Malaysia Henti Bekal Minyak Sawit Ke Iran Kerana Ikut Telunjuk Israel

SHAH ALAM, 15 FEB : Keputusan kerajaan pusat menghentikan pembekalan minyak kelapa sawit kepada Iran disifatkan suatu tindakan pro-Zionis, ujar Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali dengan panggilan Chegu Bard.

Alasan penghentian ini adalah kononnya untuk menghalang program pembinaan senjata nuklear oleh Iran sedangkan perkara ini telah berulang kali dinafikan oleh Iran.

"Jika benar sekalipun Iran merancang untuk membina senjata nuklear, negara yang paling terancam ialah Israel kerana Iran pernah mengugut untuk memusnahkan negara haram tersebut.

"Jika bukan kerana Malaysia lebih mendahulukan Israel dari Iran yang merupakan negara Islam, mungkin juga minyak kelapa sawit keluaran Malaysia dikawal  pengedarannya oleh Israel," jelas Chegu Bard.

Ini adalah berdasarkan kepada dakwaan Israel Funding Corperation bahawa mereka merupakan wakil yang dilantik untuk menjual dan membeli minyak kelapa sawit mentah berkuatkuasa dari 1 Januari 2005 hingga 1 Januari 2030 dan Malaysia tersenarai sebagai antara pembekal untuk pengedaran mereka.

"Sekiranya semua ini adalah benar, dan tiada penafian daripada pihak yang berwajib, maka sah lah rakyat Malaysia sekali lagi telah diperbodohkan oleh Kerajaan Umno/BN selama 54 tahun ini,"ujar Chegu Bard dalam kenyataan medianya.

Kenyataan ini dibuat ekoran dari laporan Reuters edisi US bahawa Malaysia telah menghentikan pembekalan minyak kelapa sawit kepada Iran yang melibatkan penghantaran sebanyak 30,000 tan minyak sawit.

No comments: