Seri Perdana Zahirkan Pemborosan Kerajaan, Kata Anwar

KLANG 29 JUN : Perbelanjaan hampir RM50 juta untuk menyenggara kediaman Perdana Menteri Najib Razak dan timbalannya menunjukkan pemerintah "cakap tak serupa bikin".

Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim kesal kerana Najib mencanang sifar kesederhanaan, namun menutup mata kepada pemborosan bagi kediamannya.
"Dalam keadaan ekonomi sekarang, ianya tidak menunjukkan contoh yang baik. Bicara tentang hidup sederhana, jangan membazir tapi kita lihat sahaja perbelanjaan mereka," kata Anwar.

Anwar mengulas pendedahan di Parlimen semalam mengenai kos menyelenggara kediaman Perdana Menteri yang mencecah RM49 juta antara tahun 2006 sehingga 2010.
Menteri Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz dalam jawapan bertulisnya memberitahu, kerajaan membelanjakan hampir RM10 juta setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.
Nazri menjelaskan kos sewa untuk dua kediaman rasmi itu adalah berjumlah RM32,972,115.55, kos baik pulih RM3,581,744.78, bil elektrik RM10,267,868.15 dan bil air RM1,967,386.55.
"Kos itu kita bantah tapi tentu media mereka tidak akan buat liputan. Ini menyebabkan rakyat kita tidak terdedah dengan maklumat. Tapi saya yakin (rakyat) akan tingkat kesedaran dan Bersih ini salah satu program utama jamin perlembagaan pilihan raya yang bebas dan adil," kata beliau.


Anwar sebelum itu dalam ucapan bertajuk 'Integriti Penjawat Awam' menyentuh laporan Integriti Kewangan Global (2000-2010) yang mencatatkan pengaliran keluar wang negara berjumlah RM808 bilion.
Jelas beliau, Najib sehingga ini gagal memberi jawapan bersabit pengaliran keluar dana itu, mengakibatkan rakyat dan kepimpinan negara membuat spekulasi tentang kebenarannya.
Anwar berkata sekiranya wang itu digunakan untuk tujuan pelaburan maka rakyat tidak akan membuat sebarang andaian negatif.

"Kita sudah bangkitkan di Parlimen, pembaziran besar ke luar negara. Tidak mengapa keluar untuk pelaburan dan sebagainya. Tapi bawa rombongan dan perbelanjaan terlalu besar padahal rakyat dalam keadaan tekanan hidup dan harga barang. Kemudian menjaga dua istana PM dan TPM dengan kos terlalu tinggi," tambah beliau lagi.

No comments: