Kerjasama dengan Bersatu: Pas berpecah dua?


Tuan Ibrahim Tuan ManTuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menafikan wujudnya dua kumpulan dalam Pas iaitu kumpulan yang menyokong kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan kumpulan yang tidak menyokong kerjasama itu.
"Tidak ada dua kumpulan. Ini persepsi yang sengaja dibuat oleh para wartawan," katanya ringkas menjawab soalan pemberita dalam sidang media selepas mesyuarat Jawatankuasa Pas Pusat di Gombak semalam.
Tuan Ibrahim dan Presiden Pas Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dilihat bercanggah dalam keputusan berkaitan rundingan dan kerjasam dengan Bersatu.
Abdul Hadi bertegas dengan keputusan tidak akan bekerjasama dengan Bersatu kerana parti serpihan Umno itu mempunyai hubungan dengan Amanah dan DAP.
Namun Tuan Ibrahim kelihatan sedikit lembut apabila berkata rundingan dengan Bersau akan diteruskan.
Sementara itu, mesyuarat semalam masih belum membuat keputusan berhubung perkara itu.
Tuan Ibrahim berkata, parti Islam itu akan terus mengadakan rundingan dengan Bersatu sampai bila-bila dan tidak terikat dengan mana-mana tempoh masa.
"Secara keseluruhannya Jawatankuasa Perunding (Pas) akan teruskan perundingan dengan Bersatu dan kita juga meneliti beberapa perkara dalam muafakat ini.
"Tak ada tempoh (tamat rundingan) dan tak terikat dengan tempoh," katanya seperti dipetik Malaysiakini.
Selain itu, Tuan Ibrahim turut menjelaskan, walaupun adanya rundingan dengan Bersatu, namun keputusan muktamad terletak pada Majlis Syura.
Katanya lagi, 'kerjasama' dengan Bersau itu juga akan dipantau bagi memastikan parti itu tidak bersama parti politik yang menyerang Pas.
"Jawatankuasa Perunding ada beberapa prinsip. Yang nak kita tegaskan ialah walaupun tak ada perjanjian keseluruhan tapi kita tak nak mereka (Bersatu) bersama dengan parti yang menyerang Pas.
"Saya fikir ini adalah polisi biasa.
"(Bagaimanapun) Jawatankuasa Perunding tak ada mandat. Kita hanya runding, lepas runding bawa pada Pusat dan seterusnya pada Majlis Syura," katanya lagi.

No comments: