INKUES MOHD ADIB-PEMBUNUH-GANTUNG SAMPAI MATI

INKUES kEMATIAN ANGGOTA BOMBA ALMARHUM ADIB BERMULA HARI INI - JENTERA BOMBA DIBALING OBJEK KERAS DAN ANGGOTA BOMBA DIMINTA BALIK OLEH PERUSUH

Saksi pertama, iaitu pegawai Polis DSP Mohd Nasir, Ketua Bahagian Siasatan Trafik Subang Jaya menyatakan beliau bersama anggota2nya bergegas ke kuil kerana dikatakan belaku kesesakan pada jam 9.40 mlm pada hari kejadian. Beliau melihat beberapa kenderaan terbakar dan telah menghubungi pihak bomba dan pasukan penyelamat.

Ketika itu dianggarkan 3 ribu ke 5 ribu orang ramai telah berkumpul di tempat kejadian. Sewaktu pihak bomba sampai, sekumpulan anggota di kalangan orang ramai di kuil berkenaan telah membaling objek keras seperti batu di hadapan kenderaan bomba. Beliau dapat melihat kenderaan berkenaan berundur ke hadapan dan ke belakang dan terlanggar kenderaan bomba yang lain di belakangnya.
Saksi kedua, pemandu kenderaan bomba, Mohd Rizal memberitahu sekumpulan lebih kurang 50 orang mengerumuni kenderaan bomba dan meneriak agar bomba tidak memadamkan api sambil menunjukkan isyarat meminta bomba balik. Beliau memberitahu, seorang individu dari kumpulan tersebut secara tiba2 datang dari belakang dengan membawa sebatang besi berwarna putih yang dipercayai adalah tiang besi net takraw, lalu bertindak memecahkan cermin kenderaan bomba. Selepas itu, beliau melihat beberapa objek keras termasuk topi keledar dibaling di hadapan cermin kenderaan bomba. Akibat takut dan cemas, beliau mengundurkan kenderaannya.

Prosiding ditangguhkan dan disambung semula jam 2.15 ptg tadi dengan meneruskan keterangan Saksi ke dua.

No comments: