KISAH SUAMI PAKSA ISTERI LULUS BUDGET RUMAH TANGGA

 

RINA HAMZAH


Semalam aku dengar kak midah condo marah dekat laki dia, jiran dia call aku. Perbualan " rina ko tahu laki kak midah kondo kena di berhentikan kerja 8 bulan lepas, aku kata kesian ya Allah. Jiran kak midah condo kata tu lahhhh, tapi rezeki kak midah condo murah dia berniaga nasi lemak dibawah condo dia. Hari-hari 400RM tak lariiii. Aku pun kata alhamdulilah"

 

Tukang cerita sambung lagi " ko tahu laki dia ni memang perangai macam pfpfpfpf###@@@@, aku tanya kenapa marah-marah  kat laki kak midah? Yer lah kak midah cerita kat aku bulan lepas laki dia minta luluskan budget untuk dia jangan tanya apa-apa  anak-anak  pun jangan  tanya, kak midah yang Tukang bagi pun jangan tanya. Semua kena luluskan sahaja Kira macam draconian law lah kannnn. Paksa rela kak midah pun luluskan budget tanpa banyak bertanya pada laki dia walaupun anak-anak marah".

 

Tukang cerita sambung" semalam aku tengok kak midah campak semua baju-baju laki dia dekat tong sampah habis, bertabur spender laki dia cap crocodile tu. Ada yang getah dah longgar pun. Aku terkekek ketawa".

 

Tukang cerita sambung lagi " ko tahu Rina kenapa kak midah campak baju-baju laki dia? Aku pun jawab apa pasaiiii. Ko tahu laki dia minta budget dan paksa kak midah bagi dan anak-anak  jangan tanya luluskan aja permintaan laki kak midahhhhh! Tup tup kak midah luluskannnnn semlm baru dapat tahu laki dia kawin satu lagiiii. Dengan cleaner yang paling muda lawa dicondo nih rina oiiiii. Aku pun terdiam, ishhhh bahaya luluskan budget tanpa diketahui arah tujuan hatta kaum keluarga sendiri kan? Tukang cerita kata kak midah dah halau laki dia dan berjabu kak midah marah laki dia. Yang tukang cerita kata betul juga laki kak midah ni kena maki,kena hamput! makan dia pun kak midah tanggung dari makan pakai hang kak midah tanggung segala perbelanjaan pun kak midah tanggung tuptup menikah lagi marahlah kawan tu.

 

Dalam hati aku terfikir juga Mana boleh luluskan budget tanpa diketahui apa tujuan dan matlamat. Baik beringat sebelum meyesal. Dalam rumah tangga ada undang-undang rumah tangga,dalam negara ada undang-undang  negara. Kalau nak selamat ikutlah undang-undang. Suami Tak boleh paksa,buat undang-undang  sendiri,dan guna kuasa veto begitu jugalah pemimpin sesebuah negara. Jika salah guna kuasa anak isteri Tak hormat didalam rumah tangga tetapi di dalam negara rakyat pasti tidak lagi menghormati pemimpin-pemimpin  termasuk yang paling tinggi pun. Rakyat terpaksa tetapi kami Tak redha.

 

No comments: