SAMPEL MANI HANYA BOLEH BERTAHAN SELAMA 72 JAM


Seorang pakat bedah Hospital Kuala Lumpur (HKL) doktor bedah yang memeriksa Mohd Saiful Bukhari Azlan mendakwa hari ini bahawa cecair mani boleh tetap dalam dubur seseorang hingga 72 jam selepas disodomi. "Apabila seseorang berejakulasi ke dalam anus, berapa lama akan cecair tetap di daerah anus sebelum menitis ke bawah?" Tanya Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden "Sekitar 72 jam,". Adalah jawapan yang diberikan oleh doktor berkacamata.

Saiful telah menuduh bahawa dia disodomi oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tarikh 26 Jun 2008. Dia pergi ke hkl untuk menyemak pada tarikh 28 Jun kurang dari 72 jam selepas ia menyatakan bahawa ia telah disodomi.

Dr Razali Ibrahim berkata kepada mahkamah ia memeriksa anus Saiful's 54 jam selepas tindakan dugaan berlaku.

Namun, doktor menyatakan bahawa pada saat pemeriksaan ia mendapati bahawa anus Saiful adalah kosong meskipun fakta bahawa Saiful telah mengeluh bahawa dia tidak buang air besar sejak dia disodomi.

Dr Razali berkata bahawa kemungkinan cecair mani yang tersisa di rektum bergantung pada fungsi dubur seseorang, atau ketika sebuah "gerakan massa" terjadi.

"Dalam beberapa kes, anda masih boleh mendapatkan sampel dalam 72 jam sebagai anal kanal tidak lurus," kata doktor.

Para doktor bedah umum juga mengatakan itu masih ada kemungkinan bagi seseorang untuk lulus gerakan dan masih mengambil cecair mani dari dubur, kerana beberapa sampel dapat tetap "terjebak" di sana.

Hal ini dinafikan oleh pasukan pembela Anwar, Sankara Nair ketika ditanya Dr Razali apakah dia mempunyai kuasa hak untuk membuat kenyataan seperti itu.

Doktor kemudian bersetuju dengan Sankara, mengatakan bahawa itu didasarkan pada nya "bacaan" tapi ia tidak boleh mengingati dokumen yang ia sebut yang membawanya untuk membuat kesimpulan.

"Ketika saya melakukan pemeriksaan, saya tidak tahu apa yang diharapkan atau adakah saya akan mencari setiap sampel," kata Dr Razali.

Dia juga menyatakan bahawa dubur Saiful adalah kotoran-tidak, menolak cadangan oleh pertahanan yang dubur Saiful tidak boleh kosong jika dia tidak buang air besar selama dua hari.

"Hal ini tidak perlu ada menjadi kotoran di daerah rektum ... saya setuju, pada waktu itu ketika saya menyemak Saiful, tidak ada kotoran," kata doktor.

Sidang kemudian dilanjutkan dengan pemeriksaan silang hkl patologi forensik Dr Siew Sheue Feng, yang keras panggang oleh pasukan pembela dalam beberapa minit setelah mengambil kerusi saksi.

Dr Siew berkata kepada mahkamah bahawa tidak ada tanda-tanda kecederaan pada anus Saiful's atas pemeriksaan, mengatakan bahawa ia mengambil sebuah "terperinci" sejarah Saiful.

Kebingungan terjadi ketika Dr Siew diminta untuk menjelaskan sejarah perubatan Saiful, di mana Dr Siew terus mengulang-ulang kenyataan bahawa pemeriksaan perubatan dilakukan pada Saiful setelah dia "mengeluh" menjadi disodomi oleh seorang tokoh awam yang tinggi-profil.

Sankara dan Karpal Singh keduanya bergantian untuk pertanyaan doktor malu-malu, yang tidak boleh memberikan jawapan yang jelas terhadap soalan-soalan diarahkan kepadanya.

Dr Siew yang ketidakupayaan untuk menjawab soalan-soalan pertahanan/peguambela juga diminta Karpal yang menuduh doktor sebagai "diprogram" untuk menjawab soalan dengan jawapan siap.

Sidang akan dilanjutkan besok pagi, di mana pemeriksaan silang Dr Siew akan terus berlanjutan.

Anwar, ketua umum PKR 62 tahun de facto pemimpin, saat ini sedang menghadapi tuduhan sodomi untuk kedua kalinya dalam hidupnya.

Bekas perdana menteri wakil dibebankan dengan Saiful sodomi di Unit 11-5-1 dari Desa Damansara Condominium di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini 15:01-16:30 pada tarikh 26 Jun 2008.

Anwar membantah tuduhan itu, menggambarkannya sebagai "jahat, terletak sembrono oleh mereka yang berkuasa" ketika tuduhan dibacakan kepadanya. Dia didakwa dengan pasal 377B KUHP dan boleh dijatuhkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan memukul atas keyakinan. Sidang berlangsung 18 bulan selepas Anwar didakwa di mahkamah pada bulan Ogos 2008.

Dia didakwa sodomi dan rasuah pada tahun 1998 setelah ia dipecat dari Kabinet dan kemudian dihukum dan dipenjarakan untuk kedua kesalahan. Dia dibebaskan pada bulan September 2004 dan kemudian dibangkitkan kerjaya politiknya dengan memenangi punggungnya Permatang Pauh kerusi parlimen dalam pilihanraya-oleh pada tahun 2008, yang telah diadakan di interim oleh isterinya.

Dia mempunyai dua tahun lalu memimpin koalisi pembangkang, Pakatan Rakyat, untuk menyapu bersejarah lima negeri dan 82 kerusi parlimen di Pemilu 2008.

Listen

Read phonetically

No comments: