2 VIDEO Nurul menafikan Anwar halangan kepada pelan 'Kerajaan perpaduan'




KUALA LUMPUR - Naib Presiden PKR Nurul Izzah menafikan cakap-cakap bahawa ia adalah desakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan jawatan Perdana Menteri  yang telah menghalang cadangan kerajaan perpaduan daripada Perdana Menteri Najib Razak dari diteruskan."Datuk Seri Anwar adalah di mana beliau adalah yang terbaik. . Perubahan yang menjejaskan reputasi ,Tidak perlu sebagai Perdana Menteri," Nurul, yang merupakan anak sulung Anwar, memberitahu Malaysia Chronicle."Mungkin, dia (Najib) yang mempunyai masalah berkongsi keluar portfolio (yang akan melibatkan jika Kabinet diperluaskan untuk memasukkan ahli-ahli dari parti-parti pembangkang)?"





Bahang yang  belum pernah terjadi sebelumnya

Untuk minggu ini, spekulasi telah membina bahawa Najib telah membuat tawaran kepada Anwar melalui perantara.


Khabar angin mencapai lambat laun menjadi keras dan di perdebatkan di media sosial  berikutan munculnya  sebuah buku mengenai bekas Perdana Menteri Abdullah Badawi, di mana beliau membuat komen yang luar biasa langsung dan kritikal mengenai seorang lagi bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad.


Buku tersebut menjadi panas di kem  Mahathir dalam parti Umno yang mereka dakwa dan membuatkan Abdullah Badawi terpaksa mengeluarkan kenyataan untuk menafikan beliau bersimpati dengan pembangkang dan tidak mempunyai pengetahuan terlebih dahulu bahawa Nurul telah dijemput untuk melancarkan buku Awakening: The Abdullah Badawi Tahun di Singapura .


Nurul, yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai, dinamakan oleh media sama ada jemputan untuk merasmikan pelancaran Singapura merupakan satu cubaan untuk 'hubungan jambatan', yang beliau dinafikan."Tidak, pada akhir hari ia adalah koleksi cerita-cerita, ulasan-ulasan pada Pak Lah, tidak autobiografinya. Saya rasa yang perlu dibuat yang jelas dan apabila saya diminta ... baik, kita bercakap tentang politik baru di mana setiap pentadbiran, kekuatan dan kelemahan yang perlu dinilai dengan betul supaya kita dapat membina kekuatan dan kita boleh mengelakkan kesilapan masa depan. Saya sedih bahawa ia telah mengambil apa-apa giliran tetapi seperti yang saya katakan, pergi membeli buku, " Nurul memberitahu media awal minggu ini.Ragu keikhlasan Najib










Anwar tidak membuat sebarang tindak balas langsung kepada spekulasi bahawa beliau telah ditawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri dan jawatan menteri lain dalam Kabinet untuk pemimpin tertinggi parti PKR beliau.


Walau bagaimanapun, Anwar telah mengesahkan ke Asia Sentinel bahawa Najib telah menghubungi beliau melalui bekas Naib Presiden Indonesia Jusuf Kalla untuk cadangan terkini.


Jusuf, yang sering bertindak sebagai pendamai dan penyelesai masalah bagi kerajaan di Asia Tenggara, yang sebelum ini telah memohon untuk membatalkan perjanjian pra-pilihan raya bagi peralihan kuasa yang lancar dan aman perlu jika Anwar Pakatan Rakyat telah memenangi 5 Mei pilihan raya umum lepas .


Pembantu Anwar, Tian Chua dan Saifuddin Nasution telah pun mengesahkan bahawa Anwar telah menolak tawaran Najib kerana ia tidak termasuk PAS dan PKR, dua pihak dalam Pakatan Rakyat  dan tidak termasuk DAP.


Ia adalah jelas Anwar meragui keikhlasan Najib. Beliau mengesyaki Perdana Menteri cuba untuk menggunakan beliau untuk menang dalam perebutan terhadap puak Mahathir untuk jawatan presiden Umno.Kepimpinan pusat parti itu adalah untuk dimenangi pada pilihan raya yang dijadualkan pada 5 Oktober. Tetapi begitu hebat adalah perbalahan yang Najib terpaksa menangguhkan pemilihan Umno oleh 2 minggu hingga 19 Oktober dan pencalonan - yang penting - oleh 3 minggu hingga 28 September.




"Penangguhan pilihan raya pilihan raya Umno adalah disebabkan oleh masalah dalaman Umno. Ia kini dalam kegawatan dan keadaan ini memanaskan mereka cuba untuk melambatkan bukan perbalahan tetapi letupan itu," Anwar memberitahu Malaysia Chronicle.Panik di kem Najib

Adalah jelas keadaan dalam Umno semakin gagal dikawal  dan taktik yang tidak tepat Najib cuba untuk mengugut Mahathir dengan prospek menarik perjanjian dengan Anwar hanya membuat kedua pihak lebih marah daripada bimbang.


Tanda-tanda Najib merasa  ketakutan dan backpedaling boleh dilihat dalam cara orang beliau telah panik, Beliau pernah dikhabarkan tentang kes jenayah yang tinggi  sambil meletakkan kesalahan ke atas Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi kerana cuba menjadi broker perjanjian bersama-sama dengan Jusuf Kalla, .


Ia adalah biasa untuk melihat Zahid berasa haba dan cuba untuk menunjukkan kesetiaan kepada puak daripada hardliners Umno yang diketuai oleh Mahathir dengan mencuba ke 'luar menjaja' mereka. Dalam apa yang kelihatan sebagai usaha untuk menenangkan bulu bergolak, Zahid telah membuat kenyataan keterlaluan mengenai menghidupkan semula undang-undang zalim yang telah dimansuhkan oleh Najib, seperti Ordinan Darurat dan Akta Keselamatan Dalam Negeri.


Satu lagi menteri dekat dengan Najib, Nazri Aziz adalah yang terbaru untuk mencuba dan bermain turun kemelut. Pada hari Khamis, Nazri berkata tidak ada keperluan untuk mana-mana kerajaan perpaduan, untuk membentuk satu akan menghormati mandat yang diberikan oleh pengundi pada pilihan raya umum baru-baru ini.


"Tidak bolehkah kita rakyat Malaysia yang bekerja bersama-sama tanpa memanggil kerajaan perpaduan? Saya boleh bekerja dengan mereka," kata Nazri, yang kini Menteri Pelancongan.


Beliau segera mengecam pemimpin-pemimpin Pakatan yang menunjukkan bahawa manakala gabungan Umno-BN memenangi 133 daripada 222 kerusi di Parlimen, ia adalah Pakatan Rakyat yang memenangi 51% daripada semua undi. Perbezaan ini adalah disebabkan oleh amalan pengarisansemula kawasan pilihanraya secara besar-besaran yang dilaksanakan oleh Umno-BN terutama semasa pentadbiran Mahathir yang berlangsung dari 1981 hingga 2003.


"Saya fikir ia adalah hak Perdana Menteri untuk membuat keputusan," kata Nurul. "Bagaimana boleh 'kerja' rejim semasa dengan pemimpin-pemimpin PR apabila mereka sibuk mendakwa kita di mahkamah?".

No comments: