Wednesday, December 24, 2014

Bila PAS ambil alih perangai buruk UMNO .....

Wednesday, December 24, 2014

Bila PAS ambil alih perangai buruk UMNO .....kredit al husseyn

Assalamu'alaikum Warahmatullah

Sekitar sembang santai bersama Tan Sri Abdul Kadir Syeikh Fadzir, bekas vateran UMNO yg sejak 1956, yg lebih 30+ tahun aktif dlm kabinet pelbagai peringkat, sebelum tinggalkan UMNO sebelum PRU13 lepas.

Selepas taaruf & tanya khabar, Tan Sri menitipkan beberapa nasihat dan pesanan utk PAS berdasar pemerhatian Tan Sri sendiri sbg pihak luar PAS dlm isu survival politik Islam & Melayu, dan PR di M'sia.

Kelihatan wajah Tan Sri cukup bertenaga, dan nampak ikhlasan pandangan2 tegas di bawah, walau agak keras.

 [Ringkasan...]

 1. Tan Sri sedang gerakkan parti baru beliau yg akan dilancarkan secara rasmi hujung Jan-2015 melibatkan seluruh jentera2 negeri.

2. Matlamat beliau utk betulkan kerosakan politik dlm negara skrg yg sgt parah. Kerajaan dan BN telah totally gagal berfungsi utk membela rakyat.

3. Parti baru tak bergabung dgn PR walau sama2 lawan BN, sbb isunya utamanya PR skrg dah semakin parah dan berpecah teruk.

4. PR asalnya dah elok2 di atas landasan utk tumbangkan BN, sikit sahaja lagi kena tingkat usaha lepas PRU13 lepas, tapi PR ambil keputusan patah balik ke blkg. Dah jadi Sama mcm UMNO yg mmg dah lama undur ke blkg. Sebab itulah PR blh memang besar dlm PRU13 lepas.

5. Sepatutnya PR bcg bagaimana betulkan kelemahan kerana gagal menang PRU13. Tapi terperangkap dlm isu hudud mainan UMNO yg PAS nak bawa.

6. Masalah PR plg utama mmg pada PAS. Mulut sebut nak ganti UMNO sejak dulu. Rupanya yg diganti tu perangai2 buruk UMNO diambilnya.

7. PAS yg diharapkan boleh jadi tempat utk org2 Melayu Islam yg sokong UMNO dulu utk datang pada PAS. Tapi sekarang hakikatnya org2 Melayu termasuk bekas2 pimpinan UMNO dlm PAS itu pun dah makin menyampah pada PAS, dan pakat lari dari PAS.

8. Faktanya semua org tahu, termasuk PAS sendiri, bahawa UMNO tak akan sesekali benarkan laksanakan hudud di Kelantan atau M'sia. Semua Presiden UMNO dah cakap mcm benda yg sama. Tak akan UMNO benarkan Islam perintah. Sebab kalau Islam kuat mmg UMNO pun hancur. Tapi sekali UMNO berlakon hulur tangan pada PAS, sekali itulah PAS terus sambut dan tak kisah dah janji2 PAS pada parti2 lain dlm PR. Siap serang balik parti2 PR lain itu.

9. Sedangkan saya cukup yakin sekalipun PAS bawa EJSK itu dibawa ke Parliment lepas sidang khas DUN Kelantan luluskan nanti, ia akan ditolak awal2 lagi. Yakinlah dgn saya. Saya kenal sgt perangai jahat UMNO.

10. Masa itulah, masa EJSK itu kena tolak nanti, parti yg paling seronok adalah UMNO dan BN, sbb PR dah berkubur sebab dah habis pecah. Saya sebut sebab saya mmg kenal semua kerja2 jahat UMNO dan strategi jahat UMNO nak jatuhkan PR melalui umpan PAS.

11. Bukan sahaja saya yg tak masuk PAS dah jadi benci pada PAS, kawan2 saya yg asal UMNO dan dah masuk PAS pun, awak tanyalah, semua mereka dah menyampah kat PAS. Semua mereka hilang kepercayaan pada PAS dan PR. Dan semua mereka nampak PAS mmg gagal berperanan sbg rakan dlm PR.

12. Bagitahu pada budak2 baru dalam PAS mcm Ahli Parlimen xxx dan Ahli Parlimen yyy tu, mereka tu tak pernah kenal lagi UMNO, elok janganlah bercakap hal2 UMNO dan strategi nak selamatkan Melayu. Langsung tak betul apa yg mereka cakap tu. Merapu sahaja bagi org makin benci PAS sebenarnya.

 13. Mereka tu dok ingat makin banyak mereka bercakap pasal hudud dan undang2 Islam, ia akan menarik org2 Melayu sokong PAS. Mereka silap besar. Mereka ingat org2 Melayu bodoh mcm zaman dulu. 

14. Bagitahu mereka, lagi banyak mereka cakap hal hudud dan cari sokongan Melayu dgn politikkan isu hudud, makin berlambaklah org2 Melayu lari dari sokongan pada PAS. 

15. Hanya org2 bodoh tak reti politik mcm mereka tu sahajalah akan kata org Melayu akan jadi makin sokong PAS bila PAS cakap hal hudud itu.

16. Satu lagi, org yg plg ramai akan lari dari PAS adalah org muda. Budak2 muda skrg menyampah sgt pada PAS dgn sebab mereka dok cakap hal2 yg tak akan dapat dilaksanakan selagi UMNO masih ada. Bukan bercakap hal2 keperluan org muda.

17. Sedangkan kalau PAS terus cakap hal2 kebajikan, ekonomi, rasuah, pekerjaan org2 muda, pendidikan, dan sistem keadilan negara, masa itulah org akan makin dekat dgn Islam dan sokong PAS.

18. Bagitahu kat org PAS, ingat betul2 pesanan saya ini sebab saya kenal sgt darah daging UMNO, dan saya faham apa sebab org Melayu nak sokong PAS. Bagitahu mereka hanya org2 mcm Ahli Parlimen Shah Alam dan kawan2 dia itu sahajalah yg boleh bawa balik PAS utk tarik sokongan Melayu dan untungkan Islam. 

19. Ini tidak, kamu hentam Khalid Samad dan kutuk dia larikan sokongan Melayu sebab konon dia buat mcm tu sebab nak tarik undi Cina India. Walhal org2 Melayu atas pagar dan UMNO yg dah cerdik skrg mereka cukup hargai tindakan Khalid Samad dan kawan2 dia yg berani itu.

20. Nanti kalau ada kesempatan jumpa saya lagi, saya nak bagitahu kamu mcmana nak lawan UMNO tanpa sesekali masuk perangkap UMNO itu.

W'alam. Catatan bual santai siyasah..; 

Ahmad Sayuti Bin Bashiron 
Jumaat 19 Dec 2014 Shah Alam
Post a Comment

Blog Archive

My Blog List

Followers