Fadzlan Yahya: Sang Pemidato DAP



Antara tokoh DAP yang dikenali sebagai seorang pemidato yang hebat pada zamannya ialah Allahyarham Fadzlan Yahya (1950-2016).
Beliau merupakan Adun Pasir Berdamar untuk dua penggal berturut-turut setelah memenangi kerusi tersebut dalam pilihan raya umum ke-6 pada tahun 1982.
Kerusi tersebut dimenangi sekali lagi dengan 10,845 undi pada tahun 1986. Fadzlan kemudiannya memenangi kerusi DUN Lahat, juga di Perak pada tahun 1990.
Beliau turut memegang jawatan Naib Pengerusi DAP dan Ketua DAPSY.
Sebagai wakil rakyat, Fadzlan dikenali dengan kemahiran berpidato yang mana baginya banyak dipengaruhi oleh gaya ucapan Sukarno.
Dalam satu pertemuan Roketkini bersama beliau pada 2016, Fadzlan telah ditanya jika beliau menyesal dengan keputusan menyertai DAP.
Jawapan beliau: “Saya tak menyesal. Itu pilihan saya yang saya fikir habis-habis. Kebetulan pada masa itu mak mertua saya sokong.
“Dia kata buatlah apa yang nak buat, jangan dengar orang lain. Isteri saya turut beri kepercayaan dan banyak menyokong.
“Saya bersyukur dapat isteri yang dapat faham saya dan sentiasa menyokong tindak tanduk saya walaupun dicemuh orang. Apa lagi bila kita bertanding kalah, jadi bahan ‘depalah’.”
Dalam pertemuan sama, beliau diminta berkongsi pandangan tentang DAP kini (2016). Jelasnya, DAP telah banyak berubah.
Jika dahulu tambahnya, ia banyak bercakap isu kaum Cina sehingga terbina satu tembok dan tidak dapat keluar daripadanya.
“Sekarang sudah berlainan. DAP lebih banyak berpaut kepada isu-isu nasional yang semua kaum boleh terima,” ujarnya.
Walau bagaimanapun Fadzlan menambah, DAP telah menjadi mangsa momokan. Dari dahulu tajuk utama berita memburukkan DAP dengan mengaitkannya sebagai komunis.
Kebanyakan kaum Melayu percaya kepada momokan itu tambahnya, dan dalam diri mereka sudah ditanam tanggapan yang begitu kental sekali.
Namun begitu beliau memberitahu, apa yang boleh dilakukan adalah untuk mendamping mereka secara ‘personal touch’ dan daripada situ tanggapan negatif itu dapat dikendurkan.
“Sudah banyak tokoh Melayu diketengahkan. Ini perkembangan yang sihat dan dapat menzahirkan cita-cita Malaysian Malaysia. Ini penting untuk menghapuskan imej DAP yang digambarkan lawan sebagai cauvinis Cina.
“Kini sudah ada penerimaan terbuka dari kalangan masyarakat Melayu. Usaha ini hendaklah dilanjutkan agar jumlah ahli DAP lebih seimbang. Barulah kita dapat menampilkan satu konsep berasaskan Malaysian Malaysia,” katanya.
Allahyarham Fadzlan menghembuskan nafas terakhir di Ipoh, Perak pada 12 September 2016. Beliau meninggalkan seorang balu dan dua orang anak. 




No comments: