Anwar Desak Siasat Pelaburan 1MDB Petrol Saudi

KUALA LUMPUR 22 JUN : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara menyiasat transaksi pembelian dan penjualan pelaburan dalam 1MDB PetroSaudi Limited oleh 1MDB dengan PetroSaudi Interrnational yang agak mencurigakan berdasarkan laporan juruaudit.

Transaksi itu melibatkan pengumuman keuntungan RM425 juta untuk operasi tahun pertama berakhir 31 Mac 2010 oleh Perdana Menteri selaku Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB pada 8 Oktober 2010 dan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Sharol Halmi pada 12 Oktober 2010.

Tegasnya lagi, keuntungan tersebut diperolehi antara lain hasil penjualan pelaburan dalam 1MDB PetroSaudi Limited, syarikat usahasama di antara 1MDB dengan PetroSaudi International Limited.

Menurut beliau, dalam transaksi itu, 1MDB melabur dalam 1MDB PetroSaudi Limited sebanyak RM3.5 billion yang dibuat secara tunai.

Katanya, tidak sampai 5 bulan kemudian, 1MDB menjual semula pelaburan itu kepada rakan usahasama mereka, PetroSaudi International Limited dengan harga RM4.1 billion dan memperolehi keuntungan RM615 juta.

"Walau bagaimanapun, bayaran untuk penjualan pelaburan ini dibuat sama ada secara ansuran atau bayaran tertangguh selama 11 tahun.

No comments: