BERITA 3....MACAM MACAM ANDAIAN.



PAKATAN Harapan belum dapat mencapai persetujuan tempoh untuk Dr Mahathir Mohamad kembali sebagai perdana menteri, sekiranya gabungan itu dapat berkuasa semula, kata beberapa sumber dalaman parti komponennya kepada The Malaysian Insight.

Selepas bersetuju Dr Mahathir, 94, jadi perdana menteri sekali lagi dan Anwar Ibrahim sebagai timbalannya, gabungan tiga parti PKR, DAP, dan Amanah, serta sekutu Parti Warisan Sabah dan kumpulan ahli Parlimen Bersatu yang tidak menyokong Perikatan Nasional (PN), tidak mencapai kata sepakat mengenai tempoh peralihan kuasa.

Gabungan yang disebut sebagai “PH Plus” ini bertemu sekali lagi pada Sabtu lepas untuk berunding sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum lebih awal, ketika kerajaan PN bertahan dengan majoriti tipis.

Dalam pertemuan pada Sabtu itu, timbul cadangan supaya Dr Mahathir jadi perdana menteri selama setahun dan bukannya enam bulan seperti cadangan asal, kata sumber.


The Malaysian Insight tidak dapat memastikan pihak atau parti mana yang mencadangkan tempoh enam bulan dan 12 bulan itu.

Cadangan untuk Dr Mahathir jadi perdana menteri selama enam bulan difahamkan dibuat dalam mesyuarat PH Plus pada 9 Jun.

Pertemuan itu bagaimanapun tidak mencapai kata sepakat untuk menerima Dr Mahathir sebagai perdana menteri sekali lagi.

Namun ketika PKR mula menerima idea itu kerana hanya untuk enam bulan, parti itu terkejut dengan satu lagi cadangan pada mesyuarat kedua pada Sabtu untuk Dr Mahathir jadi perdana menteri bagi tempoh setahun.

“Kami fikir isu menerima beliau sebagai perdana menteri boleh selesai Sabtu lepas tetapi tempoh 12 bulan menyebabkan semua orang tidak dapat buat keputusan,” kata seorang lagi sumber, dari PKR.

“Sebelum lima pihak terlibat dapat buat keputusan, tiang golnya sudah berubah lagi.”

Menurut sumber, cadangan supaya Dr Mahathir jadi perdana menteri pada mula mengejutkan kerana beliau sendiri letak jawatan pada 24 Februari lalu ketika partinya menarik diri dari PH.

Dr Mahathir menentang langkah yang digerakkan oleh Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin.

Peletakan jawatan Dr Mahathir dan penarikan sokongan Bersatu menyebabkan kerajaan PH tumbang. Muhyiddin mengangkat sumpah sebagai perdana menteri pada 1 Mac.

“Jadi, cadangan beliau untuk sekali lagi mengejutkan,” kata sumber PKR.

PH Plus dijadual bertemu sekali lagi hari ini untuk menyelesaikan kekusutan itu.

Mesyuarat bagaimanapun ditangguhkan kerana Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal yang juga ketua menteri Sabah, tidak dapat hadir.

Selepas pertukaran kerajaan pada hujung Februari, PH menyusun semula kedudukannya untuk menghadapi PN dalam pilihan raya umum yang dijangka akan berlangsung lebih awal.

Mandat Parlimen ke-14 dijadual berakhir pada 15 Julai 2023.

Akhbar The Straits Times di Singapura minggu lalu melaporkan Muhyiddin mahu pilihan raya lebih awal tahun ini untuk menamatkan keraguan mengenai mandatnya.

Pada masa ini PN mempunyai 115 ahli Parlimen sementara pembangkang 107 kerusi. – 16 Jun, 2020

No comments: