BERILAH MASA....


 Tahun 2013, kita bercadang nak beli sebuah kereta. Atas kertas, kereta tu memang hebat. Cc enjinnya besar. Bentuk yang menawan. Kita pun cakap, "𝗸𝗮𝗹𝗮𝘂 𝗮𝗸𝘂 𝗯𝗮𝘄𝗮𝗸 𝗸𝗲𝗿𝗲𝘁𝗮 𝗻𝗶, 250𝗸𝗺/𝗷 𝘀𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴-𝘀𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁".


Sayangnya masa tu pemilik kereta enggan jual. Jadi kita hanya mampu perhati dari jauh sambil tegur apa yang boleh dibuat supaya kereta itu kekal kuat. Tapi 𝗽𝗲𝗺𝗶𝗹𝗶𝗸 𝗲𝗻𝗴𝗴𝗮𝗻 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗿 𝗻𝗮𝘀𝗶𝗵𝗮𝘁 𝗸𝗶𝘁𝗮 buatkan kereta tu makin teruk.


Dalam tempoh 10 tahun, kereta tu sudah beberapa kali terlibat dalam kemalangan. 𝗣𝗶𝘀𝘁𝗼𝗻 𝗽𝘂𝗻 𝗱𝗮𝗵 𝗯𝗲𝗯𝗲𝗿𝗮𝗽𝗮 𝗸𝗮𝗹𝗶 𝗯𝗼𝗯𝗼𝘀. Terbalik berbelas kali. Pendek kata, dah tak rupa kereta dah. Kemek sana sini. 𝘚𝘱𝘰𝘳𝘵 𝘳𝘪𝘮 pun bengkok.


Tahun 2023 baru kita dapat kereta tu. Teruk memang teruk. Tapi kita yakin masih boleh diperbetulkan. Kalau 𝗱𝗶𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗹𝗶𝘁𝗶, 𝗸𝗶𝘁𝗮 𝘆𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗸𝗲𝗿𝗲𝘁𝗮 𝗶𝘁𝘂 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁 𝙥𝙚𝙧𝙛𝙤𝙧𝙢𝙖𝙣𝙘𝙚 𝗮𝘀𝗮𝗹𝗻𝘆𝗮. Tapi macam biasalah, kerja tu akan makan masa.


Dalam keadaan sekarang, paling selamat kereta tu boleh pergi pun cuma 160km/j. Boleh nak paksa tapi takut 𝗲𝗻𝗷𝗶𝗻 𝗸𝗲𝗿𝗲𝘁𝗮 𝘁𝘂 𝗽𝗮𝗻𝗮𝘀 𝗱𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝗯𝗮𝗸𝗮𝗿 𝗽𝘂𝗹𝗮. Tak pun 𝘁𝗲𝗿𝗹𝗶𝗯𝗮𝘁 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗸𝗲𝗺𝗮𝗹𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 sebab 𝘣𝘰𝘥𝘺nya dah rosak teruk.


Soalannya, adil atau tidak kalau tiba-tiba pemilik lama ketawakan, 𝗰𝗮𝗸𝗮𝗽 𝗸𝗶𝘁𝗮 𝗰𝘂𝗺𝗮 𝘁𝗮𝗵𝘂 𝗰𝗮𝗸𝗮𝗽 𝗷𝗲 𝘁𝗮𝗽𝗶 𝘁𝗮𝗸 𝘁𝗮𝗵𝘂 𝗻𝗮𝗸 𝗯𝘂𝗮𝘁? Dia cabar kita pandu kereta tu 250km/j macam kita pernah sebut dulu sedangkan kondisinya dah tak sama.


Tentulah tak adil. 2013 kita cakap boleh pergi 250km/j sebab kondisi kereta tu elok lagi. Tapi di tahun 2023, kereta tu dah jadi macam reban ayam bergerak. 𝗠𝗮𝗻𝗮 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗱𝗶𝘀𝗮𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻.


Sebenarnya itulah situasi negara kita. Keadaan negara kita ketika DS Anwar ambil alih sudah dalam keadaan tenat. 𝗪𝗮𝗻𝗴 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮 𝗱𝗮𝗵 𝗯𝗮𝗻𝘆𝗮𝗸 𝗵𝗶𝗹𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗶𝘀𝗮𝗸𝗮𝘂. Kini kita baru nak bertatih kembali. Baru nak cari rentak baru untuk bangkit.


Amat tak adil hari ini salahkan DS Anwar apabila tidak semua janji beliau 𝗱𝘂𝗹𝘂 dapat ditunaikan serta-merta. 𝗕𝗲𝗹𝗶𝗮𝘂 𝗽𝗲𝗿𝗹𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗮𝘀𝗮 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗸𝗲𝗺𝗯𝗮𝗹𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮 ke keadaan asalnya. Ada banyak kerosakan yang perlu diperbaiki dahulu.


𝗕𝗲𝗿𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗗𝗦 𝗔𝗻𝘄𝗮𝗿 𝗺𝗮𝘀𝗮 untuk perbetulkan keadaan. Misalnya masalah rasuah, kartel dan kronisme. Semua tu telah berakar umbi dalam masyarakat. Tengoklah sampaikan 𝗽𝗲𝗿𝗮𝘀𝘂𝗮𝗵 𝗽𝘂𝗻 𝗮𝗱𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗻𝗮𝗸 𝗯𝗲𝗹𝗮 𝗱𝗮𝗻 𝗺𝗮𝘀𝗶𝗵 𝘀𝗼𝗸𝗼𝗻𝗴.


Beri DS Anwar satu penggal dahulu. Di hujung penggal ini, kita nilai semula kondisi negara kita. 𝗧𝗮𝗽𝗶 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗸𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴. Sekarang masih terlalu awal. Itu pun sudah ada banyak perubahan yang dilakukan. InsyaAllah akhir penggal nanti, 𝗽𝗮𝘀𝘁𝗶 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗯𝗮𝗻𝘆𝗮𝗸 𝗽𝗲𝗺𝗯𝗮𝗵𝗮𝗿𝘂𝗮𝗻 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝗹𝗶𝗵𝗮𝘁. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: