KIT SIANG : PH TERIMA JIKA DR DZULKIFLY DIMINTA KEMBALI SEBAGAI MENTERI KESIHATAN



Terjemahan Oleh Amiruddin Ahmad
Malaymail


Pakatan Harapan will give positive consideration if there is a request by the Government for former Health Minister Dzulkefly Ahmad to return to do national service in the war against Covid-19 virus. —  Picture by Shafwan Zaidon



KUALA LUMPUR 21 MAC, Majlis Presiden Pakatan Harapan hari ini menerima cadangan bahawa sekiranya Dr Dzulkifli dipanggil untuk kembali bertugas sebagai Menteri Kesihatan jika diminta berbuat demikian.

Dalam kenyataannya hari ini MP Iskandar Puteri itu berkata ,dalam keadaaan negara berada  dalam situasai kritikal bagi mengekang merebaknya kes covid 19, rakyat mengesa agar Profesionalisme, kompitan dan juga keseriusan dalam melaksanakan tugas dalam keadaan "untuk memerangi kes Covid 19"

Menurut Lim lagi,Tiada masa untuk seorang    "tukang lawak " untuk mengambil berat dan berkidmat untuk keselesaan rakyat dalam negara.

Beliau berkata demikian ekoran kenyataan Menteri Kesihatan yang mencadangkan agar meminum air panas kerana ianya boleh melembabkan tekak dan  menghalang virus itu merebak apabila air yang diminum turun ke perut dan dibunuh oleh asid perut.Beliau kemudiannya dikutuk oleh warganegara ekoran kenyataan "bodoh"  beliau.

" Ini adalah masa untuk melakukan kerja dengan profesional,kompitan dan  serius daalam usaha untuk melawan Civic 19 yang semakin serius"

" Jika ada permohonan dari kerajaan untuk beliau kembali berkhidmat sebagai Menteri kesihatan, saya percaya Majlis Presiden akan memberikan sokongan bagi mengekang merebaknya penyakit Covic 19 yang sedang melanda negara, dan sudah tentulah Majlis Presiden akan memberikan sokongan." kata beliau lagi.

Komen Dr Adhman Baba kemudiannya dibantah dan tidak diterima oleh seorang pakar bedah yang sedang menjalani latihan lanjutan disalah sebuah Hospital terkenal dengan United Kingdom dengan menafikannya melalui tweet beliau yang menyarankan bahawa ianya " Tidak diterima doktor dan bukan asas kepada kajian yang telah berjaya dilaksanakan "


No comments: