POLITIK UMNO DIMANA SEBENARNYA

OLeh: Amiramiruddin

Malunya menjadi ibu bapa diketika ini.Bukan malu kepada diri sendiri, akan tetapi malu kepada anak-anak yang sudah dewasa di alam persekolahan sekolah menengah.Kalau di peringkat Universiti lain pula ceritanya ..sebab boleh berfikir walau sebahagianya tidak memikirkannya disebabkan dengan berbagai aktiviti ,akan tetapi tidak lah sesusah menerangkan kepada anak-anak yang masih kecil . Sampai ke tahap inilah Umno mahu memegang kuasa sehinggakan Anwar ini adalah musuh utama Umno dari usaha memajukan kaum Melayu dan meningkatkan ekonomi Negara hatta mahu membenteras rasuah, dan memperbaiki system dalam Negara ini yang masing-masing melihatnya sebagai dilanda kebobrokan.Sebut sahaja system apa? Kehakiman,pertahanan,kewangan,pembanggunan,pendidikan malah lain-lain system sekali pun ada sahaja yang menjadikan ianya sebuah Negara yang tidak kompitan malah dikaitkan pula dengan rasuah.

Anwar sebenarnya adalah ikon golongan anak muda dan golongan pertengahan kini..membangun bersama dengan kehadiran zaman reformasi di ketika itu, membesar di ketika anak muda mula menyokong Pakatan Rakyat.Membesar dan mula mengerti akan perjuangan dan reformasi.Mula memahami erti rasuah dan kejahilan sistem kerajaan . Maka sudah tentulah dalam usaha yang sama rakyat mula cerdik dan bijak dalam usaha menapis semua maklumat yang disumbat media Umno.Rakyat bukan zaman dulu, zaman moden yang mendapat maklumat di merata tempat.

Namun pimpinan Umno tidak melihat ini sebagai satu kebijaksanaan rakyat untuk menilai usaha mereka merendahkan umat Melayu dan masyarakat Malaysia yang melihatnya sebagai jijik.Tokoh-tokoh yang tampil dengan nama Dato T sebenarnya bukanlah alim benar dan pernah di dakwa dengan berbagai dakwaan sebelum ini. Zaman mereka telah berlalu dengan berbagai kerosakan.Umno tidak perlu bergantung usaha sekuat ini kerana ini bukan usaha untuk menanam minda supaya menerima apa yang di sumbat.Umno kena lihat bahawa usaha menyumbat maklumat yang tidak benar ini akan memakan diri meraka sendiri.

Kini rakyat melihat politik Umno yang sedang nazak dan berusaha bermati- matian untuk memenangi hati orang Melayu nampaknya tidak akan kesampaian.Malahan akan ada penyokong Umno sendiri yang akan memarahi pimpinan mereka dalam usaha menegakkan dan mempertahankan kuasa mereka.Usaha Najib memberi Nasihat kepada PAS sebenarnya memperlihatkan kepada seluruh rakyat bahawa memang betul Najib dan Umno takut sebenarnya.Tidak mungkin, walau dalam PAS ada usaha kepada kerajaan perpaduan yang mungkin masih wujud untuk meyokong Umno sedangkan parti tersebut telah di tolak oleh orang Melayu sejak 1999.Mungkin peluang 2004 lalu orang menyokong Pak Lah, namun Pak Lah juga di humban oleh ahli Umno sendiri.

Jika benarlah umno dan kerajaan berani,maka sudah tentulah beberapa akta dan penguatkuasaan terhadap bidang rasuah,kehakiman,ekonomi orang Melayu di ambilkira dalam setiap tundakan.Ramai rakyat sedang meniai Umno kini sebagai sebuah parti yang bukan sahaja dilihat rakus,malahan dilihat sebagai sebuah parti yang hanya mementingkan kuasa sebelum tersungkur dihukum umat Melayu kelak.

Percayalah.. Umno akan dipimggir bangsa sendiri setelah politik lucah,semborono,kotor ini dilihat gagal untuk memulihkan kreadibiliti parti tersebut.Anwar walau diserang bermati-matian masih mampu meraih puluhan ribu pendengar yang mahu mendengar ceramahnya.Kita percaya rakyat Malaysia masih ramai lagi yang cerdik di luar sana dan melihat apa yang berlaku sebagai petanda pilihanraya ke 13 akan muncul dan masa menghukum Umno/Bn bakal menjelma dalam sedikit masa lagi.Kerajaan yang bakal jatuh ,jika dilihat sejarah dahulu, baik sejarah Islam mahu pun moden, pimpinannya sentiasa sahaja melakukan kesilapan demi kesilapan bagi mengekalkan kuasanya. Namun akhirnya kerajaan tersebut akan hilang atau di turunkan rakyat.

Di ketika itulah kita percaya umat Melayu bertindak menyokong PAKATAN RAKYAT sebagai wadah perjuangan orang Melayu dan Pakatan Rakyat adalah pilihan rakyat bagi menumbangkan politik kotor yang tidak punya maruah.Bukan masanya untuk menjadikan isu racist dizaman yang rakyat mahukan keadilan didalam sebuah negara yang kaya raya.Anwar adalah ikon rakyat dan kita percaya Umno berperang hanya dengan Anwar agar beliau terperosok dalam penjara dan Umno /Bn berharap akan memenangi hati Orang Melayu.Adakah tindakan ini menguntungkan Umno/Bn jika rakyat sedar dan tahu bahawa pimpinan yang berfikiran kotor tidak akan membawa rakyat ke mana-mana.

No comments: