BLOGGER UMNO KUASAI KEMPEN DI TENANG

Bernama) - Pemilihan biasanya berkaitan dengan ahli politik, mesin parti, polis dan wartawan. Sekarang ada juga kehadiran mereka yang merangkumi kempen Tenang oleh-pemilihan di sini.

Mereka adalah blogger - laporan, menganalisa dan membuat ulasan dan penerbitan mereka di blog mereka, ramai yang datang dengan nama-nama tidak biasa.

Di sini, blogger pecacai Umno seperti seperti Papagomo, Parpukari, Pisau.net, Badut Rakyat, Dilema Melayu, Gerakan-anti-PKR dan Ruang Bicara Faisal membuat kehadiran mereka terasa, bersemangat untuk menutup pemilihan- dan mendapat bahagian dari pembaca antara netizens.

Kehadiran mereka kadang-kadang menimbulkan soalan tentang tujuan mereka dan tentang siapa mereka. (SIAPA LAGI KALAU BUKAN DIUPAH)

Blogger fungsi cara yang sama seperti wartawan dari media mainstream kecuali bahawa mereka tampaknya lebih menikmati kebebasan dalam menyajikan analisis mereka.

Bercakap pada cara mereka bekerja, pro-kerajaan blogger yang dikenali sebagai Papagomo mengatakan mereka akan biasanya berkongsi maklumat yang diterima di antara mereka sendiri dan blog tentang isu-isu ini dari pandangan mereka. (TERMASUK MEMFITNAH)

Menurut penulis blog lain, Ahmad, yang menguruskan blog "Gelombang Rakyat," blogger memanfaatkan berbagai platform blog seperti Blogspot dan Wordpress serta laman-laman media sosial seperti Facebook dan Twitter.

"Kami menggunakan peluang yang sedia di media cyber ... kita dapat melihat bahawa blogger pro kerajaan mempunyai kehadiran yang lebih besar di Internet berbanding dengan pembangkang-pro, "katanya.

Ketika ditanya sama ada mereka ingin berperanan sebagai media tradisional, Papagomo mengatakan bahawa itu tidak berlaku.

Bahkan, katanya, mereka banyak bergantung pada media mainstream untuk mendapatkan maklumat yang relevan.

"Kami mengambil banyak dari media mainstream seperti Utusan ... dan kemudian kita komen tentang ini (PATUT MINDA KELAS 3)


No comments: