BAGAIMANA SESEORANG YANG BERCAKAP BANYAK TETAPI TIDAK ADA ISINYA


Paling-paling, Zul adalah meningkatkan tekanan dan sindiran. Dia bahkan tidak berani terang-terangan dan menjelaskan masalah. Sebaliknya, apa yang telah dilakukan adalah untuk mengangkat lebih banyak soalan daripada memberikan jawapan.



Raja Petra Kamarudin


'Bebas' Ahli Parlimen Zulkifli Noordin mengadakan sidang akhbar terakhir. Anda boleh melihat video di bawah ini.



Beliau mulai dengan mengatakan bahawa beliau memegang persidangan akhbar atas permintaan daripada 'teman' daripada media. Dia tidak bermaksud untuk mengatakan apa-apa, kata Zul, tetapi jika ada pertanyaan maka dia akan berusaha untuk menjawab mereka.

Kemudian ia meneruskan dan bercakap non-stop tanpa menjawab pertanyaan apapun. Dan, benar untuk membentuk, ia bercakap banyak tapi tidak mengatakan apa-apa. Dia tidak pernah mengecam orang-orang yang telah memintanya untuk menyambung apa yang ia sebut "Pertama Pasangan 'kepada pembunuhan Altantuya.

Sudah lama dan mungkin sudah lupa kembali di mana pada tahun 1999 ketika Zul pergi ke seluruh negeri memberikan ceramah selama ceramah tentang bagaimana Anwar Ibrahim telah diracuni dengan arsenik. Ada orang-orang dalam parti yang merasa Zul pergi ke laut dengan Anwar telah diracuni drama.

Zul terkait dengan sangat terperinci bagaimana beliau sendiri telah bertemu Anwar dan bahawa ia tidak mempunyai keraguan dalam fikirannya bahawa Anwar telah diracuni. Anwar adalah dekat dengan kematian, kata Zul, dengan tangis isak dari pendengar.



Pada puncak dari sidang pembunuhan Altantuya, Zul menarik sebagai salah satu pengacara terdakwa dan menyebutkan bahawa tidak mungkin baginya untuk terus bertindak sebagai peguam mereka kerana tekanan dan campur tangan daripada pihak-pihak tertentu yang beliau hadapi. Dia tidak menjelaskan tekanan dan gangguan apa yang beliau hadapi dan beliau pun tidak mengenal pasti pihak yang bersangkutan.

Paling-paling, Zul adalah meningkatkan tekanan dan sindiran. Dia bahkan tidak berani terang-terangan dan menjelaskan masalah. Sebaliknya, apa yang telah dilakukan adalah untuk mengangkat lebih banyak soalan daripada memberikan jawapan.

Namun demikian, Zul telah membuat dua tuduhan yang sangat serius. Salah satunya ialah bahawa beliau diminta oleh pihak-pihak tertentu, masih belum diketahui, untuk mencipta bukti terhadap Perdana Menteri Najib Tun Razak dan isterinya Rosmah Mansor. Kedua, ia menjadi sasaran tekanan dan gangguan yang dihadapi dalam pekerjaannya sebagai peguam bagi seseorang yang dituduh melakukan pembunuhan dan harus menarik diri daripada kes kerana hal ini.

Ini adalah dua kejahatan yang sangat serius tapi Zul menolak untuk menjelaskan apa yang sebenarnya berlaku dan siapakah orang-orang yang terlibat. Ini bererti Zul sendiri sekarang melakukan tindak pidana atau pun jawapan yang mengundang pertanyaan.

Polis sekarang akan tidak punya pilihan selain menyeretnya untuk soal siasat sehingga ia dapat mengenal pasti penjenayah ini dan mendedahkan dengan cara apa mereka memujuk atau menggerunkan dia kepada melakukan jenayah serius memfabrikasi bukti. Ada usaha oleh pihak-pihak tertentu untuk campur tangan dalam sidang pembunuhan dan cuba untuk melibatkan pihak-pihak yang tidak bersalah dalam jenayah pembunuhan. Ini tidak boleh dibiarkan tanpa hukuman dan itu adalah tugas polis untuk menyiasat nya.

Zul mungkin tidak menyedari itu, tapi dia baru saja membuka Kotak Pandora. Dengan mendedahkan bahawa ada pihak-pihak tertentu yang cuba membuatnya mencipta bukti, dan pihak-pihak tertentu yang mendesak kepadanya dan ikut campur dalam pekerjaan sebagai peguam bagi seseorang dituduh membunuh, dia telah mengakui bahawa beliau sedar dan mempunyai pengetahuan mengenai suatu kejahatan yang telah dilakukan. Polis harus membawanya dan mendengar apa yang akan beliau katakan

Good luck to Zul. Dia mungkin hanya meletakkan kepalanya di tali. Kalau polis melakukan apa-apa maka ini akan berarti Zul berbohong. Tetapi untuk jadi sesuatu polis akan harus mendapatkan keterangan dari Zul.

Adakah anda yakin Zul adalah seorang peguam berkualiti?

Hal lain yang perlu Zul menjelaskan adalah mengapa ia melindungi penjahat ini bertahun-tahun? Dia tahu sebuah jenayah telah dilakukan. Dan ia adalah seorang peguam yang sepatutnya tahu hukum. Namun, ia tetap diam selama bertahun-tahun dan baru sekarang ini dia tampil ke depan untuk membuat pengakuan. Bahkan kemudian ia tidak menceritakan seluruh cerita atau mendedahkan nama-nama para penjahat.

Mari kita lihat apa yang polis lakukan selanjutnya. Polis tidak punya pilihan lain kecuali untuk mengambil tindakan.
Tapi tindakan apa yang akan mereka ambil?

Saya bersemangat menunggu dan saya menahan napas. Aku hanya berharap aku tidak

menunggu terlalu lama.





Terjemahan: WRLR

No comments: