INSHA ALLAH, DSAI MENJADI PILIHAN YANG DI-PERTUAN AGONG




Dalam beberapa jam lagi, dinamika politik Malaysia akan menjadi semakin dinamik. Selepas PAS dan UMNO secara rasminya menarik balik sokongan mereka kepada Tun Mahathir dan mencadangkan untuk membubarkan parlimen, segala perhatian mestilah ditumpukan kepada calon lain yang cukup kuat untuk menjadi Perdana Menteri.
Sementara itu, dengan segala kekuatan sokongan politik sedia ada, Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI) adalah calon yang paling berkuasa. Khabarnya, dengan sokongan PKR (39), DAP (42) dan Amanah (11), DSAI hampir pasti mempunyai sokongan sejumlah 92 ahli parlimen (MPs).
Sebaliknya, nama lain mungkin hanya akan mendapat sedikit undi. Dato Seri Muhyiddin Yassin, mungkin hanya akan mendapat serpihan dari penyokongnya di Parti Bersatu. Nama-nama seperti Dato Seri Hishammuddin dan Dato Razaleigh Hamzah bahkan hanya akan mendapat sokongan yang lagi kurang.
Sumber yang dekat dengan Yang di-Pertuan Agong berkata, Raja hanya akan menyokong calon yang mempunyai sokongan yang paling banyak daripada Parlimen. Sebabnya, Agong tidak mahu masalah kekosongan kuasa ini menyebabkan ketidakpastian politik yang berpanjangan.
Sudah tentulah, sokongan ini akan meningkat seiring dengan pendirian politik PAS dan UMNO yang mahu membubarkan parlimen. Kerana, secara rasional, semua orang mahu kerajaan ini berterusan sehingga tamat penggal.

No comments: