Guan Eng sahut cabaran Rahman Dahlan debat di mana saja, termasuk di TV3

Penang Chief Minister Lim Guan Eng.

KUALA LUMPUR, 10  APRIL: Berani kerana benar. Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hari ini menyahut cabaran menteri UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahlan, untuk berdebat tentang tanah Taman Manggis.
“Saya terima cabaran (debat) itu. Dia yang cabar. Tarikh terpulang pada dia. Kalau debat di TV3 pun tak apa,” kata Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP.
Dalam sidang media di Parlimen sebentar tadi, beliau berkata, beliau sedia menyahut cabaran Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan itu yang menuduh Ketua Menteri Pulau Pinang ada kaitan dengan penjualan tanah di Taman Manggis kepada pihak ketiga.
Rahman juga mendakwa kononnya tanah itu telah dijual secara tidak langsung melalui pegangan saham syarikat.
Bagaimanapun, dakwaan semberono Rahman dibidas Guan Eng yang merujuk kepada dokumen Suruhanjaya Syarikat Malaysia yang tidak menunjukkan sebarang kewujudan pertukaran saham kepada pihak ketiga.
“Bolehkah kita terima wang tetapi tak ditukar milik? Jika Menteri mempunyai maklumat melibatkan penjualan tanah tersebut, mengapa nama pembeli tidak ditunjukkan.
“Apa yang cuba beliau sembunyikan? Bila kita tanya mengapa saham ditukar, dia pula kata bukan urusannya.
“Saya nak tegaskan bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang juga dapat maklumat dari KLIDC bahawa tiada saham dijual. Ia (tanah) milik KLIDC. Jika dia dakwa kata ada pertukaran, dia kena beri penjelasan.
“Saya rela berdepan dan berdebat dengan menteri berdasarkan segala maklumat mutakhir dan muktamad dari pihak berkenaan iaitu SSM dan KLIDC sendiri sebagai pemilik geran,” tegasnya.
Guan Eng memaklumkan bahawa segara urusan melibatkan urusan debat antara beliau dan menteri UMNO itu akan diuruskan oleh Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke Siew Fook merangkap Setiausaha Organisasi DAP Kebangsaan.
“Saya tunggu anda, Abdul Rahman!” katanya mengakhiri sidang media.- Roketkini.com

No comments: