KES KAPAL SELAM.BALA DI SIASAT LEBIH MENDALAM


Bala dan kes penyiasatan yang lebih

besar di Perancis berkaitan DCN

Petugas dari Jabatan Siasatan Kewangan Nasional (DNIF) bertanggung jawab untuk mencari dan menyiasat keadaan dan bagaimana jualan ke Malaysia dari kapal selam, sebuah website Perancis telah mendedahkannya .

The DNIF adalah sebuah division dari Direktor Pusat Polis Kehakiman (DCPJ) yang berpusat di Nanterre berhampiran Paris.

The DCPJ adalah kuasa dari divisi jenayah polis Perancis bertugas memimpin dan menyelaraskan tindakan kekuatan penguatkuasaan undang-undang (Polis Nationale dan Gendarmerie Nationale) terhadap kejahatan terancang (baik jenayah atau aktiviti kewangan). Dalam melaksanakan peniasatan tersebut, yang DCPJ bekerja dengan agensi-agensi lain seperti Bea dan Pejabat Pendapatan, menurut Wikipedia.

Implikasi dari kajian DCN yang serius: rasuah pegawai awam asing boleh dihukum di Perancis sejak Jun 2000 dengan hukuman penjara sepuluh tahun dan denda € 150,000, kata laman Pembebasan.

Para pemimpin dari konsortium senjata sudah disiasat oleh dua penyiasatan kewangan. Sejak Februari 2008, hakim siasatan Françoise Desset dan Jean-Christophe Hullin telah melihat ke dalam "korup dan rasuah" perjanjian yang melibatkan DCN. Awal tahun ini, penyelidikan awal dibuka dalam serangan di Karachi berkaitan dengan jualan pada tahun 1994 kapal selam Agosta kepada Pakistan Liberation website, melaporkan .

Sementara itu, beberapa orang telah ditempatkan di bawah siasatan berkaitan rasuah di DCN yang lebih luas, dilaporkan kumpulan media dihormati Le Monde



DCN Fakta: Jean-Marie Boivin didakwa untuk perisikan dan rasuah
Sebuah Agosta kapal selam pada bulan Ogos 2002 di Karachi.
Fakta Karachi: hakim menegaskan kewujudan retro-yuran haram
Fakta Karachi: Para peguam keluarga menuduh pendakwa cuba untuk "melindungi Nicolas Sarkozy"
Fakta Karachi memberatkan email kepada Negara Perancis
Lighting pengeboman Karachi: antara kecurigaan dan bayangan
Fakta Karachi: Sarkozy dikutip dalam laporan polis Luxembourg
Fakta Karachi: Francois triko nikmat balasan "" berkaitan dengan yuran
Karachi: Hakim Trévidic menegaskan rétrocommissions
Langgan Monde.fr: 6 € / bulan
+ 1 bulan tidak

Kedua-dua pegawai dipercayai kewangan DCN Februari 2008, menjadi DCNS, karena menggunakan perkhidmatan perisikan untuk mendapatkan sebahagian daripada prosedur undang-undang tentang DCN, seperti Clearstream atau urusan Taiwan frigat. Namun, hakim menduga bahawa sebahagian daripada Remunerasi dari misi mata-mata telah melewati syarikat Eurolux.

TIGA ORANG SUDAH ditempatkan di TINJAUAN

Jean-Marie Boivin telah dipanggil oleh hakim pada tarikh 16 Jun tetapi ia tidak menghadiri mesyuarat.
Dia akhirnya didakwa pada hari Isnin.

Tiga orang telah didakwa dalam kes ini: Claude Thevenet, perunding dan bekas ahli pengurusan Surveillance Wilayah (DST kontra-perisikan), Gerard Philippe menąí, seorang eksekutif bekas DCN, dan Jean Peter Dentel, seorang juruaudit cukai untuk divisi penyiasatan cukai kebangsaan.

PUSTAKA BOIVIN SURVEY DI KARACHI

Nama Jean-Marie Boivin muncul dalam penyelidikan serangan di Karachi (Pakistan) pada tahun 2002. Yuran yang dibayar atas jualan kapal selam ke Pakistan pada tahun 1994 dikendalikan oleh sebuah syarikat bernama Heine, yang mewakili Mr Boivin telah dibuat dengan sokongan dari Nicolas Sarkozy ketika dia kewangan menteri pada tahun 1994.

Lima belas orang, termasuk pekerja sebelas DCN bekerja pada pembinaan kapal selam, tewas dalam serangan Mei 2002: hakim antiteroris Perancis menduga bahawa pembalasan atas penangkapan bayaran yuran ini ke tentera Pakistan.

Jean-Marie Boivin, wakil syarikat Eurolux Luxembourg, dan yang namanya dikutip dalam kes serangan di Karachi pada tahun 2002, ditempatkan di bawah penyelidikan Isnin, Jun 28 by hakim Françoise Desset dan Jean-Christophe Hullin dalam penyelidikan lain Jabatan Tentera Laut bekas Construction (DCN) untuk perisikan dan rasuah. ...

Jean-Marie Boivin telah dipanggil oleh hakim pada tarikh 16 Jun tetapi ia tidak menghadiri mesyuarat. Dia akhirnya didakwa pada hari Isnin.

Tiga orang telah didakwa dalam kes ini: Claude Thevenet, perunding dan bekas ahli pengurusan Surveillance Wilayah (DST kontra-perisikan), Gerard Philippe menąí, seorang eksekutif bekas DCN, dan Jean Peter Dentel, seorang juruaudit cukai untuk kebangsaan pembahagian penyelidikan cukai.

PUSTAKA BOIVIN SURVEY DI KARACHI

Nama Jean-Marie Boivin muncul dalam penyelidikan serangan di Karachi (Pakistan) pada tahun 2002. Yuran yang dibayar atas jualan kapal selam ke Pakistan pada tahun 1994 dikendalikan oleh sebuah syarikat bernama Heine, yang mewakili Mr Boivin telah dibuat dengan sokongan dari Nicolas Sarkozy ketika dia kewangan menteri pada tahun 1994.

Lima belas orang, termasuk pekerja sebelas DCN bekerja pada pembinaan kapal selam, tewas dalam serangan Mei 2002: hakim antiteroris Perancis menduga bahawa itu sebagai balasan atas penangkapan ini bayaran yuran kepada tentera Pakistan.



No comments: