Spekear Jamin Siasat Polis, Ambil Keterangan Di Parlimen

KUALA LUMPUR 29 JUN : Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amir Mulia akan menyiasat dakwaan Ahli Parlimen Ipoh Barat mengenai Polis telah melanggar kemuliaan Parlimen dengan menyoal siasat beberapa Ahli Parlimen disana semalam.

Malah beliau mengakui betapa Polis langsung tidak meminta izin dewan dan hanya mengetahui hal ini menerusi media.

"Kami tidak menerima sebarang permintaan rasmi dari polis tapi saya faham daripada berita kedua- dua pihak sudah bersetuju dengannya.

"Saya akan panggil mereka yang berkenaan untuk jelaskan apa yang berlaku," kata beliau menjawab soalan Lim.

Semalam, Polis merakam kenyataan daripada Ahli Parlimen Gombak Azmin Ali dan Ahli Parlimen Jerai Mohd Firdaus Jaafar di lobi parlimen berkaitan himpunan Bersih 9 Julai nanti.

Bagaimanapun menurut Lim, hal ini bertentangan dengan prinsip pemisahan kuasa negara demokrasi.

"Polis tidak boleh masuk ke kawasan Parlimen tanpa kebenaran Speaker. Polis hanya boleh memberi bantuan atas permintaan pegawai Parlimen, dan Speaker kata Lim.

Lim menyataan alasan persetujuan kedua belah pihak tidak boleh digunakan kerana tindakan polis itu jelas bertentangan dengan keistimewaan khas ahli dewan rakyat.

"Saya minta Jawatankuasa Khas Hak Asasi dan Kebebasan Parlimen patut melihat perkara ini dan mengadakan satu garis panduan yang sesuai," kata beliau.


No comments: