BERSIH 2.0, PERKASA, Pemuda UMNO Disoal Siasat

KUALA LUMPUR 22 JUN : Penganjur himpunan BERSIH 2.0, Pertubuhan Peribumi Perkasa (PERKASA) dan Pemuda UMNO dipanggil ke ibu pejabat polis di Bukit Aman hari ini ekoran merancang perhimpunan aman di ibu kota 9 Julai depan.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata wakil kumpulan tersebut dipanggil kerana berkeras mahu mengadakan aktiviti itu, walaupun tidak mendapat permit polis.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut dedahkan butiran keterangan yang diambil dari ketiga- tiga badan tersebut.

Usaha Tv Selangor untuk menghubungi Pengerusi BERSIH 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan menemui jalan buntu.

Walaubagaimanapun portal berita Malaysiakini melaporkan pihaknya berjaya menghubungi Ambiga dan beliau berkata tidak tahu menahu mengenai perkara tersebut.

Ahad lalu, pelancaran BERSIH 2.0 berjalan lancar dengan dihadiri hampir 2500 penyokong di Dewan Perhimpunan Cina, Kuala Lumpur. Lebih 60 badan bukan kerajaan (NGO) hadir memberikan sokongan.

Antaranya, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Jaringan Rakyat Tertindas(JERIT), Lawyers for Libelity, Kelab Menteri Besar Selangor, IKRAM, GAMIS, CIJ, TENAGANITA, Mahasiswa UNISEL dan banyak lagi.

Himpunan BERSIH 2.0 terpaksa diadakan berikutan keengganan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan kerajaan pemerintah mengadakan pilihan raya secara telus dan adil.

Antara empat tuntutan yang masih belum dipertimbangkan adalah bersihkan senarai pengundi, merefomasikan undi pos, penggunaan dakwat kekal dan akses media yang bebas dan adil.

Sempena himpunan BERSIH kali kedua ini, dua lagi tuntutan ditambah iaitu, tempoh pilihan raya 21 hari dan memulihkan kreadibiliti agensi kerajaan.

No comments: