Selangor Mula Agih Geran Tanah Untuk RM1,000

SHAH ALAM 29 JUN : Penduduk kampung Bukit Sungai Putih, Hulu Langat akan menjadi perintis kepada skim istimewa kerajaan negeri Selangor yang diumumkan bulan lalu.

Dibawah Skim Pemilikan Kediaman Persendirian, penduduk yang layak hanya perlu membayar premium tanah serendah RM1,000 sebelum diberikan hak milik tanah ke atas tanah yang diduduki mereka sejak sekian lama.

Geran hak milik itu akan diserahkan oleh Menteri Besar Selangor, 2 Julai ini.

"Di sana kita akan menyerahkan borang 5A yang mana memberitahu mereka boleh memiliki tanah-tanah tersebut dengan membayar premium dan premiun yang kita kenakan kali ini ialah satu dengan membayar RM1,000 atau menyerahkan kesemua premium seperti dulu.

Khalid mengumumkan demikian semasa sidang akhbar selepas Mesyuarat Exco di Pejebat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) petang tadi.

Beliau menambah, kerajaan negeri bersetuju untuk menetapkan bayaran premium serendah RM1,000 setelah mendapati kebanyakan rakyat dinegeri ini yang mempunyai tanah tidak berkemampuan untuk melunaskan cukai tanah, ekoran nilainya yang amat tinggi.

Menerusi skim istimewa itu, rakyat juga menikmati kemudahan untuk memanjangkan tempoh pajakan sehingga 99 tahun.

Menurut Khalid, skim istimewa itu adalah permulaan dalam usaha Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) agar rakyat Selangor berpeluang memiliki tanah sendiri atau meningkatkan semula tempoh pajakan mereka.

Skim ini turut boleh digunapakai untuk permohonan pemberimilikan baharu, pemberimilikan disebabkan tamat tempoh pajakan, lanjutan tempoh pajakan dan pemutihan langgar syarat kegunaan tanah.

Walaubagaimanapun, skim ini hanya ditawarkan kepada satu pegangan hak milik kediaman persendirian sahaja dan tidak boleh dipakai untuk tanah komersil.

Skim yang diluluskan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) itu, adalah hasil kajian bersama pejabat tanah dan galian, pejabat daerah dan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, berkuatkuasa 1 Jun 2011 lalu.

No comments: