Covid-19: Selangor umum pakej rangsangan ekonomi RM127.78 juta


Kerajaan Negeri Selangor hari ini mengumumkan Pakej Rangsangan Selangor Prihatin bernilai RM127.78 juta bagi meringankan beban ekonomi golongan yang terjejas ekoran penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac lalu. 
Ia diumumkan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari pada sidang media di Shah Alam, hari ini.
Kerajaan negeri menggariskan tujuh insentif di bawah pakej tersebut yang meliputi antaranya pemberian insentif one-off RM200 serta bantuan makanan kepada 6,000 petugas kesihatan di hospital seluruh Selangor.
Selain itu, 80,000 penjaja dan peniaga berlesen yang terjejas akibat pelaksanaan PKP diberikan pengecualian sewa serta pemberian insentif RM500 secara one-off.
Kerajaan negeri turut membantu 40,000 Usahawan Skim HIJRAH Selangor dengan membenarkan penangguhan bayaran balik pinjaman selama tiga bulan.  
Manakala, 2,500 pelajar Selangor yang menuntut di Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) yang terkesan dengan larangan pulang ke kampung halaman ekoran pelaksanaan PKP, akan menerima bantuan sara diri RM200 secara one-off. 
Bagi pelajar yang terkandas di kampus masing-masing di negeri tersebut, khususnya di UNISEL, KUIS, dan Kolej INPENS, Program Makanan Percuma akan dilaksanakan bermula 22 hingga 31 Mac 2020 
Kerajaan negeri juga meluluskan penangguhan bayaran sewa selama tiga bulan ansuran untuk 2,700  peserta Skim Smart Sewa dengan kos sebanyak RM600,000.
Kerajaan negeri juga melaksanakan tempoh pelanjutan akhir bayaran cukai tanah atau petak dari 31 Mei kepada 30 Jun 2020 dan memberi kelonggaran untuk melewatkan pembayaran selama satu bulan.
Penularan Wabak Covid-19 dikategorikan sebagai satu pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
Susulan itu, Kerajaan Malaysia melaksanakan PKP yang bertujuan untuk memutuskan rantaian jangkitan wabak tersebut. 

No comments: