PENTADBIRAN NAJIB UMPAMA ”BERADA DI HUJUNG MATA PISAU”

http://atimes.com/images/f_images/masthead.gif

PENTADBIRAN NAJIB UMPAMA ”BERADA DI HUJUNG MATA PISAU”


Oleh Anil Netto

Terjemahan Oleh Amiruddin Ahmad

PULAU PINANG - lebih sebulan selepas satu perhimpunan besar di Kuala Lumpur untuk menuntut pilihanraya yang bersih dan adil pemerintah Malaysia, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan bahawa satu jawatankuasa parlimen yang dipilihmewakili kedua-dua parti akan ditubuhkan untuk mengkaji semula sistem pilihan raya.
Langkah itu datang kerana kerajaan Najib menghadapi peningkatan tekanan dalam pelbagai bidang politik, termasuk cabaran spekulasi kepada kepimpinan beliau dari dalam parti sendiri.

Pengumuman Najib telah ditafsirkan sebagai satu usaha untuk menenangkan keadaan tidak tenang tentang integriti proses pilihan raya sebelum pilihan raya umum akan datang, yang mesti diadakan sebelum pertengahan tahun 2013, dan untuk mencegah apa-apa perhimpunan dari berlaku lagi,beliau telah bersdia dengan strategi baru . Parti politik pembangkang telah mendakwa pilihan raya adalah struktur yang ditubuhkan untuk memihak kepada Pertubuhan Melayu Bersatu Kebangsaan (UMNO) dan gabungan parti yang membentuk kerajaan Barisan Nasional (BN).

Pada 9 Julai lalu , pihak berkuasa polis melepaskan gas pemedih mata dan meriam air pada penunjuk perasaan dan menahan lebih 1,600 orang, termasuk ahli-ahli politik pembangkang. Perhimpunan tersebut, yang telah dianjurkan oleh Gabungan yang diterajui oleh masyarakat sivil bagi Pilihan Raya Bersih dan Adil, atau Bersih telah hadir dan menyatakan bantahan di jalanraya . Kumpulan itu telah mendesak agar pihak kerajaan untuk membersihkan daftar pemilih, penggunaan dakwat kekal untuk mengelak pengundian berulang dan tempoh kempen yang lebih panjang.


Satu lagi permintaan utama ilah agar merombak sistem pengundian pos untuk memastikan rakyat Malaysia di luar negara dan di luar kawasan pilihan raya mereka , agar mereka dapat mengundi tanpa wakil yang boleh mengundi untuk mereka .
Bersih menegaskan bahawa anggota polis dan tentera, yang kini dianggap antara yang paling kontroversi iaitu mengundi dengan "undi pos" khas di luar pandangan umum, mesti mengundi biasanya seperti pengundi lain jika mereka tidak bertugas pada hari pilihan raya.


Sejak tindakan keras 9 Julai, Suruhanjaya Pilihan Raya telah mempertahankan tindakannya dengan menyatakan bahawa semua senarai yang di sediakan adalah betul dan tepat walau beberapa contoh dan bukti yang telah di ragui oleg pihak pembangkang yang mengeluarkan dan mngesan bahawa terdapat pengundi bukan warganegara di daftarkan sebagai pengundi.Walau punmendapat tekanan dari masyarakat dan rayat jelata , pentadbiran najib masih lagi berdalih dan berjanji aan mereformasikan daftar pilihanraya , namun belumpasti sama ada pihak pemerintah dan pembangkang dapat menerima apa yang dilakukan kerajaan di bawah pemerintahan Najib.


Pihak pembangkan dan rakyat sebaliknya mahukan kerajaan memperkenalkan dakwat kekal seperti yang dituntut oleh Bersih,namun kerajaan kerajaan Najib akan menyediakan peruntukan yang besar untuk membiayai rancangan Suruhanjaya Pilihan Raya untuk memperkenalkan sistem biometrik bagi pengesahan pengundi. Cadangan yang telah bertemu dengan keraguan yang meluas sama ada satu sistem yang rumit boleh siap menjelang pilihan raya akan datang dan jika ia benar-benar dapat mencegah manipulasi dan mengulangi mengundi.

Tanpa jaminan reformasi yang telus bermakna pilihan raya dalam masa diadakan raya umum, cadangan jawatankuasa parlimen yang dipilih pilih "tidak berguna dan tidak boleh diterima," kata ahli politik veteran pembangkang Lim Kit Siang. Beliau menegaskan bahawa Najib perlu "memberi jaminan mutlak bahawa tidak akan bermakna reformasi pilihan raya ketika pilihan raya umum yang akan datang diadakan jika semuanya masih tidak jelas dengan pembahruan dalam senarai pemilih yang berdftar didibersihkan".

Puluhan ribu yang hadir di perhimpunan Bersih bulan lalu - walaupun telah dihalang dengan berbagai cara - telah meletakkan pentadbiran Najib mengenai pertahanan dan kekuatan politik pada masa yang sama memberi momentum baru kepada Pakatan Rakyat (Pakatan Rakyat) pakatan pembangkang mengenai sokongan terhadap apa yang telah mereka tntut dalam BERSIH . Dalam masa yang sama ianya dikatakan meningkatkan spekulasi mengenai sama ada Najib dapat menghadapi cabaran dalaman oleh puak-puak yang bercita-cita tinggi dalam UMNO sendiri untuk menjathkan beliau.

Analisis telah tertumpu kepada cita-cita timbalannya, Muhyiddin Yassin, yang juga berfungsi sebagai menteri pendidikan. Muhyiddin telah dilihat sebagai insan yang sama-sama naik dengan Najib dan yang mendahului Najib, Abdullah Badawi, melalui komen yang bertentangan mengenai isu-isu utama dalam tahun-tahun kebelakangan ini.

Pada bulan Mac, sebagai contoh, Muhyiddin memberikan jawapan yang kontroversi apabila beliau mendakwa beliau adalah "Melayu pertama" dan barulah "Malaysia", suatu kontradiksi yang seolah-olah dasar Najib "1Malaysia" yang bertujuan untuk merapatkan berbagai etnik dan menggalakkan identiti Malaysia.


Muhyiddin, yang mula-mula dibawa masuk ke dalam Kabinet pada awal tahun 1980-an di anggap sebagai orang kuat bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohammad, dilihat bersama dalam beberapa kumpulan yang akan bersekutu dengan bekas bosnya dan anak lelaki ketiga , Mukhriz Mahathir, yang kini berkhidmat sebagai timbalan menteri dan dipercayai
mempunyai cita-cita politik yang lebih tinggi.

Dinamik huru-hara


Mereka yang berada di dalam UMNO dan percaya adanya kekecohan dalaman yang sedang bergelora itu juga berkemungkinan didorong oleh penyiasatan di Perancis di atas penjualan kapal selam Scorpene Malaysia di bawah perjanjian yang dibuat dalam tahun 2002, ketika Mahathir masih lagi Perdana Menteri .Suaram kumpulan hak asasi manusia Malaysia yang bertindak bagi pihak, peguam Perancis membuat aduan kepada penyiasat Paris yang menyelesaikan sesuatu tawaran yang sama di Perancis untuk menubuhkan sama ada sogokan telah dibayar ke atas pegawai-pegawai Perancis dan luar negara berkaitan dengan kapal laut yang dijual oleh DCNS,salah sebuahnya syarikat pertahanan tentera laut.

Perhatian yang tertumpu di Malaysia ialah mengenai bayaran yang didakwa berjumlah 114 juta euro (US $ 167,8 juta) kepada Perimekar Sdn Bhd berkaitan dengan pembelian kapal selam. Firma itu adalah anak syarikat KS Ombak Laut Sdn Bhd, di mana isteri bekas pembantu Najib Abdul Razak Baginda dilaporkan pemegang saham utama . Najib adalah Menteri Pertahanan pada masa itu.

Walaupun kes di Perancis adalah terhad kepada siasatan rasuah, ramai di sini percaya ia akan berkait rapat dengan pembunuhan dan pengeboman di Malaysia ke atas seorang wanita Mongolia, yang dikatakan menjadi penterjemah ketika berurusan dengan pembelian kapal selam berkenaan . Menekankan sensitiviti kes itu, peguam Perancis, William Bourdon yang ditahan di lapangan terbang antarabangsa Kuala Lumpur bulan lepas semasa dalam perjalanan untuk menghadiri majlis yang di anjurkan oleh Suaram dan menerangkan mengenai perkembangan penyiasatan dan untuk mengumpul dana untuk kos undang-undang.
Beliau segera dihantar pulang, beliau berazam untuk menyisat dan mendedahkan kebenaran berkaitan dengan apa yang telah berlaku dalam kes pembunuhan tersebut yang berkait rapat dengan pembelian kapal selam diPerancis itu.

Sejak beberapa bulan lepas, kontroversi tercetus apabila ia telah mendedahkan bahawa kerajaan persekutuan telah mengeluarkan panggilan kepada syarikat-syarikat berkaitan kerajaan untuk menarik balik semua saman sivil terhadap Tajudin Ramli, salah seorang tokoh korporat yang mempunyai hubungan semasa era Mahathir.

Kerajaan telah dilaporkan membuat keputusan untuk menyelesaikan di luar mahkamah semua saman terhadap bekas Pengerusi Malaysia Airlines System Bhd.
Syarikat penerbangan itu telah membuat aduan terhadap Tajudin berhubung dengan kerugian besar yang ditanggung apabila beliau menerajui pada tahun 1990-an.

"Satu penyelesaian [di luar mahkamah akan di kesan ...siapa menghalang kebenaran yang sebenarnya bertanggungjawab bagi kerugian yang ditanggung," kata mingguan perniagaan The Edge. Pemulihan Tajudin boleh dilihat sebagai usaha untuk menutup kes yang amat memalukan di bawah pentadbiran Mahathir. Pada masa yang sama, kekurangan ketelusan dan kebertanggungjawaban dalam menyelesaikan pertikaian di luar mahkamah tidak akan memberikan petanda yang baik bagi Najib yang cuba melancarkan kempen untuk melancarkan pelan transformasi ekonomi.

Ekonomi merudum dan berat terhadap UMNO dan populariti BN. Pertumbuhan ekonomi jatuh ke paras terendah dalam tempoh dua tahun pada suku pertama, menurun kepada 3.6% daripada 4.6% pada tahun lepas. Penurunan yang boleh melambatkan apa yang ramai penganalisis percaya kenaikan yang amat diperlukan dalam kadar faedah kepada inflasi yang sejuk, yang telah meningkat secara mendadak dalam tempoh dua tahun yang lalu. Diambil bersama-sama dengan rancangan kerajaan untuk menghapuskan beberapa subsidi harga, peningkatan tentang kos hidup yang lebih tinggi akan menjadi isu utama pada pemilihan akan datang.

Pada masa yang sama, kejatuhan harga minyak sawit mentah global (MSM) boleh melemahkan sokongan kepada BN di ladang-ladang yang datang di bawah skim kerajaan diuruskan melalui pembangunan tanah, yang secara tradisinya dilihat sebagai kubu kuat UMNO.
Harga penanda aras MSM untuk Oktober di Bursa Malaysia Derivatives Exchange 3028 ringgit (US $ 1,014) bagi setiap tan pada pagi Khamis, turun hampir 25% dari yang tertinggi pad Februari iaitu hampir 4,000 ringgit.

Dengan peningkatan tekanan masyarakat sivil bagi pembaharuan, soalan baru tentang integriti ke atas pemimpin-pemimpin UMNO dan ekonomi yang kian menjunam , pemerintahan dua tahun Najib kini dikatakan menghadapi ujian terbesar. Haba kepada Najib dari dalam UMNO sendiri yang sedang meluap untuk menekan beliau dan pembangkang dan kesannya ialah kebangkitan yang mungkin akan mempercepatkan dan merumitkan lagi rancangan kerajaan untuk mengadakan pilihan raya umum awal tahun depan. Ini semuanya dilihat sebagai cubaan najib untuk tidak melakukannya atau melakukannya secepat mungkin.Semuanya masih menjadi tanda tanya..



No comments: