruang amat besar disaat umno yang akan diharamkn itu untuk menarik sebanyak mungkin ahli dan pemimpin unmo untuk sertai parti itu.

Pada Umno, parti tersebut sedang tersepit dengan belenggu yang amat kronik. Selepas Najib, Zahid pula akan dibicarakan dan selepas itu akan di rentati dengan beberapa lagi pemimpin umno..... Dan Pas menyedari realiti ini dan lukah yang dipasang kini sedang dinanti dengan penuh berahi.
.... MZA1598

No comments: