Azmin Cabar Polis Saman Muhyiddin






AMPANG 30 MAC : Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali mempersoal tindakan berat sebelah polis yang membenarkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin untuk berceramah di Kampung Pandan, semalam .

Walhal katanya, ceramah anjuran Pakatan Rakyat sebelum ini yang diadakan di Taman Melawati, Gombak Jumaat lalu, mendapat tentangan hebat pihak polis, malah turut mendapat ancaman keras dari Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU).

" Mengapa tidak ada sebarang laporan polis dibuat ke atas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dimana melakukan perhimpunan politik secara terbuka di Kampung Pandan malam tadi?

"Program yang saya anjurkan itu adalah satu program yang aman di Pusat Khidmat Rakyat Parlimen Gombak, iaitu di pejabat saya sendiri dan bukan di tempat yang terbuka seperti mana yang dianjurkan Muhyiddin,"

"Tetapi soalan ini tidak dapat dijawab oleh polis," katanya.

Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak itu hadir di IPD Ampang pagi tadi bagi memberi keterangan berhubung ceramah yang diadakan di Gombak, Jumaat lalu.

Hadir sama memberi kenyataan kepada polis ialah Adun Hulu Kelang, Saari Sungib dan Adun Batu Caves, Amiruddin Saari.

Jumaat lalu, polis bertindak ganas apabila menyerbu dan menghalang ceramah kempen ‘Tolak Fitnah’ anjuran Pakatan Rakyat di Pusat Khidmat Rakyat Ahli Parlimen Gombak, Taman Melawati, yang turut dihadiri Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun, polis hanya membenarkan Anwar berucap 15 minit sahaja, sebelum mematikan pembesar suara dan memaksa Ketua Umum itu turun dari pentas, sehingga menimbulkan kemarahan hampir 5,000 yang hadir.

Selasa lalu, sepasukan polis ‘mengepung’ rumah Azmin di Ampang bagi menyerahkan notis mengikut Seksyen 111 Kanun Prosedur Jenayah supaya beliau memberi keterangan kepada polis berhubung ceramah tersebut.

No comments: