BETUL KE NIE.....Felda berisiko jika BN kehilangan kuasa, memberi amaran Yusof Nor

Felda berisiko jika BN kehilangan kuasa, memberi amaran Yusof Nor
Dengan Yow Hong Chieh
9 Oktober 2010

KUALA LUMPUR, Oct 9 - Tidak ada jaminan bahawa Felda atau syarikat tujuan pemberantasan kemiskinan akan bertahan akibat perubahan kerajaan, ketua Tan Sri Mohd Yusof Noor amaran hari ini.

Amaran di belakang tuntutan oleh Pakatan Rakyat (PR) pembuat undang-undang yang khas keatas badan telah berkurangan dan digunakan untuk kegiatan tidak sesuai dengan tujuan-tujuannya.

"Jika struktur yang ada disemak, kelangsungan hidup yang disokong oleh Felda tidak dapat dijamin," katanya kepada wartawan selepas pertemuan sekitar 700 penduduk di Balai Felda sini.

Sementara penduduk yang ada tidak lagi miskin dan tak bertanah seperti dahulu, Felda harus menjaga ke "agenda terus-menerus" untuk mencari cara-cara untuk membantu generasi berikutnya, Yusof menjelaskan.

"Jika ayah tidak lagi miskin, kita tidak ingin anaknya menjadi miskin," katanya, menunjukkan bahawa Felda sekarang harus bersaing dengan negara-negara membual lebih banyak tanah, tanah yang lebih baik dan tenaga kerja lebih murah.

Yusof menyalahkan "pihak-pihak tertentu" untuk menggunakan penduduk lembaga untuk cita-cita politik lebih banyak datang waktu pemilihan, memberi amaran bahawa kebimbangan jangka pendek seperti itu boleh mengancam kesejahteraan penduduk.

"Mereka (para pihak) mungkin mempunyai agenda lima tahun ... Agenda lima tahun merupakan agenda pilihan raya.

"Mereka berharap untuk mempengaruhi suatu kumpulan (penduduk) untuk menuai keuntungan untuk lima tahun akan datang," katanya, dalam sebuah rujukan jelas ke PR.

Yusof menekankan bahawa baik Felda dan kerajaan persekutuan, sebaliknya, membuat rencana jangka panjang dengan kepentingan penduduk 'terbaik di hati, tanpa memperhatikan pilihanraya umum yang datang sekitar sekali dalam tempoh lima tahun.

pihak PR seperti PAS telah mengambil keuntungan dari ketidakbahagiaan di pemukiman Felda dan telah berkempen dalam beberapa bulan terakhir untuk menyatukan penduduk, tradisional Barisan Nasional (BN) pemilih, ke samping pembangkang.

Yusof, bagaimanapun, berkata bahawa hanya 10 peratus daripada penduduk Felda telah dipengaruhi oleh pihak, dengan sisa 90 peratus tidak terjejas.

Beliau berpendapat bahawa sejumlah kecil penduduk yang membeli ke dalam "agenda lima tahun" adalah bukti bahawa Felda tidak dalam kesulitan.

"Felda adalah 54-tahun-lama ... Jika Felda telah salah urus, Felda tidak akan selamat.

"Ini 54 tahun kita berhutang untuk pentadbiran yang baik, dan kami merumuskan cara untuk memastikan bahawa bertahan hidup sekurang-kurangnya 50 tahun, jika tidak 1,000 tahun," tambahnnya.

Felda Wilayah Jengka mahu tubuhkan Jawatankuasa Pe...

Felda Langgar Syarat Perjanjian Yang Ditandatangan...

No comments: